Jbl

Lyngmo
7 oktober 2014 · 466 Inlägg

Hejsan. jag har en fråga till er alla. Jag har en JBL GTX 12a hur många liter ska lådan vara på? Jag vill ha en sluten. ska det vara mkt dämpning i den om den ska låta bra ? jag kan kolla imorgon om ni behöver något nr på basen..


Mvh

Drönirettab
7 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Om basen bara heter "GTX12" så tror jag att jag har rätt bas i mitt beräkningsprogram. Då kan du testa att bygga lådan 35 liter och stoppa in en hel del dämpning, sedan plocka ur dämpningen delvis eller helt om du vill för att jämföra hur det låter. smile

Lyngmo
7 oktober 2014 · 466 Inlägg

Aaaa super skysst. . Ska den verkligen vara så stor ? Jag tror jag har 35 liter nu men när jag spelar högt så slår den igenom så jag tänkte kanske att lådan var för stor 😕

Drönirettab
7 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Det gäller att lådan är tät och att basen sitter tätt, annars slår det lätt igenom (bottnar).

Som jag förstår det så är den basen av äldre modell (typ 90-talet eller så) och då är det nog inte helt ovanligt att basarna vill bottna relativt lätt, men enligt mitt program är Xmax runt 12 mm på din bas och i så fall borde den klara av en del effekt tycker jag. Den ska tydligen tåla 300 W enligt de uppgifter jag har, den effekten borde iaf funka utan stor risk för genomslag.

Se först till att lådan är riktigt tät och att basen sitter ordentligt tätt, är allting som det ska vara så kan du minska lådvolymen några liter genom att exempelvis stoppa in träklossar. smile

Lyngmo
7 oktober 2014 · 466 Inlägg

Okej. Ja jag köpte en baffel till 12an ifall om man inte fick hålet runt .. ja det e säkert en 12an ifrån 90 talet som du säger. Jag ska kolla tätheten i helgen och sen ska jag testa att dämpa den mer än vad den är.. det kan ju bero på det..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang