Problem med spridare hög dieselförbrukning Mercedes Vito 115 CDI

Civilarn
13 oktober 2013 · 249 Inlägg

Hej!
Jag har ett problem med min Mercedes Vito 115 CDI 2005 som jag tänkte beskriva nu!

Först och främst så stank det fräna och starka dieselavgaser från motorn som gick rakt in i kupéfiltret. Så jag tog loss kåpan ovanpå motorn och såg att en av spridarna läckt rejält, vet inte om alla spridarna hade läckt.

Så jag tog loss spridarna och gjorde rent där dom ska sitta också bytte jag spridartätningarna. Returslangen som går mellan spridarna gick sönder i och med bytet så jag passade på att köpa en ny sådan också.

När jag sen suttit ihop bilen så tar den en stund att få igång men sen så blev den helt som vanligt igen, startar lätt, går bra om inte bättre än förr samt lukten är borta.

Men nu till problemet, bilen drar på tok för mycket diesel nu, förut tog den ca 0,9 men nu tar den typ 1,2-1,3L/milen.. Och jag ser ju inget synligt dieselläckage och det luktar ju inte heller längre.. Varför drar den mer nu?  vart skulle det ev. Kunna läka eller kan det vara en felkod som inte man ser i instrumenthuset som döljer sig och orsakar detta?

Landmer
22 januari 2014 · 3 Inlägg

Hittade du någon orsak till detta sen? Har liknande problem, har dock inte bytt min spridartätning som läcker ännu. Den drar redan mycket diesel dock..

Ferox Moped Performance
19 september 2014 · 14 Inlägg

Har också problem med detta. Nån som löst det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang