Volvo 240 vs 740 eller 940 vilken?!?

korvmedketchup
25 september 2014 · 8 Inlägg

Som sagt ska jag skaffa någon av dessa volvos. Resonera varför jag ska köpa den ni rekommenderar.

simlar
25 september 2014 · 5 524 Inlägg

240 känns smal och hög. Bussratt, hata eller älska (personligen gillar jag inte den stora ratten). Härlig att sladda med iaf då den inte är lika understyrd som 740 och 940.
Mycket mer "traktorkänsla" jämfört med 740 och 940 då man sitter så pass högt upp.

740, personligen tycker jag det är bättre körställning än 240. Servo som standard och skön originalratt. Även den skön att sladda med när man väl vant sig vid att den understyr innan bakändan kommer.
Känns mycket modernare och bekvämare än 240.

940, i princip samma bil som 740 och beter sig även på samma sätt. Skönt med ett separat helljus, bra helljus om man monterar 55W xenon i det.
Lite mer ljudisolerad än 740 men knappt märkbart skulle jag säga. Personligen gillar inte airbag-ratten.


Alla är väldigt lättkörda och förutsägbara, drar ungefär lika mycket soppa och är ungefär lika slöa.
Se gärna till att hitta en med overdrive eller femväxlat för komfortens skull då det inte är roligt att köra över 90km/h med fyrväxlat.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
25 september 2014 · 2 390 Inlägg

simlar skrev:
240 känns smal och hög. Bussratt, hata eller älska (personligen gillar jag inte den stora ratten). Härlig att sladda med iaf då den inte är lika understyrd som 740 och 940.
Mycket mer "traktorkänsla" jämfört med 740 och 940 då man sitter så pass högt upp.

740, personligen tycker jag det är bättre körställning än 240. Servo som standard och skön originalratt. Även den skön att sladda med när man väl vant sig vid att den understyr innan bakändan kommer.
Känns mycket modernare och bekvämare än 240.

940, i princip samma bil som 740 och beter sig även på samma sätt. Skönt med ett separat helljus, bra helljus om man monterar 55W xenon i det.
Lite mer ljudisolerad än 740 men knappt märkbart skulle jag säga. Personligen gillar inte airbag-ratten.


Alla är väldigt lättkörda och förutsägbara, drar ungefär lika mycket soppa och är ungefär lika slöa.
Se gärna till att hitta en med overdrive eller femväxlat för komfortens skull då det inte är roligt att köra över 90km/h med fyrväxlat.

Kan tillägga, efter jag köpt en 240-90 och kört med den ett tag tyckte jag den gav lite mer komfort känsla än dom hellre. Men det kanske bara var jag som kände så smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
siiimooon Påstängd
25 september 2014 · 1 194 Inlägg

Jag skulle kolla mer på skick och pris än snöa in mig på just en modell, dom är ändå ganska likvärdiga och jag antar att du ska leka med den i vinter?

korvmedketchup
25 september 2014 · 8 Inlägg

Exakt Simon, blir troligen en 740 pga pris.

Senast redigerat av korvmedketchup (25 september 2014)

w300i
26 september 2014 · 21 Inlägg

Beror ju helt på vad du är ute efter. Ska du bara åka från A till B så funkar ju villken som helst,och då skulle jag säga att B230F motorn är bäst lämpad,krånglar sällan och är väl den som är mest bränslesnål dock så är ju den lite slö som sagt. Vill du ha lite mera fart skulle jag säga 740/940 Turbo,beroende på villken kaross som tilltalar dig mest. Turbon är det helt ok drag i om det är en fulltrycksturbo,relativt enkla att trimma om effekten inte duger. Dock så drar ju dessa lite mer men beror ju på hur man kör också. B234F,eller 16ventilaren som finns i 740 från -88 till -91 (och även 940 hade denna motor -91) är en bra kompromiss då den inte är lika törstig som turbomodellerna,och har ett härligt drag ända från botten upp till 6000 RPM. Dom är ju dock inte riktigt lika pigga som fulltrycksturbon,men bra mycket piggare än B230F och lättrycksturbon.

Det är väl bara att du kollar runt på blocket och provkör olika modeller för att se villken som tilltalar dig mest smile

Jag personligen föredrar 740,då 740ins kaross tilltalar mig mer än 940in,dock skulle jag säga att 940in är bekvämare att åka i då de flesta 740 jag ägt eller åkt i har problem med gnekande paneler och plastdetaljer än 940in. Och som nån annan sa så är ju 940in lite mera ljuddämpad än 740in också.

Senast redigerat av w300i (26 september 2014)

GMC Jimmy "Monstertrucken" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang