Innebär det att jag får köra med raka rör om jag konverterar till E85?

rcy
18 juli 2013 · 1 705 Inlägg

Peter_5565 skrev:

rcy skrev:
Har sett både bränslepumpar och bränsleslangar ge upp totalt efter bara några dagar med etanol.
Men visst, 90% av alla pumpar och slangar har inga problem med E85, men det finns faktiskt dom som bokstavligt talat löser upp sig.

Är inte det bara en skröna? Jag har då aldrig hört nån ute i verkligheten säga att dom fått problem genom att slangar och dylikt lösts upp i alla fall.

Den här killen har ju testat lite längre tid:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273851

Om jag säger att jag själv har sett det hända, så finner jag det svårt att kalla det en skröna.
Jag har kört etanol själv i många år och sett åtskilliga både lyckade och misslyckade konverteringar.
Dom allra flesta bilar funkar hur bra som helst att konvertera, men det finns både slangar och pumpar som helt enkelt inte tål etanol. Det är inte en frågeställning eller ett påstående, det är fakta.

Tror du mig inte så sök lite på exempelvis http://forum.saabturboclub.com. Finns många trådar där etanol-konvertering har lett till att bränsleslang helt mystiskt försvunnit, förvandlats till gegga, spruckit, torkat ur osv. Andelen trådar som handlar om rasade bränslepumpar pga etanol är nog ännu större.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
18 juli 2013 · 839 Inlägg

Xenox. Det är klart det funkar på din bil att "bara höja bränsletrycket" För vad har du att jämföra med? Och vad förväntar du dig?

Jag däremot som faktist jobbar med detta hela dagarna säger att det är fel att göra så.
Speciellt på en bil med insprutning och turbo där bränsletrycket ökar linjärt med laddtrycket.

Sen är det inte så enkelt som att etanol drar 30% mer rakt av.

Orkar inte sitta och pladdra om det här och försöka överbevisa personer som redan sagt sitt och aldrig tänker ändra sig, för det vinner jag ingenting på.
Vill någon fråga något får dom PMa.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Vadsten
9 oktober 2014 · 15 Inlägg

Är väll bara sätta katten på ett rakt rör,då är det fortfarande rakt rör smile

Opel Ascona B "Vopeln" (1980)
Mack Forum- och sitemoderator
9 oktober 2014 · 26 148 Inlägg

Vadsten skrev:
Är väll bara sätta katten på ett rakt rör,då är det fortfarande rakt rör smile

Haha..vilket trådlyft.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vadsten
9 oktober 2014 · 15 Inlägg

Mack skrev:

Vadsten skrev:
Är väll bara sätta katten på ett rakt rör,då är det fortfarande rakt rör smile

Haha..vilket trådlyft.

Var bara tvungen wink

Opel Ascona B "Vopeln" (1980)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang