Den STORA Xenon & Led tråden

Djo
29 september 2014 · 10 157 Inlägg

ErsdaHL skrev:

Djo skrev:

ErsdaHL skrev:

Mest bredden men även längden. Jag vinklade upp dem lite igår och kör dom korsvis men vet inte vad som är bäst riktigt tycker dem lyser lite olika

Olika hur då menar du olika ljusbild? Jag har tre breda och då ställde jag dom yttre utåt sen får man vinkla upp dom hyfsat bra.

Självaste strålarna ser olika ut per lykta och det känns som att ibland när jag bländar av och på kan det bli skillnad. Står jag nära en vägg så är allt ljus en punkt framför bilen och kör jag på en raka så äts ljuset upp känns de som. Vet av 2 breda och en lång blåa men tyckte dom såg så matt ut så avböjde

Jo ljuset ändras det gör det så som du säger. Vad är det för lampor du har i ? är det nå udda billigast möjligast från kina eller?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
ErsdaHL
29 september 2014 · 600 Inlägg

Djo skrev:

ErsdaHL skrev:

Djo skrev:
Olika hur då menar du olika ljusbild? Jag har tre breda och då ställde jag dom yttre utåt sen får man vinkla upp dom hyfsat bra.

Självaste strålarna ser olika ut per lykta och det känns som att ibland när jag bländar av och på kan det bli skillnad. Står jag nära en vägg så är allt ljus en punkt framför bilen och kör jag på en raka så äts ljuset upp känns de som. Vet av 2 breda och en lång blåa men tyckte dom såg så matt ut så avböjde

Jo ljuset ändras det gör det så som du säger. Vad är det för lampor du har i ? är det nå udda billigast möjligast från kina eller?

Jo köpte 2 kitt från Kina. Så funderar om jag bara ska lägga undan å beställa från mahlersxenon Så ballasrarna vägde noll och ingenting också

Senast redigerat av ErsdaHL (29 september 2014)

Djo
29 september 2014 · 10 157 Inlägg

ErsdaHL skrev:

Djo skrev:

ErsdaHL skrev:

Självaste strålarna ser olika ut per lykta och det känns som att ibland när jag bländar av och på kan det bli skillnad. Står jag nära en vägg så är allt ljus en punkt framför bilen och kör jag på en raka så äts ljuset upp känns de som. Vet av 2 breda och en lång blåa men tyckte dom såg så matt ut så avböjde

Jo ljuset ändras det gör det så som du säger. Vad är det för lampor du har i ? är det nå udda billigast möjligast från kina eller?

Jo köpte 2 kitt från Kina. Så funderar om jag bara ska lägga undan å beställa från mahlersxenon.Se

Okej annars kanske bara nya lampor kan hjälpa till men svårt säga. Okej vet ej vilka det är men känner du till det företaget så köp där vetja.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Pierre2JZ
29 september 2014 · 71 Inlägg

ErsdaHL skrev:

Djo skrev:

ErsdaHL skrev:
Självaste strålarna ser olika ut per lykta och det känns som att ibland när jag bländar av och på kan det bli skillnad. Står jag nära en vägg så är allt ljus en punkt framför bilen och kör jag på en raka så äts ljuset upp känns de som. Vet av 2 breda och en lång blåa men tyckte dom såg så matt ut så avböjde

Jo ljuset ändras det gör det så som du säger. Vad är det för lampor du har i ? är det nå udda billigast möjligast från kina eller?

Jo köpte 2 kitt från Kina. Så funderar om jag bara ska lägga undan å beställa från mahlersxenon Så ballasrarna vägde noll och ingenting också

Du har väl fått kassa lampor, "tråden" på fel ställe eller aningen böjd fot gör att ljuset blir fucked up helt enkelt.

Jag råder dig att inte handla från mählersxenon, han har inget företag utan säljer svart, så allt vad garanti osv är bara bluff, precis som "märkesvarorna". Köper billigt från kina och säljer svart.

Senast redigerat av Pierre2JZ (29 september 2014)

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
Demmpa
30 september 2014 · 329 Inlägg

Det är tänkt att jag ska köra med 2st 55w xenon i original helljuset, och 3st runda från biltema med 55w xenon, 2st hella jumbo 220 med 55w xenon i år,

MEN nu kommer vi till problemet, hur ska jag fästa dom 3 runda från biltema, tänker inte lägga ut 620kr på ledade stag.. vet att det finns lösa leder och köpa, men vart?
eller har ni några andra lösningar på en volvo 850?

Tacksam för svar
/D

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
-adro-
30 september 2014 · 145 Inlägg

Har nu satt 70w xenonkit 4300k i helljuset. Det lyser bra, dock ser jag två rödaktiga ljusfläckar framför bilen. Hur kan det komma sig? Helljuset behöver höjas lite så det kommer ju synas mindre efter jag gjort det. Ser lika ut för båda lamporna, beror på reflektorerna kanske?

ajokko
30 september 2014 · 214 Inlägg

Demmpa skrev:
Det är tänkt att jag ska köra med 2st 55w xenon i original helljuset, och 3st runda från biltema med 55w xenon, 2st hella jumbo 220 med 55w xenon i år,

MEN nu kommer vi till problemet, hur ska jag fästa dom 3 runda från biltema, tänker inte lägga ut 620kr på ledade stag.. vet att det finns lösa leder och köpa, men vart?
eller har ni några andra lösningar på en volvo 850?

Tacksam för svar
/D

Staga in under huven istället. Från bak på extraljusen (istället för upptill) snett neråt in under grillen/huven där du fäster dem.

Rocknob
30 september 2014 · 783 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/16/15105/316426/316426-3474176.jpg

2 x 225 Nbb fjärr 2 x 75w 6000k
2 x 225 Nbb Pencil 2 x 85w 6000k

Citroën Berlingo "Blinko" (2004)
Demmpa
30 september 2014 · 329 Inlägg

ajokko skrev:

Demmpa skrev:
Det är tänkt att jag ska köra med 2st 55w xenon i original helljuset, och 3st runda från biltema med 55w xenon, 2st hella jumbo 220 med 55w xenon i år,

MEN nu kommer vi till problemet, hur ska jag fästa dom 3 runda från biltema, tänker inte lägga ut 620kr på ledade stag.. vet att det finns lösa leder och köpa, men vart?
eller har ni några andra lösningar på en volvo 850?

Tacksam för svar
/D

Staga in under huven istället. Från bak på extraljusen (istället för upptill) snett neråt in under grillen/huven där du fäster dem.

hade den tanken jag med, men jag ska sätta extraljushållaren där så kommer nog bli lite trångt:/

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
it_mutt Avstängd
30 september 2014 · 10 388 Inlägg

Så, då var det det här med att eftermontera originalxenon.

Har idag varit o besiktigat en av slädarna och fick stationschefen som tittade på bilen och passade då på att fråga lite.

Gällande att helbilsgodkännandet skulle vara det som sätter stopp, så är så inte fallet.

Det finns däremot något annat som sätter stopp för att göra denna operation "helt ut"; certifikat.

För att regbesiktiga kärran med xenon behövs alltså certifikaten på delarna. Dessa är i teorin möjliga att få tag på, men i praktiken ter det sig som vanligt lite annorlunda.

Så, det -är- alltså möjligt, både i praktiken och kanske än mer i teorin, att regbesiktiga en bil med xenon. Däremot så blir det svårt och omständligt (antagligen) att få tag i alla certifikat.

Enligt stationschefen, och detta var helt inofficiellt givetvis ( wink ), så är det å andra sidan som så att om någon kommer in med en kärra där allt är bytt mot xenon"varianten" (givare, styrboxar, strålkastare osv), så krävs det väldigt mycket för att de ska märka det. Precis som påpekat tidigare i tråden menade han alltså att om man nu gjorde en konvertering "så ordentlig", så var det inga problem (det är då givetvis i laglig mening inte lagligt iaf), så länge det fungerar och beter sig som det ska, att "få igenom det".

Det enda problem som kunde uppstå var om de fattade misstanke (av någon anledning), då blir det upp till mig att bevisa att bilen har xenon original. De (bilprovningen) har alltså, som säkert många känner till, ingen möjlighet att "snabbt och lätt" kontrollera om bilen har xenon original eller inte.

Senast redigerat av it_mutt (30 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
m_dahm
30 september 2014 · 187 Inlägg

it_mutt skrev:
Så, då var det det här med att eftermontera originalxenon.

Har idag varit o besiktigat en av slädarna och fick stationschefen som tittade på bilen och passade då på att fråga lite.

Gällande att helbilsgodkännandet skulle vara det som sätter stopp, så är så inte fallet.

Det finns däremot något annat som sätter stopp för att göra denna operation "helt ut"; certifikat.

För att regbesiktiga kärran med xenon behövs alltså certifikaten på delarna. Dessa är i teorin möjliga att få tag på, men i praktiken ter det sig som vanligt lite annorlunda.

Så, det -är- alltså möjligt, både i praktiken och kanske än mer i teorin, att regbesiktiga en bil med xenon. Däremot så blir det svårt och omständligt (antagligen) att få tag i alla certifikat.

Enligt stationschefen, och detta var helt inofficiellt givetvis ( wink ), så är det å andra sidan som så att om någon kommer in med en kärra där allt är bytt mot xenon"varianten" (givare, styrboxar, strålkastare osv), så krävs det väldigt mycket för att de ska märka det. Precis som påpekat tidigare i tråden menade han alltså att om man nu gjorde en konvertering "så ordentlig", så var det inga problem (det är då givetvis i laglig mening inte lagligt iaf), så länge det fungerar och beter sig som det ska, att "få igenom det".

Det enda problem som kunde uppstå var om de fattade misstanke (av någon anledning), då blir det upp till mig att bevisa att bilen har xenon original. De (bilprovningen) har alltså, som säkert många känner till, ingen möjlighet att "snabbt och lätt" kontrollera om bilen har xenon original eller inte.

Lät som ett sunt svar. Certifikaten borde ju gå att lösa genom sin märkesverkstad om de har intresse för det. Du borde ju kunna lämna in där och få xenon eftermonterat menar jag. smile

it_mutt Avstängd
30 september 2014 · 10 388 Inlägg

m_dahm skrev:

it_mutt skrev:
Så, då var det det här med att eftermontera originalxenon.

Har idag varit o besiktigat en av slädarna och fick stationschefen som tittade på bilen och passade då på att fråga lite.

Gällande att helbilsgodkännandet skulle vara det som sätter stopp, så är så inte fallet.

Det finns däremot något annat som sätter stopp för att göra denna operation "helt ut"; certifikat.

För att regbesiktiga kärran med xenon behövs alltså certifikaten på delarna. Dessa är i teorin möjliga att få tag på, men i praktiken ter det sig som vanligt lite annorlunda.

Så, det -är- alltså möjligt, både i praktiken och kanske än mer i teorin, att regbesiktiga en bil med xenon. Däremot så blir det svårt och omständligt (antagligen) att få tag i alla certifikat.

Enligt stationschefen, och detta var helt inofficiellt givetvis ( wink ), så är det å andra sidan som så att om någon kommer in med en kärra där allt är bytt mot xenon"varianten" (givare, styrboxar, strålkastare osv), så krävs det väldigt mycket för att de ska märka det. Precis som påpekat tidigare i tråden menade han alltså att om man nu gjorde en konvertering "så ordentlig", så var det inga problem (det är då givetvis i laglig mening inte lagligt iaf), så länge det fungerar och beter sig som det ska, att "få igenom det".

Det enda problem som kunde uppstå var om de fattade misstanke (av någon anledning), då blir det upp till mig att bevisa att bilen har xenon original. De (bilprovningen) har alltså, som säkert många känner till, ingen möjlighet att "snabbt och lätt" kontrollera om bilen har xenon original eller inte.

Lät som ett sunt svar. Certifikaten borde ju gå att lösa genom sin märkesverkstad om de har intresse för det. Du borde ju kunna lämna in där och få xenon eftermonterat menar jag. smile

Tror inte det är så enkelt. Även om Audi (i mitt fall) sätter sin stämpel på ex.vis styrdonet till nivåregleringen, så är det då inte (uppenbart) att det är Audi som tillverkat det. Möjligen Bosch, Hella eller liknande. Sen kan det givetvis finnas fler problem. Ett kan ju vara; ett certifikat som var giltigt när bilen tillverkades (alternativt under den specifika modellens tillverkningsperiod) behöver ju inte heller vara giltigt idag (regelverk kan ändras osv - vilekt i sin tur är en annan femma iofs). Så frågan är vem som egentligen bör ha certifikatet; deltillverkaren, eller biltillverkaren.

Dock en spännande tanke om huruvida man skulle kunna få Audi/VAG att eftermontera xenon och få det godkänt. Inget jag skulle lägga pengar på, men, mest "om det var möjligt".

Senast redigerat av it_mutt (30 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Pierre2JZ
30 september 2014 · 71 Inlägg

-adro- skrev:
Har nu satt 70w xenonkit 4300k i helljuset. Det lyser bra, dock ser jag två rödaktiga ljusfläckar framför bilen. Hur kan det komma sig? Helljuset behöver höjas lite så det kommer ju synas mindre efter jag gjort det. Ser lika ut för båda lamporna, beror på reflektorerna kanske?

Skulle tro att glaset bryter ut den röda färgen likt en projektorlins bryter ut det blåa ur xenonljuset,
det är därför projektorer lyser vitare på marken än reflektorer med xenon vilka uppfattas mer blått i alla vinklar.
Du har väl riktigt glas om jag inte minns fel och det är ju tjockare än plastlyktornas vilket blir ännu mer som en prisma.

Det är min teori iaf;)

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
-adro-
30 september 2014 · 145 Inlägg

Pierre2JZ skrev:

-adro- skrev:
Har nu satt 70w xenonkit 4300k i helljuset. Det lyser bra, dock ser jag två rödaktiga ljusfläckar framför bilen. Hur kan det komma sig? Helljuset behöver höjas lite så det kommer ju synas mindre efter jag gjort det. Ser lika ut för båda lamporna, beror på reflektorerna kanske?

Skulle tro att glaset bryter ut den röda färgen likt en projektorlins bryter ut det blåa ur xenonljuset,
det är därför projektorer lyser vitare på marken än reflektorer med xenon vilka uppfattas mer blått i alla vinklar.
Du har väl riktigt glas om jag inte minns fel och det är ju tjockare än plastlyktornas vilket blir ännu mer som en prisma.

Det är min teori iaf;)

Låter logiskt smile Dock hade jag kopplat in kittet på originalkablarna, nu har jag kopplat via ett 30A boschrelä och jordat direkt på batteriet (Ballaster och relä). Det verkar lysa mycket vitare nu, men inte testat i mörker än. Jag slog på helljuset nån minut bara, efter en stund blev LED positionsljusen rosa-aktiga, och återgick till vitt en stund efter jag slagit av helljuset. Värme kanske? Eller så inbillade jag mig...

Ska se om jag får till nivåjusteringen inatt när jag åker på jobb.

RinorGDI
30 september 2014 · 338 Inlägg

Vilka LED är bäst till dimljusen? lyser starkast H8/H11?

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
VD-Design
30 september 2014 · 1 324 Inlägg

Jag är sugen på att köpa en LED ramp till min saab. Tänkte fästa den vid reg plåten.  Någon som vet någon prisvärd?

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Pierre2JZ
1 oktober 2014 · 71 Inlägg

VD-Design skrev:
Jag är sugen på att köpa en LED ramp till min saab. Tänkte fästa den vid reg plåten.  Någon som vet någon prisvärd?

Viklight/Luxstar/Reachline verkar populär.

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
-adro-
1 oktober 2014 · 145 Inlägg

VD-Design skrev:
Jag är sugen på att köpa en LED ramp till min saab. Tänkte fästa den vid reg plåten.  Någon som vet någon prisvärd?

Viklight kan jag rekommendera.

VD-Design
1 oktober 2014 · 1 324 Inlägg

Tack så mycket! Ska kolla upp detta.

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
TurboPlus
1 oktober 2014 · 92 Inlägg

Svårt att bestämma mig.


Skall jag uppgradera mina extraljus med xenon 55-60watt eller skall man köpa LED extraljus, typ 60 watt, istället?


Tips och förslag mottages!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang