Miljöbil att pendla med till jobbet

AudiRS6 Revisor
24 september 2014 · 151 Inlägg

Hej allesammans!

Har blivit med jobb utanför tullarna och bor själv innanför tullarna. Har dålig koll på miljökrav och hur man undviker trängselavgifterna. Vad är billigast? Köpa en bil med ett par år på nacken eller privatleasa en ny? Tjänstebil får jag inte förrän om ett par år så denna kommer gå i privat regi också!

Sammanfattning av krav:
- Undviker trängselavgift
- Begagnad
- Billig att äga och försäkra
- Småbil
- 4/5 dörrar
- Fett nice smile

Senast redigerat av AudiRS6 (24 september 2014)

Evildan
24 september 2014 ·

Budget?

Småbil liknande Mazda 2, FIAT Punto, Toyota Yaris, Honda Jazz?

Hur definierar du "fett nice"?

mr_green
24 september 2014 · 847 Inlägg

Tyvärr så kommer du inte undan trängselskatt även om du kör miljöbil. Motorcykel o moped är däremot gratis.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Andromeda Rumpmas
24 september 2014 · 3 860 Inlägg

Först lurade man tillräckligt många att skaffa en miljöbil, som på den tiden kunde vara t ex en V70 2,5 Flexifuel med förbrukning >1,5 l/mil där man ändå tankade bensin istället.

Sedan tog man bort Stockholmarnas förmåner i form av undantagen trängselskatt (det är ingen jävla avgift) och gratis parkeringar. Eller om man upptäckte att det blev ett stort avbräck. Lika illa är det i alla fall när man styr in folk på en viss teknologi med lagstiftade morötter för att sedan helt ändra spelreglerna.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
AudiRS6 Revisor
25 september 2014 · 151 Inlägg

Evildan skrev:
Budget?

Småbil liknande Mazda 2, FIAT Punto, Toyota Yaris, Honda Jazz?

Hur definierar du "fett nice"?

Budget 100k.
"Fett nice" var med mer glimten i ögat wink

Fiat Punto eller Bravo möjligtvis är de enda som tilltalar mig utseendemässigt. De andra är ju så tråkiga, usch...


mr_green skrev:
Tyvärr så kommer du inte undan trängselskatt även om du kör miljöbil. Motorcykel o moped är däremot gratis.

Det är så illa alltså. Borde man ju haft koll på!

Andromeda skrev:
Först lurade man tillräckligt många att skaffa en miljöbil, som på den tiden kunde vara t ex en V70 2,5 Flexifuel med förbrukning >1,5 l/mil där man ändå tankade bensin istället.

Sedan tog man bort Stockholmarnas förmåner i form av undantagen trängselskatt (det är ingen jävla avgift) och gratis parkeringar. Eller om man upptäckte att det blev ett stort avbräck. Lika illa är det i alla fall när man styr in folk på en viss teknologi med lagstiftade morötter för att sedan helt ändra spelreglerna.

Ja, riktigt himla dåligt är det! Nu blir det att leta småbil brett istället för att leta efter miljöbilar som inte finns. Ska försöka hitta en riktig snålvarg som ändå är bekväm och som platsar in på mina krav!

mr_green
25 september 2014 · 847 Inlägg

Eftersom du ändå inte kommer undan trängselskatten så skulle ju en Fabia RS nya modellen kunna va nåt. Liten smidig med 180hk på en 1.4l motor.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Fiesta_Racing Ford fantast
25 september 2014 · 1 607 Inlägg

toyota aygo

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Jokabsson
25 september 2014 · 1 176 Inlägg

Vad är storlekskraven? Citroen C1, Peugeot 107, Volkswagen Up och Toyota Aygo finns alla med 4 dörrar och billigare ägande blir det inte. Det finns så gott som helt nya exemplar för halva din budget http://www.blocket.se/lund/Citroen_C1_1 … 21&w=2
Rena stadsbilar så förvänta dig ingen komfort på motorvägen.

Passar de in eller vill du ha något större? Kanske diesel om du ska pendla?

Senast redigerat av Cracksoup (25 september 2014)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
AudiRS6 Revisor
25 september 2014 · 151 Inlägg

mr_green skrev:
Eftersom du ändå inte kommer undan trängselskatten så skulle ju en Fabia RS nya modellen kunna va nåt. Liten smidig med 180hk på en 1.4l motor.

Absolut Fabia i sig är nog en helt reko bil. Blir dock inte en RS isf med tanke på försäkring, skatt m.m.


Fiesta_Racing skrev:
toyota aygo

Nej, inte Aygo, C1 eller 107! Kört dem tidigare och de är döden! Okej i stan, men jag ska pendla 6 mil tur o retur varje dag. Då är min polo jag har idag mer komfortabel!

Cracksoup skrev:
Vad är storlekskraven? Citroen C1, Peugeot 107, Volkswagen Up och Toyota Aygo finns alla med 4 dörrar och billigare ägande blir det inte. Det finns så gott som helt nya exemplar för halva din budget http://www.blocket.se/lund/Citroen_C1_1 … 21&w=2
Rena stadsbilar så förvänta dig ingen komfort på motorvägen.

Passar de in eller vill du ha något större? Kanske diesel om du ska pendla?

Se ovan ang de tre små grisarna. Up, aboslut, den kan jag tänka mig med 5dörrar!
6 mil pendling varje dag kräver en del komfort iaf, mestadels motorväg. Ja, kan tänka mig en mindre dieselmotor så länge skatten är låg! Sedan är det frågan om man sparar in på en diesel om man kör 2000mil per år.

Jokabsson
25 september 2014 · 1 176 Inlägg

AudiRS6 skrev:

mr_green skrev:
Eftersom du ändå inte kommer undan trängselskatten så skulle ju en Fabia RS nya modellen kunna va nåt. Liten smidig med 180hk på en 1.4l motor.

Absolut Fabia i sig är nog en helt reko bil. Blir dock inte en RS isf med tanke på försäkring, skatt m.m.


Fiesta_Racing skrev:
toyota aygo

Nej, inte Aygo, C1 eller 107! Kört dem tidigare och de är döden! Okej i stan, men jag ska pendla 6 mil tur o retur varje dag. Då är min polo jag har idag mer komfortabel!

Cracksoup skrev:
Vad är storlekskraven? Citroen C1, Peugeot 107, Volkswagen Up och Toyota Aygo finns alla med 4 dörrar och billigare ägande blir det inte. Det finns så gott som helt nya exemplar för halva din budget http://www.blocket.se/lund/Citroen_C1_1 … 21&w=2
Rena stadsbilar så förvänta dig ingen komfort på motorvägen.

Passar de in eller vill du ha något större? Kanske diesel om du ska pendla?

Se ovan ang de tre små grisarna. Up, aboslut, den kan jag tänka mig med 5dörrar!
6 mil pendling varje dag kräver en del komfort iaf, mestadels motorväg. Ja, kan tänka mig en mindre dieselmotor så länge skatten är låg! Sedan är det frågan om man sparar in på en diesel om man kör 2000mil per år.

Polon som du redan har är väl billig i drift och ägande? Jag skulle precis föreslå Polo, men några facelift senare. TDI motorerna är ordentligt snåla och skatten ligger på 1000:- Där tjänar du absolut in på att ha en diesel. Finns lite olika varianter, men Polo GT TDI kommer garanterat uppföra sig lugnt och fint i höga hastigheter och ligger på 0,42l/mil blandat. http://www.blocket.se/malmo/VW_Polo_GT_ … 21&w=2

Senast redigerat av Cracksoup (25 september 2014)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
AudiRS6 Revisor
25 september 2014 · 151 Inlägg

Cracksoup skrev:
Polon som du redan har är väl billig i drift och ägande? Jag skulle precis föreslå Polo, men några facelift senare. TDI motorerna är ordentligt snåla och skatten ligger på 1000:- Där tjänar du absolut in på att ha en diesel. Finns lite olika varianter, men Polo GT TDI kommer garanterat uppföra sig lugnt och fint i höga hastigheter och ligger på 0,42l/mil blandat. http://www.blocket.se/malmo/VW_Polo_GT_ … 21&w=2

Den är billig men är inget jag vill åka i "på en daglig basis". Den är stenhård och drar ändå 0,7 på motorvägen. Dessutom ingen bil man vill åka med ut till kund! smile

Nu börjar det likna något, bra där! Även en Peugeot 207 kan jag tänka mig!

Ejan
25 september 2014 · 648 Inlägg

Ford Fiesta, finns med bensin och diesel och går snålt oavsett bränsleval .ser bra ut och är komfortabla för storleken.

AudiRS6 Revisor
25 september 2014 · 151 Inlägg

Ejan skrev:
Ford Fiesta, finns med bensin och diesel och går snålt oavsett bränsleval .ser bra ut och är komfortabla för storleken.

Dom är tuffa och roliga att köra! Men hur är det med komforten? smile

Presidento Of World
25 september 2014 · 3 328 Inlägg

Opel Corsa? 1.3CDTI skatt på ca 1000kr drar 0.35

Helt OK komfort,finns ratt-värme som standard osv (As gött på vintern har jag märkt...)

Edit: det var 0,45 den drog

klistrar in lite text från "Vibilägare" efter dom testat bilen.

Vad nytt? Miljöbilsklassad Corsa.
För vem? Perfekt för den som vill åka billigt.
Bra köp? Ja, bland de mest ekonomiska nybilsköpen man kan göra.

Plus: Låga kostnader, hög säkerhetsnivå
Minus: Tunn motor

Senast redigerat av opel_vectra_gts (25 september 2014)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Fimp3n Random
25 september 2014 · 480 Inlägg

Audi A2? grym pendlarbil smile http://www.garaget.org/?car=310847

Ejan
26 september 2014 · 648 Inlägg

AudiRS6 skrev:

Ejan skrev:
Ford Fiesta, finns med bensin och diesel och går snålt oavsett bränsleval .ser bra ut och är komfortabla för storleken.

Dom är tuffa och roliga att köra! Men hur är det med komforten? smile

ja dom har ett väldigt trevligt och alert chassi med skön styrning :-)

är galet nöjd med min, komforten är bra för en småbil, jag har inga som helst problem att bränna av 20+ mil i den , motorn går tyst och det är bara vägljud som smiter in bak vilket lätt kan åtgärdas med lite extra isolering om man vill

Maso
26 september 2014 · 45 Inlägg

Fimp3n skrev:
Audi A2? grym pendlarbil smile http://www.garaget.org/?car=310847

Rekommenderar denne & ingen annan bil.

Dessa börjar bli samlar/kultbilar & värdet står still på dessa, lär gå uppåt inom kort. Går att skriva hur mkt som helst om dessa bilar. Du lär knappast skämmas med denne bilen, alla mina kunder tycker det är fräckt att få se en och uppleva den. Jag har fått flera att köpa en efter dom sett min å fått höra vad dom går för.

Men som sagt. Finns nåra faktorer som man ska ha i åtanke när man köper en sådan bil. Vi kan ta det på tele.

HUr som, jag pendlar med min ca9,5mil om dagen tur & retur. Skiftar veckovis mellan denne & min bmw och den ENDA skillnad jag känner mellan bilarna är HK samt något skuppigare men det är logiskt då det är kortare hjulbas på A2an. A2 var verkligen 10år före sin tid vilket gör att den leder än idag jämnfört med alla andra små bilar. Än idag håller den flera rekord som ingen annan småbil än lyckats slå vilket säger en hel del om den.

Senast redigerat av Maso (26 september 2014)

melodic_death_metal
26 september 2014 · 622 Inlägg

Jag slår ett slag för Ford Focus. Har en från 2013 och det är en fantastiskt kompetent bil med bra komfort. Låter inte mer än motsvarande VW.

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 11&w=1

Där har du en halvkombi med titanium paketet vilket innefattar andra stolar (bra mycket skönare än standard), klimatanläggning, armstöd och farthållare m.m.
Denna diesel kostar hela 1088:- i skatt och har låg försäkring. Drar ca 0.42 blandad körning. Du kommer inte heller skämmas när du anländer till kunden.

Vill du ändå kanske ha en kombi finns denna
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 11&w=1
Sämre utrustning (standard) och högre skatt (2114:-). Däremot automat om det tilltalar dig. Själv hade jag dock valt den första focusen.

Här har du ytterliggare tre stycken i basutförande

http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Focu … 11&w=2

http://www.blocket.se/vastmanland/Ford_ … 11&w=2

http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Focu … 11&w=2

AudiRS6 Revisor
26 september 2014 · 151 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Opel Corsa? 1.3CDTI skatt på ca 1000kr drar 0.35

Helt OK komfort,finns ratt-värme som standard osv (As gött på vintern har jag märkt...)

Edit: det var 0,45 den drog

klistrar in lite text från "Vibilägare" efter dom testat bilen.

Vad nytt? Miljöbilsklassad Corsa.
För vem? Perfekt för den som vill åka billigt.
Bra köp? Ja, bland de mest ekonomiska nybilsköpen man kan göra.

Plus: Låga kostnader, hög säkerhetsnivå
Minus: Tunn motor

Exakt. Kört Corsan förut. Då satt vi 4st i bilen + packning och komforten va ok! Dessutom snål och billig. Men körglädje och motor va två stora minus. Saknade karisma. Men visst ska man bara ta sig från A till B så är det svårt att hitta ett billigare val!


Ejan skrev:

AudiRS6 skrev:

Ejan skrev:
Ford Fiesta, finns med bensin och diesel och går snålt oavsett bränsleval .ser bra ut och är komfortabla för storleken.

Dom är tuffa och roliga att köra! Men hur är det med komforten? smile

ja dom har ett väldigt trevligt och alert chassi med skön styrning :-)

är galet nöjd med min, komforten är bra för en småbil, jag har inga som helst problem att bränna av 20+ mil i den , motorn går tyst och det är bara vägljud som smiter in bak vilket lätt kan åtgärdas med lite extra isolering om man vill

Trevligt att höra! Det är absolut ett alternativ tack vare dina kommentarer smile

Maso skrev:
Rekommenderar denne & ingen annan bil.

Dessa börjar bli samlar/kultbilar & värdet står still på dessa, lär gå uppåt inom kort. Går att skriva hur mkt som helst om dessa bilar. Du lär knappast skämmas med denne bilen, alla mina kunder tycker det är fräckt att få se en och uppleva den. Jag har fått flera att köpa en efter dom sett min å fått höra vad dom går för.

Men som sagt. Finns nåra faktorer som man ska ha i åtanke när man köper en sådan bil. Vi kan ta det på tele.

HUr som, jag pendlar med min ca9,5mil om dagen tur & retur. Skiftar veckovis mellan denne & min bmw och den ENDA skillnad jag känner mellan bilarna är HK samt något skuppigare men det är logiskt då det är kortare hjulbas på A2an. A2 var verkligen 10år före sin tid vilket gör att den leder än idag jämnfört med alla andra små bilar. Än idag håller den flera rekord som ingen annan småbil än lyckats slå vilket säger en hel del om den.

Tack för grymt svar! Absolut, du ska få mitt nr så hörs vi! smile

melodic_death_metal skrev:
Jag slår ett slag för Ford Focus. Har en från 2013 och det är en fantastiskt kompetent bil med bra komfort. Låter inte mer än motsvarande VW.

Focus i Titanium utförande läggs till listan! Grymt bra fakta om skatt, förbrukning osv. Uppskattas!

Senast redigerat av AudiRS6 (26 september 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang