Den STORA Xenon & Led tråden

MammDiin
1 oktober 2014 · 2 019 Inlägg

-adro- skrev:

Pierre2JZ skrev:

-adro- skrev:
Har nu satt 70w xenonkit 4300k i helljuset. Det lyser bra, dock ser jag två rödaktiga ljusfläckar framför bilen. Hur kan det komma sig? Helljuset behöver höjas lite så det kommer ju synas mindre efter jag gjort det. Ser lika ut för båda lamporna, beror på reflektorerna kanske?

Skulle tro att glaset bryter ut den röda färgen likt en projektorlins bryter ut det blåa ur xenonljuset,
det är därför projektorer lyser vitare på marken än reflektorer med xenon vilka uppfattas mer blått i alla vinklar.
Du har väl riktigt glas om jag inte minns fel och det är ju tjockare än plastlyktornas vilket blir ännu mer som en prisma.

Det är min teori iaf;)

Låter logiskt smile Dock hade jag kopplat in kittet på originalkablarna, nu har jag kopplat via ett 30A boschrelä och jordat direkt på batteriet (Ballaster och relä). Det verkar lysa mycket vitare nu, men inte testat i mörker än. Jag slog på helljuset nån minut bara, efter en stund blev LED positionsljusen rosa-aktiga, och återgick till vitt en stund efter jag slagit av helljuset. Värme kanske? Eller så inbillade jag mig...

Ska se om jag får till nivåjusteringen inatt när jag åker på jobb.

Returtråden orsakar även mörker från ljusbågen vilket i sin tur orsakar lite färgning av ljuset som bryts av tråden.

Säkert värmen som orsakar så att led lamporna ändrar färg, för led är känsliga när det kommer till värme, och går lätt sönder om temperaturen stiger för högt.
Men kan ju även vara så att du kollat mot extraljusen påslagna och ögonen anpassade sig med ljuset, och sen när du la av dem så såg ledsen ut att lysa annorlunda.

MammDiin
1 oktober 2014 · 2 019 Inlägg

TurboPlus skrev:
Svårt att bestämma mig.


Skall jag uppgradera mina extraljus med xenon 55-60watt eller skall man köpa LED extraljus, typ 60 watt, istället?


Tips och förslag mottages!

Vad har du för extraljus då?
Billigare att köpa xenon, men finns ju för och nackdelar med båda.

TurboPlus
1 oktober 2014 · 92 Inlägg

MammDiin skrev:
Vad har du för extraljus då?
Billigare att köpa xenon, men finns ju för och nackdelar med båda.

Jag har 3 st Bosch Navigator.

Visst är det billigaste att köpa 3 st xenon.

MammDiin
1 oktober 2014 · 2 019 Inlägg

TurboPlus skrev:

MammDiin skrev:
Vad har du för extraljus då?
Billigare att köpa xenon, men finns ju för och nackdelar med båda.

Jag har 3 st Bosch Navigator.

Visst är det billigaste att köpa 3 st xenon.

Ja, om de är i bra skick så är det helt klart billigast att köpa xenonkit, och de ger i stort sett lika bra ljus som Led extraljus.

TurboPlus
1 oktober 2014 · 92 Inlägg

MammDiin skrev:
Ja, om de är i bra skick så är det helt klart billigast att köpa xenonkit, och de ger i stort sett lika bra ljus som Led extraljus.

Hur stort hål behöver det vara i chassiet på extraljuset för att få igenom AMP kontakterna?

Om jag blir tvungen att borra större hål så lär det väl börja rosta.


Någon som har konverterat Bosch Navigator som kan ge tips?


Behöver man köpa till AMP förlängningskabel så att man kan gömma undan ballasten på lämpligt ställe i motorutrymmet?

Pierre2JZ
1 oktober 2014 · 71 Inlägg

TurboPlus skrev:

MammDiin skrev:
Ja, om de är i bra skick så är det helt klart billigast att köpa xenonkit, och de ger i stort sett lika bra ljus som Led extraljus.

Hur stort hål behöver det vara i chassiet på extraljuset för att få igenom AMP kontakterna?

Om jag blir tvungen att borra större hål så lär det väl börja rosta.


Någon som har konverterat Bosch Navigator som kan ge tips?


Behöver man köpa till AMP förlängningskabel så att man kan gömma undan ballasten på lämpligt ställe i motorutrymmet?

Det går att ta isär Amp kontakterna, finns guide på hidplanet.com

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
Djo
2 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

TurboPlus skrev:

MammDiin skrev:
Ja, om de är i bra skick så är det helt klart billigast att köpa xenonkit, och de ger i stort sett lika bra ljus som Led extraljus.

Hur stort hål behöver det vara i chassiet på extraljuset för att få igenom AMP kontakterna?

Om jag blir tvungen att borra större hål så lär det väl börja rosta.


Någon som har konverterat Bosch Navigator som kan ge tips?


Behöver man köpa till AMP förlängningskabel så att man kan gömma undan ballasten på lämpligt ställe i motorutrymmet?

Aldrig hört talas om rostfritt som rostar för navigator är gjort i rostfritt (har jag fel så säg till) så det ska du ej behöva oroa dig för själv målade jag på lite färg på mina big knick och dom har ej rostat.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TurboPlus
2 oktober 2014 · 92 Inlägg

Djo skrev:
Aldrig hört talas om rostfritt som rostar för navigator är gjort i rostfritt (har jag fel så säg till) så det ska du ej behöva oroa dig för själv målade jag på lite färg på mina big knick och dom har ej rostat.

Trodde de bara hade lagt en beläggning.

Men om det nu går att pilla isär AMP kontakterna så kommer man igenom det lilla orginal hålet.



Behöver man köpa till AMP förlängningskabel så att man kan gömma undan ballasten på lämpligt ställe i motorutrymmet?

Eller går det att gömma slim ballaster i extraljuset? Om det går så måste jag köpta till AMP förlängningskabel från ballasten till reläsatsen?

XeptiQ Whatever :)
2 oktober 2014 · 1 652 Inlägg

Tjo tjo. Finns de någon här som har testat eller har ett snabbstartat xenon till sina extraljus? Isåfall, vart köpte du dom och "hur" snabbstartat är de ? Normalt är de ju 2-4 sek innan man får full styrka enligt alla försäljare.

Har 55w kit i mina nu men börjar bli till åren så varför inte byta till nytt och kanske 75W uppåt

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
patrikke
2 oktober 2014 · 1 749 Inlägg

TurboPlus skrev:

MammDiin skrev:
Ja, om de är i bra skick så är det helt klart billigast att köpa xenonkit, och de ger i stort sett lika bra ljus som Led extraljus.

Hur stort hål behöver det vara i chassiet på extraljuset för att få igenom AMP kontakterna?

Om jag blir tvungen att borra större hål så lär det väl börja rosta.


Någon som har konverterat Bosch Navigator som kan ge tips?


Behöver man köpa till AMP förlängningskabel så att man kan gömma undan ballasten på lämpligt ställe i motorutrymmet?

18mm räcker.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Pierre2JZ
2 oktober 2014 · 71 Inlägg

XeptiQ skrev:
Tjo tjo. Finns de någon här som har testat eller har ett snabbstartat xenon till sina extraljus? Isåfall, vart köpte du dom och "hur" snabbstartat är de ? Normalt är de ju 2-4 sek innan man får full styrka enligt alla försäljare.

Har 55w kit i mina nu men börjar bli till åren så varför inte byta till nytt och kanske 75W uppåt

Kör du speedstartlampa (55w) på 70w speedstart ballast går det så här fort.
http://www.youtube.com/watch?v=UnEYICTMzOg
4300k, lyser starkt direkt, dock i lite blåtonad färg som sen blir vit, men sjukt mycket snabbare än vanlig lampa.

Ballasterna är från bilupplysningen.se (ca 2år gamla) och lamporna från humanhabit.SE

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
granadadr
2 oktober 2014 · 7 289 Inlägg

Pierre2JZ skrev:

XeptiQ skrev:
Tjo tjo. Finns de någon här som har testat eller har ett snabbstartat xenon till sina extraljus? Isåfall, vart köpte du dom och "hur" snabbstartat är de ? Normalt är de ju 2-4 sek innan man får full styrka enligt alla försäljare.

Har 55w kit i mina nu men börjar bli till åren så varför inte byta till nytt och kanske 75W uppåt

Kör du speedstartlampa (55w) på 70w speedstart ballast går det så här fort.
http://www.youtube.com/watch?v=UnEYICTMzOg
4300k, lyser starkt direkt, dock i lite blåtonad färg som sen blir vit, men sjukt mycket snabbare än vanlig lampa.

Ballasterna är från bilupplysningen.se (ca 2år gamla) och lamporna från humanhabit.SE

inte tycker jag dem såg så mkt snabbare ut sad
enligt reklamen skulle de ju lysa 90% efter typ 2 sek,, och det gjorde det INTE på filmen

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
XeptiQ Whatever :)
2 oktober 2014 · 1 652 Inlägg

Pierre2JZ skrev:

XeptiQ skrev:
Tjo tjo. Finns de någon här som har testat eller har ett snabbstartat xenon till sina extraljus? Isåfall, vart köpte du dom och "hur" snabbstartat är de ? Normalt är de ju 2-4 sek innan man får full styrka enligt alla försäljare.

Har 55w kit i mina nu men börjar bli till åren så varför inte byta till nytt och kanske 75W uppåt

Kör du speedstartlampa (55w) på 70w speedstart ballast går det så här fort.
http://www.youtube.com/watch?v=UnEYICTMzOg
4300k, lyser starkt direkt, dock i lite blåtonad färg som sen blir vit, men sjukt mycket snabbare än vanlig lampa.

Ballasterna är från bilupplysningen.se (ca 2år gamla) och lamporna från humanhabit.SE

Hmm mina halogen 100w lampor lyser starkare än de tongue Så det blir bortkastade pengar på ett sådant kit för mig iaf smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Pierre2JZ
3 oktober 2014 · 71 Inlägg

granadadr skrev:

Pierre2JZ skrev:

XeptiQ skrev:
Tjo tjo. Finns de någon här som har testat eller har ett snabbstartat xenon till sina extraljus? Isåfall, vart köpte du dom och "hur" snabbstartat är de ? Normalt är de ju 2-4 sek innan man får full styrka enligt alla försäljare.

Har 55w kit i mina nu men börjar bli till åren så varför inte byta till nytt och kanske 75W uppåt

Kör du speedstartlampa (55w) på 70w speedstart ballast går det så här fort.
http://www.youtube.com/watch?v=UnEYICTMzOg
4300k, lyser starkt direkt, dock i lite blåtonad färg som sen blir vit, men sjukt mycket snabbare än vanlig lampa.

Ballasterna är från bilupplysningen.se (ca 2år gamla) och lamporna från humanhabit.SE

inte tycker jag dem såg så mkt snabbare ut sad
enligt reklamen skulle de ju lysa 90% efter typ 2 sek,, och det gjorde det INTE på filmen

Alltid svårt o fånga ljus med en mobil, men jämför jag med dom andra sjuttioelva xenon lamporna och ballasterna jag provat genom åren så slår denna kombon allt. Dom tänder fortare än original halvljuset och lyser väl ca 3-400m lite beroende på hur jag justrar reflektorerna, dom har separat justering både i sidled och höjd. Jag blev redigt förvånad hur fort man faktiskt har starkt ljus jämfört med en vanlig lampa, plus att de är mer kräm i dessa.

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
Pierre2JZ
3 oktober 2014 · 71 Inlägg

XeptiQ skrev:

Pierre2JZ skrev:

XeptiQ skrev:
Tjo tjo. Finns de någon här som har testat eller har ett snabbstartat xenon till sina extraljus? Isåfall, vart köpte du dom och "hur" snabbstartat är de ? Normalt är de ju 2-4 sek innan man får full styrka enligt alla försäljare.

Har 55w kit i mina nu men börjar bli till åren så varför inte byta till nytt och kanske 75W uppåt

Kör du speedstartlampa (55w) på 70w speedstart ballast går det så här fort.
http://www.youtube.com/watch?v=UnEYICTMzOg
4300k, lyser starkt direkt, dock i lite blåtonad färg som sen blir vit, men sjukt mycket snabbare än vanlig lampa.

Ballasterna är från bilupplysningen.se (ca 2år gamla) och lamporna från humanhabit.SE

Hmm mina halogen 100w lampor lyser starkare än de tongue Så det blir bortkastade pengar på ett sådant kit för mig iaf smile

En hundrawatts halogen ser ut som ett stearinljus bredvid kan jag lova, alltid lika kul o köra om bilar o slå på helljuset precis bredvid o kasta ut en ljusmatta som gör att deras ljus försvinner för att sen se i backspegeln att dom har tre extraljus med p-ljus i ��

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
Vitamin
3 oktober 2014 · 719 Inlägg

Är biltemas extraljus något att ha? Tänkte xenonkonvertera några sånna här

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/42320
Kostar ju bara 199kr

-adro-
3 oktober 2014 · 145 Inlägg

Vitamin skrev:
Är biltemas extraljus något att ha? Tänkte xenonkonvertera några sånna här

http://images.biltema.com/PAXToImageSer … arge/42320
Kostar ju bara 199kr

Läste nånstans att ljusbilden blir lite taskig om man konverterar dem. Hade nog hellre köpt några SIM, kostar ju inte mycket mer smile

Djo
3 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Pierre2JZ skrev:

XeptiQ skrev:
Tjo tjo. Finns de någon här som har testat eller har ett snabbstartat xenon till sina extraljus? Isåfall, vart köpte du dom och "hur" snabbstartat är de ? Normalt är de ju 2-4 sek innan man får full styrka enligt alla försäljare.

Har 55w kit i mina nu men börjar bli till åren så varför inte byta till nytt och kanske 75W uppåt

Kör du speedstartlampa (55w) på 70w speedstart ballast går det så här fort.
http://www.youtube.com/watch?v=UnEYICTMzOg
4300k, lyser starkt direkt, dock i lite blåtonad färg som sen blir vit, men sjukt mycket snabbare än vanlig lampa.

Ballasterna är från bilupplysningen.se (ca 2år gamla) och lamporna från humanhabit.SE

Tände inge fortare än mina f5 balaster med vanliga 55watt xenon icke speed start lampor.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Pierre2JZ
3 oktober 2014 · 71 Inlägg

Djo skrev:

Pierre2JZ skrev:

XeptiQ skrev:
Tjo tjo. Finns de någon här som har testat eller har ett snabbstartat xenon till sina extraljus? Isåfall, vart köpte du dom och "hur" snabbstartat är de ? Normalt är de ju 2-4 sek innan man får full styrka enligt alla försäljare.

Har 55w kit i mina nu men börjar bli till åren så varför inte byta till nytt och kanske 75W uppåt

Kör du speedstartlampa (55w) på 70w speedstart ballast går det så här fort.
http://www.youtube.com/watch?v=UnEYICTMzOg
4300k, lyser starkt direkt, dock i lite blåtonad färg som sen blir vit, men sjukt mycket snabbare än vanlig lampa.

Ballasterna är från bilupplysningen.se (ca 2år gamla) och lamporna från humanhabit.SE

Tände inge fortare än mina f5 balaster med vanliga 55watt xenon icke speed start lampor.

Allt ligger ju i betraktarens ögon, men som jag skrev innan, av allt jag kört med tidigare så slår denna kombon allt.
Den där dippen i ljuset som blir efter den starka "blixten" vid kall lampa existerar knappt utan det lyser starkt direkt för att sedan övergå till sin slutgiltiga färg, det är där största skillnaden är mot vanliga lampor.

Senast redigerat av Pierre2JZ (3 oktober 2014)

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
MammDiin
3 oktober 2014 · 2 019 Inlägg

Pierre2JZ skrev:

Djo skrev:

Pierre2JZ skrev:

Kör du speedstartlampa (55w) på 70w speedstart ballast går det så här fort.
http://www.youtube.com/watch?v=UnEYICTMzOg
4300k, lyser starkt direkt, dock i lite blåtonad färg som sen blir vit, men sjukt mycket snabbare än vanlig lampa.

Ballasterna är från bilupplysningen.se (ca 2år gamla) och lamporna från humanhabit.SE

Tände inge fortare än mina f5 balaster med vanliga 55watt xenon icke speed start lampor.

Allt ligger ju i betraktarens ögon, men som jag skrev innan, av allt jag kört med tidigare så slår denna kombon allt.
Den där dippen i ljuset som blir efter den starka "blixten" vid kall lampa existerar knappt utan det lyser starkt direkt för att sedan övergå till sin slutgiltiga färg, det är där största skillnaden är mot vanliga lampor.

Går inte direkt att filma hur snabba de är (om man inte har bra utrustning).
När lampan ändrar färg så ser de ännu inte ut att lysa fullt.

Men om de är så snabba som du påstår så är de ju i samma klass som äldre Hella/Philips Gen 3 ballaster som är märkta 20A max i startström.
Blir tvungen att köpa såna när jag hittar dem för att testa. F3 och F7 ballasterna som jag har är inte direkt snabba med vanliga lampor, så fullt ljus efter 1-2 sekunder vore inte fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang