Bromskolvsproblem?

Thomasx
22 september 2014 · 19 Inlägg

Hejsan

Jag har en fråga gällande vår Chrysler Grand Voyager 2008.

Kruxet är att bromsarna blir alldeles för varma, överhettade, alla fyra runt om. Jag bytte nyligen skivor och klossar och tyckte att det blev bättre, ända till jag provkörde och insåg att fälgarna var riktigt varma och goa efter bara 10 minuters körning, lite spott på skivorna och det "fräste fint". Trots att jag bromsat minimalt.

Alla glidbultar funkar finfint. Klossarna sitter löst och fint i oken. Jag har haft lite funderingar kring om det kan vara något centralt fel, eftersom alla fyra hjulen blir varma, om än lite varierande hur varma. Eller om det kan vara så att alla fyra kolvarna kärvar. Så idag tog jag loss ett hjul och lyfte på gummidamasken vid bromskolven. Jag kan inte säga att jag såg någon rost på bromskolven, däremot att själva kolven var lite flammig, i rostrött, samt att den var lite "kläggig" snarare som gammalt fett, än fräsch olja på den. Jag lägger till några bilder här under som tyvärr inte är någe vidare och inte visar den flammighet jag tyckte mig se.

Någon som kan säga något om huruvida detta är helt normalt, eller en uppenbar orsak till att kolven inte alltid går tillbaka ordentligt och orsakar påliggande bromsar?

/Thomasx

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208099/208099-3616c301240241a7776562d6850f1df0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208099/208099-c4d8e8752666e8c2856289ad24b97250.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208099/208099-34dfd900bbca7dfa26d040819a1ea48c.jpg

joH900
23 september 2014 · 414 Inlägg

Om du torkar kolvarna med en ren trasa, blir de blanka då?

Thomasx
23 september 2014 · 19 Inlägg

Jag skulle säga som så, att de blir relativt blanka, men flammigheten består, utan att ha provat.
Det var lite det jag funderade över. Kolvarna var inte "kolv"-blanka, som jag tänker mig en kolv, exvis en hydraulkolv, men heller inte rostiga skrovliga, utan mer blanka men flammiga. Så jag blev fundersam på var "gränsen" går.

Jag får nog helt enkelt ploppa ur en kolv, göra ordentligt rent och sätta tillbaka igen och se vad det ger.

Senast redigerat av Thomasx (23 september 2014)

dawwe ...has left the building...
23 september 2014 · 4 474 Inlägg

De där "rödaktiga". är det typ klibbigt/kladdigt? Ser nästan ut som monteringsfett för ok-kolvar, det fettet kan vara rött...Men jag kan inte minnas att det var så mycket kvar på mina kolvar efter montering...Som det redan sagt, torka rent kolven, blir den likadan med en gång? När byttes bromsvätskan?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Highway_Outlaw
23 september 2014 · 198 Inlägg

Har för mig att Chryslers kolvar inte är tillverkade av metall utan en sorts backelit.
Så dom ser inte konstiga ut.
Däremot så har dom haft problem med att kolvarna "sväller" så att dom sätter sig fast och orsakar varma bromsar.

MVH
Peter

Curse
23 september 2014 · 686 Inlägg

Som Highway_Outlaw säger. Kolvarna sväller med tiden av vätskan o då går dom trögt o bromsarna ligger lätt på

Mazda 6 "MPS" (2006)
dawwe ...has left the building...
23 september 2014 · 4 474 Inlägg

Kolvar i bakelit? Hur vågar de, i USA är de ju "världsbäst på att stämma varandra"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Thomasx
23 september 2014 · 19 Inlägg

Hejsan

Ok, tack för svar. Intressant detta med att kolvarna sväller. Gäller det kolvar i metall, eller kolvar i "annat" material?

Jag är 99,9% säker på att dessa är av metall. Jag är ganska säker på att jag hade noterat om de inte varit det.

Är det byte av kolvar som gäller om de svällt?

Thomasx
23 september 2014 · 19 Inlägg

Det där rödaktiga i spåret längst ut, det är ytrost, så jo, kolvarna är av metall.

Sväller även metallkolvarna?

Skulle ju kunna vara monteringsfett, men sitter det kvar efter 13 000 mil och ett antal kloss-byten?

Thomasx
23 september 2014 · 19 Inlägg

Lite googling gav vid handen att det förekommer kolvar i fenol, och att dessa kan svälla av fukt och fastna i oket om det inte är tillverkat med korrekta toleranser. Uppenbarligen ett förekommande problem eftersom det skrivs om det.

Jag utgår då från att "svullna" kolvar inte gäller metall.

Curse
24 september 2014 · 686 Inlägg

Nej. Metall kolvar sväller ej. Finns kolvar tillverkade i metall som ersätter dom gamla komposit kolvarna.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Thomasx
24 september 2014 · 19 Inlägg

Hejsan

Dags för lite avrapportering. Har just plockat isär oket.

Jag får börja med att säga att Peter har helt rätt, och jag hade 99,9% fel wink Kolven är inte av metall, utan sannolikt av fenolplast. Den har i alla fall den typiska fenolröda färgen. På insidan av kolven står det TRW.

Inne i oket hittade jag något man inte vill hitta i sina bromsok, en svarv/borr-spåna i form av en solfjäder ca 5x5mm stor. Den tycks dock inte ha orsakat några skador.

Kolven ser hel och fin ut helt utan repor, likaså insidan på oket.

Det låg en del småbös inne i cylindern också, lite rostflagor som trillat in när jag tog ur kolven, antog jag. Men en av bitarna var knappt 1 mm stor, och när jag torkade av den såg jag att det inte var metall, den såg snarare ut som en liten snorbuse till färgen. Jag tror inte den trillade in när jag tog ur kolven, definitivt inte från min näsa i alla fall. Jag tror faktiskt inte att resten av böset kom från rost utanpå oket heller, lite för mycket för att jag inte skulle märkt något, och försiktig var jag ju också. Får ta mig an ett ok till och då plocka ur det så att ingenting kan rasa in när jag tar ut kolven, och se hur det blir.

Jag kunde sätta in kolven igen, med kolvringen i och trycka in den en bit, lite i taget, det går ju trögt.
Jag tog ur kolvringen och trädde den över kolven och den gled fint över kolven nästan av sig själv. Kolvringen är något större än kolven när den är ur cylindern. Jag satte i kolven i cylindern utan kolvring, och då gick det fint att trycka in den i cylindern, sakta medans luften pyser ut i den minimala springan mellan kolv och cylinder.

Slutsatsen får bli att det inte är något fel på ok/kolv. Om det är det skulle det i så fall innebära att det är kolvringen som gör att det blir för tajt och går trögt, känns inte så troligt. Eller?

Senast redigerat av Thomasx (26 september 2014)

Thomasx
24 september 2014 · 19 Inlägg

Jahapp, så var det ihopmonterat igen. Körde några hundra meter, en knapp kilometer kanske, på småvägar, i regnet. Några försiktiga inbromsningar på vägen.
Väl tillbaka är alla fyra bromsskivor brännheta.
Skitbil.

marcus80 Sir
25 september 2014 · 935 Inlägg

Har varit med om detta fenomenet på en bmw. Alla bromsslangar hade packat ihop så det var fullt med skit i dom. Dom kunde bygga tryck men inte släppa det. Så testa byt slangar och byt bromsvätska.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
dundersmurfen smurfidunder
25 september 2014 · 327 Inlägg

Störande problem,, går bromspedalen ända tillbaka?

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
spillolja
25 september 2014 · 4 025 Inlägg

När ni lyfter på dammskydden lägg i en klick silikonfett /bromscylinderpsta  (biltema  36592      alt. 361826 )

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Thomasx
25 september 2014 · 19 Inlägg

Bra tips där att kolla slangen, det ska jag göra. Det gäller bara den "slangstumpen" på 20cm som sitter mellan oket och hjulhuset så att säga då?

marcus80 Sir
25 september 2014 · 935 Inlägg

Svar ja. Bara själva gummislangen, inte rören. Dom brukar inte bli dåliga inifrån. Jag tog en bit piano tråd och körde in i slangen medan dom trampade på bromsen. Till slut släppte allt och ut kom en riktigt brun massa.

Mvh marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Thomasx
25 september 2014 · 19 Inlägg

Men du bytte väl slang sen också? Massan var väl en del av slangen antar jag, inte mycket kvar av den sen då.

Thomasx
25 september 2014 · 19 Inlägg

Provade en lite halvcrazy grej och öppnade nippeln på oket vänster fram, hängde på ett drän, och körde en knapp kilometer. Bromsade vid behov med handbromsen. Väl tillbaka var vänster fram skiva aningen mer än kroppsvarm, hö fram var precis så varm att jag klarade att hålla handen på den. Bak var det fräsande hett.

Så det var ungefär som väntat och bekräftade egentligen bara att problemet inte ligger i ok/klossar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang