Några här som flyger multikopter?

Maciej_EVO_VI
19 september 2014 · 54 Inlägg

Är det några här som flyger? Började själv i våras och flyger mest för att filma, kör med en DJI F450 men den börjar kännas för liten för filmning så jag ska sälja den och har börjat bygga en större hexakopter istället (Tarot T810) har även skaffat en liten hexa för FPV flygning.

Har tänkt och försöka komma iväg på lite bilträffar och filma men det vart tyvärr aldrig av under sommaren.. vart mest filmning av natur och byggnader.

http://www.youtube.com/watch?v=RWPlnl7PiOs

Senast redigerat av Maciej_EVO_VI (29 september 2014)

Cupra_
20 september 2014 ·

Jag håller på med liknande. Både multirotor samt fixed wing (flygplan) för filmning bl.a. Just nu skissar jag på en idé med en motorseglare (för längre flygtid) med gps, alternativt enbart fpv.

Maciej_EVO_VI
23 september 2014 · 54 Inlägg

Fixed wing är också något jag vill prova längre fram :-) Just nu ska jag sälja DJI F450n och försöka få ihop T810n så snart som möjligt så man kan filma lite i vinter också, kanske någon iskörning eller liknande. Kul och försöka lära sig att redigera film också, där finns det klart en hel del att göra men har i falla fall fått ihop några filmer i år.

http://www.youtube.com/watch?v=08veS1AdDe0

Har du något filmat från din fixed wing?

Senast redigerat av Maciej_EVO_VI (23 september 2014)

Cupra_
23 september 2014 ·

Flygplanen har jag inte filmat så mycket med än, mest på provstadiet då jag inte har Fpv än..
Multirotorn har jag filmat lite smått med, mest hemma och lite i stan, men inte laddat upp något på tuben än..

NiKeMaN Entreprenör
28 september 2014 · 1 286 Inlägg

Jag flyger - men det vet du ju vid det här laget wink

DJI Phantom 2 Vision +

// Niklas Johansson
Maciej_EVO_VI
29 september 2014 · 54 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Jag flyger - men det vet du ju vid det här laget wink

DJI Phantom 2 Vision +

haha jepp ;-)

Håller på och säljer min DJI nu, ska byggas större big_smile

Senast redigerat av Maciej_EVO_VI (29 september 2014)

Smajly
30 september 2014 · 3 059 Inlägg

Jepps.. Motorplan, segelplan, motorseglare, helikopter, quadcopter.

Maciej_EVO_VI
30 september 2014 · 54 Inlägg

Kul... har kollat en del filmer från motorplan och är rätt sugen på att testa det också. Filmar du nåt?

Smajly
1 oktober 2014 · 3 059 Inlägg

Nä, har bara nån enstaka film från min extra.. Annars inget från planen.
Ska filma/fota från quadcoptern är det tänkt så fort jag får fixat med FPV grejorna och dessa blivit störningsfria.
Så det lär komma senare.

Har nån gammal video här: https://www.youtube.com/user/smajlyba/videos

EPG Kärnkraftstomte
7 oktober 2014 · 766 Inlägg

Att flyga multikopter är ungefär som att lära sig cykla med stödhjul och sen låta stödhjulen sitta kvar resten av livet.
Skaffa riktiga rc-grejer och lär dig flyga med det istället (du kommer inte att ångra dig).

Senast redigerat av EPG (7 oktober 2014)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Neos34 Garaget vän, igen.
9 oktober 2014 · 5 687 Inlägg

OT:
Multikopter uppdrag!
Ni som håller på med det, gör ni sånt också?

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost
Cupra_
9 oktober 2014 ·

Neos34 skrev:
OT:
Multikopter uppdrag!
Ni som håller på med det, gör ni sånt också?

Inte än, men har förhoppningar om att kunna börja med det tids nog.

Smajly
9 oktober 2014 · 3 059 Inlägg

EPG skrev:
Att flyga multikopter är ungefär som att lära sig cykla med stödhjul och sen låta stödhjulen sitta kvar resten av livet.
Skaffa riktiga rc-grejer och lär dig flyga med det istället (du kommer inte att ångra dig).

Förlåt?? Då har du aldrig flygit en "riktigt" multicopter.

Och för informationen flyger jag för tillfället med Raptor e620se & t-rex 450, flertal motorplan och ett par segelflyg, både el-segel och vanlig och kör en bunke rc-bilar.

Och för information ångrar jag aldrig heller att jag byggde mig en quadcopter trots att jag redan har mycket "riktiga" rc-grejor.

Neos34 skrev:
OT:
Multikopter uppdrag!
Ni som håller på med det, gör ni sånt också?

Tänker du på foto/film då??

Det är lite klöddiga regler men för att fotografera/filma från flyg/obemannad farkost krävs inga intyg/tillstånd om du ska använda film/foto för privat bruk och inte lägga upp det på internet t.ex.
Ska du lägga upp foto/film på sociala medier som facebook och youtube eller på annat sätt sprida det på nätet så måste du söka intyg/tillstånd om självgranskningsrätt från försvarsmakten.. alternativt skicka in ditt material till dom så att dom granskar och godkänner innehållet. Detta intyg/tillstånd är kostnadsfritt.

Ska du sen sälja foto/film med mera och driva det kommersiellt så krävs det mycket mer än så.. då handlar det om ett par intyg/tillstånd och dessa kostar tusenlappar beroende på i vilken grad man driver sitt företag på.

Senast redigerat av Smajly (9 oktober 2014)

Maciej_EVO_VI
9 oktober 2014 · 54 Inlägg

Nu är min DJI F450 såld så jag har bara min minihexa kvar för lek ( fast den är kraschad just nu ) men det byggs på en större hexakopter för film/foto.

http://www.maciej.se/T810.html

EPG Kärnkraftstomte
11 oktober 2014 · 766 Inlägg

Smajly skrev:

EPG skrev:
Att flyga multikopter är ungefär som att lära sig cykla med stödhjul och sen låta stödhjulen sitta kvar resten av livet.
Skaffa riktiga rc-grejer och lär dig flyga med det istället (du kommer inte att ångra dig).

Förlåt?? Då har du aldrig flygit en "riktigt" multicopter.

Och för informationen flyger jag för tillfället med Raptor e620se & t-rex 450, flertal motorplan och ett par segelflyg, både el-segel och vanlig och kör en bunke rc-bilar.

Och för information ångrar jag aldrig heller att jag byggde mig en quadcopter trots att jag redan har mycket "riktiga" rc-grejor.

Jag skrev det där inlägget för att medvetet provocera lite smile

Självklart så finns det ju en nyansskillnad mellan quadro/hexa/octokopter och "riktig" rc.
Den senare för hobbybruk och den tidigare för fotografering och liknande.

Det är bara lite synd att många hoppar direkt på multikopter utan att ha lärt sig att flyga "på riktigt" först.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Cupra_
11 oktober 2014 ·

EPG skrev:

Smajly skrev:

EPG skrev:
Att flyga multikopter är ungefär som att lära sig cykla med stödhjul och sen låta stödhjulen sitta kvar resten av livet.
Skaffa riktiga rc-grejer och lär dig flyga med det istället (du kommer inte att ångra dig).

Förlåt?? Då har du aldrig flygit en "riktigt" multicopter.

Och för informationen flyger jag för tillfället med Raptor e620se & t-rex 450, flertal motorplan och ett par segelflyg, både el-segel och vanlig och kör en bunke rc-bilar.

Och för information ångrar jag aldrig heller att jag byggde mig en quadcopter trots att jag redan har mycket "riktiga" rc-grejor.

Jag skrev det där inlägget för att medvetet provocera lite smile

Självklart så finns det ju en nyansskillnad mellan quadro/hexa/octokopter och "riktig" rc.
Den senare för hobbybruk och den tidigare för fotografering och liknande.

Det är bara lite synd att många hoppar direkt på multikopter utan att ha lärt sig att flyga "på riktigt" först.

Tycker snarare tvärtom. En multikopter är bra mycket mer stabil än en helikopter. Så då kan man lära sig med något stabilt för att få in en del av rörelserna och sedan gå över till helikopter.

Maciej_EVO_VI
12 oktober 2014 · 54 Inlägg

EPG skrev:
Självklart så finns det ju en nyansskillnad mellan quadro/hexa/octokopter och "riktig" rc.
Den senare för hobbybruk och den tidigare för fotografering och liknande.

Och vad är "riktig" rc för dig, motorflyg, segelflyg, helikopter, bil eller något annat?

En mini quad/hexa är inget för för fotografering t ex utan för fpv flygning.

EPG Kärnkraftstomte
11 januari 2015 · 766 Inlägg

Maciej_EVO_VI skrev:
Och vad är "riktig" rc för dig, motorflyg, segelflyg, helikopter, bil eller något annat?

En mini quad/hexa är inget för för fotografering t ex utan för fpv flygning.

Lite flygningar från 2014

https://www.youtube.com/watch?v=X6dVEm4bqMA

Snygg film!

För FPV så har man ju oftast "fixed wing" och inte helikopter, man kan ju göra så men det är ju inte rätt smile

För mig så är "riktig" rc något som man hela tiden måste passa och hela tiden göra små korrigeringar för att det inte ska bli dyrt. Kan man släppa spakarna och farkosten står blixt stilla så är det ju fusk.

Fast å andra sidan ett oerhört andvändbart hjälpmedel vid fotografering.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Maciej_EVO_VI
26 januari 2015 · 54 Inlägg

EPG skrev:

Maciej_EVO_VI skrev:
Och vad är "riktig" rc för dig, motorflyg, segelflyg, helikopter, bil eller något annat?

En mini quad/hexa är inget för för fotografering t ex utan för fpv flygning.

Lite flygningar från 2014

https://www.youtube.com/watch?v=X6dVEm4bqMA

Snygg film!

För FPV så har man ju oftast "fixed wing" och inte helikopter, man kan ju göra så men det är ju inte rätt smile

För mig så är "riktig" rc något som man hela tiden måste passa och hela tiden göra små korrigeringar för att det inte ska bli dyrt. Kan man släppa spakarna och farkosten står blixt stilla så är det ju fusk.

Fast minihexan som jag har flyger man  oftast i manuellt läge vilket innebär att man inte bara kan släppa spakarna... Är lite sugen på att testa fixed wing så man kan ta sig lite längre bort och filma.

Nu har jag iallafall fått upp min stora hexa i luften för första gången, nu är det bara lite kalibrering kvar + montering av videosändare så kan man börja filma igen :-)

https://www.youtube.com/watch?v=1Nnw-joU62E

Senast redigerat av Maciej_EVO_VI (26 januari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang