Rör mellan LMM och öppet filter? S60 T5

Magglot
11 oktober 2014 · 197 Inlägg

Har en S60 T5a (AUTOMAT) som jag givetvis vill ha på ett AEM Dryflow filter på eftersom det ger ett så extremt häftigt ljud, typ.

Nu till frågan, har provkört lite med ett Biltema filter för att se så det skulle funka relativt med öppet filter alls, men upplever bilen segare när man ska starta från noll. Alltså snabbare respons med original, tycker även den dricker mycket men det har jag väl inga direkta belägg för.

1. Är det fullt normalt att förbrukningen ökar markant med öppet filter?

2. Tycker som sagt den är seg, har läst runt lite om att man kan montera en rörbit mellan LMM och filtret, hjälper det för att få bättre flöde och mätning i LMM?

Vet att det finns en miljon trådar om öppet filter och har sökt och googlat som en galning men tycker mig inte fått svar på mina frågor, har jag missat något ber jag om ursäkt.

Mvh

caromania Forummoderator
11 oktober 2014 · 9 296 Inlägg

Nja, vad det handlar om är förmodligen det som du läst i de miljoner trådarna, att filtret drar in en massa varmluft som ackumuleras under huven pga grenrör och turbo. Kan du få filtret långt bort från motorn (dvs behov av röret) så hjälper det. Kanske finns det något hålrum under batteriet, i kofångarbalken? Men är det värt det? Med ett panelfilter hör du liter mer sus, bilen går lika bra som den ska och du slipper såga i din Volvo. Win-win.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zzr94092
12 oktober 2014 · 4 390 Inlägg

hade öppet filter med avskärmning från BSR,märkte ingen skillnad vare sig i seghet från start eller bränsleförbrukning,hade bilen i fem år med filtret,hade inga som helst problem

Magglot
12 oktober 2014 · 197 Inlägg

Tack för era svar, får bli att beställa ett AEM Dryflow som jag fattat det som ska vara det bästa på marknaden? Sen custombygga lite på jobbet och fixa en riktigt bra avskärmning! 800:- för en avskärmning är ju rena rånet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang