Köpråd bmw e46 330

Matte_77
22 september 2014 · 92 Inlägg

Som rubriken lyder så har jag gått å blivit lite småsugen på att köpa en bmw e46 330... Men har aldrig ägt eller kört någon innan så har ingen aning om hur trevliga dom är?... Tänkte fråga om lite råd?.. för å nackdelar smile? .. Tacksam för svar ! Ciao!.

BMW 318d "Blue" (2017)
Mack855
22 september 2014 · 1 354 Inlägg

http://www.autopower.se
Klicka dig vidare till begagnatguiden och sen E46 smile

Matte_77
22 september 2014 · 92 Inlägg

Mack855 skrev:
http://www.autopower.se
Klicka dig vidare till begagnatguiden och sen E46 smile

ja men det är ju bara negativa saker.. vill ju ha posetiva saker med wink

BMW 318d "Blue" (2017)
Simonhager
22 september 2014 · 4 Inlägg

Hej! Köpte en nyligen! har haft en e46 tidigare och det är ju ofta lite rost och sånt men det kan man ju kolla före köp. Det med 330 är ju stor maskin men passa upp för sliten eller dåligt omskötta däck, oljebyten, fjädring och allmänt.
Men den är ju den näst elakaste av alla 3-serier som finns och det är bra med knuff i den.
Själv har jag en 330 CI -01 ( har lite bilder på den uppe wink ).
Min egna med det ljudet den har och utseendet så är det många som vrider på huvudet smile
Rekomenderar defenitivt att köpa en, finns lite för mycket att skriva ner som jag gillar men den jag har är skön smile

BMW 330 CI (2001)
Matte_77
22 september 2014 · 92 Inlägg

Simonhager skrev:
Hej! Köpte en nyligen! har haft en e46 tidigare och det är ju ofta lite rost och sånt men det kan man ju kolla före köp. Det med 330 är ju stor maskin men passa upp för sliten eller dåligt omskötta däck, oljebyten, fjädring och allmänt.
Men den är ju den näst elakaste av alla 3-serier som finns och det är bra med knuff i den.
Själv har jag en 330 CI -01 ( har lite bilder på den uppe wink ).
Min egna med det ljudet den har och utseendet så är det många som vrider på huvudet smile
Rekomenderar defenitivt att köpa en, finns lite för mycket att skriva ner som jag gillar men den jag har är skön smile

Härligt! big_smile! rost är inga problem då jag är lackerare wink.. men tack för tipsen! jag precis! kolla lite standard saker då med andra ord.. innan man köper den smile.. komforten å så är bra eller? är den törstig med?.

BMW 318d "Blue" (2017)
Simonhager
22 september 2014 · 4 Inlägg

Komfort på den jag har är precis som jag vill ha det
- AC som kyler som tusan
- Fönster resare/sänkare på Nyckeln
- El bak lucka
- Tak lucka
- Känns väldigt välgjord inte plastig eller racklig inuti
- Standard ganska hög markgån men kör som en sportbil då den är styv och snabb i kurvorna
- Projektorer med Xenon
- En look som aldrig går ut och blir trist sku jag säga
- Handboken säger 0,69 på landsväg men jag kommer ner på typ 0.80 give or take beroende på väder mm så den dricker lite mer än de flesta men för den körglädjen man får har man inte dåligt samvete när man tankar wink

BMW 330 CI (2001)
Matte_77
23 september 2014 · 92 Inlägg

Simonhager skrev:
Komfort på den jag har är precis som jag vill ha det
- AC som kyler som tusan
- Fönster resare/sänkare på Nyckeln
- El bak lucka
- Tak lucka
- Känns väldigt välgjord inte plastig eller racklig inuti
- Standard ganska hög markgån men kör som en sportbil då den är styv och snabb i kurvorna
- Projektorer med Xenon
- En look som aldrig går ut och blir trist sku jag säga
- Handboken säger 0,69 på landsväg men jag kommer ner på typ 0.80 give or take beroende på väder mm så den dricker lite mer än de flesta men för den körglädjen man får har man inte dåligt samvete när man tankar wink

Låter ju bra de där! smile, vet du fall det är taklucka på alla ? smile

BMW 318d "Blue" (2017)
Simonhager
23 september 2014 · 4 Inlägg

Det är nog inte standard nej då jag inte sett det på väldigt många. Men håll utkik efter det bara smile

BMW 330 CI (2001)
Matte_77
23 september 2014 · 92 Inlägg

Simonhager skrev:
Det är nog inte standard nej då jag inte sett det på väldigt många. Men håll utkik efter det bara smile

ah okej smile, tänkte på en annan grej har du bara dragit fram en aux sladd till din stereo?.. å hur svårt tror du det är att byta om man exempelvis vill ha en skärm?.. går det att lösa själv?? smile

BMW 318d "Blue" (2017)
Simonhager
23 september 2014 · 4 Inlägg

Har själv inte dragit AUX men vad jag har förstått skall det inte vara svårt. Vet att det inte är svårt att byta till aftermarket grejer iallafall så tror att det skall funka om du skaffar men skärm och saker. Men det lönar sig alltid att höra med någon lokal expert för säkerhets skull smile

BMW 330 CI (2001)
Matte_77
23 september 2014 · 92 Inlägg

Simonhager skrev:
Har själv inte dragit AUX men vad jag har förstått skall det inte vara svårt. Vet att det inte är svårt att byta till aftermarket grejer iallafall så tror att det skall funka om du skaffar men skärm och saker. Men det lönar sig alltid att höra med någon lokal expert för säkerhets skull smile

ah okej! ja jag har ju kalmar bilstereo runt hörnet så får fråga när väl den dagen kommer!.. Tack för tips och info! smile uppskattas smile!

BMW 318d "Blue" (2017)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 september 2014 · 10 427 Inlägg

E46:orna verkar vara lite rostkänsliga men det är väl kanske lite ägarberoende, vad vet jag.
Kört ca 4000mil med min 323Ci '00 sedan 2011 och det har väl varit lite småstrul med elgrejer, slitna bussningar (främre länkarmarnas bussningar, brukar gå åt.. bilen rullar på 3:e uppsättningen nu på 18000mil men fortfarande original styrleder och länkarmar), stötdämpare som blivit dåliga (inte konstigt efter 18000mil ca), spänning av parkeringsbroms som trilskas (släpper efter ett tag), osv osv. Fick även byta båda framskärmarna pga rost, men då har bilen gått varje vinter i saltslask så vet inte hur representativt det är.

Insidan av höger framskärm:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-2759236f5c8c24a65db0fc1fb3222f05_large.jpg
(jag som spackel-lagat ett halvår innan från utsidan hehe )


Lite småstrul har jag haft men jag är inte så bitter. Bilarna är ju trevliga för att de ger en god vägkänsla och har trevligare styrkänsla än många andra samtida bilar. Motorljudet är också riktigt nice (tom jämfört med nyare N52 & N53 sexorna), även om bilarna är ganska så tysta i originalutföranden.

Angående stereo så finns det någon utgång från business-stereon som är till cd-växlare egentligen, men som man kan koppla in en minneskortsläsare med aux-utgång eller bluetoothkoppling osv (finns en del prylar). Sök på Ebay efter "E46" och "10-pin".

Trådskaparen kan ju även testa lite 320, 325 och även kanske Alpina B3 3,3. Kanske vettigare att hitta bilen med "rätt" utrustning än bilen med "rätt" motor.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang