Oljeläckage/Övertryck Volvo 740 Turbo

Chrrille
26 juni 2013 · 1 011 Inlägg

Hej!

Har en Volvo 740 Turbo som läcker en hel del olja.

Har oljeläckage vid vevhusburken, Runt turbon och mellan motor och låda.

Kör jag väldigt hårt med bilen så läcker det ganska mycket olja vid turbon och mellan låda och motor, Kör jag lugnt så läcker det väldigt lite. Känns precis som att det blir något övertryck i motorn när man kör på ordentligt som gör att oljan trycks ut. (Packningarna till turbon är nya, Men läcker ändå)

Oljestickan har aldrig åkt upp och har provat att blåsa med tryckluft i vevhusventilation och luften strömmar igenom utan problem så tätt är det inte.

Kan en sliten turbo orsaka dessa oljeläckage? Turbon låter lite grann vid ladd på 0,5 som att det vore sliten.

Tacksam för svar! roll

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 juni 2013 · 5 650 Inlägg

kan ju va topplockspackningen som blitt dålig att du har laddtryck där du inte ska ha de
skulle turbon läcka olja skulle de synas ganska tydligt då hela intercoolern blir full med olja och trycker ut oljan genom avgasröret

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Chrrille
26 juni 2013 · 1 011 Inlägg

MrEricsson skrev:
kan ju va topplockspackningen som blitt dålig att du har laddtryck där du inte ska ha de
skulle turbon läcka olja skulle de synas ganska tydligt då hela intercoolern blir full med olja och trycker ut oljan genom avgasröret

Toppackningen är helt ny så den kan det inte vara fel på. Vad kan det vara som skulle göra att laddtrycket är på fel ställe?

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 juni 2013 · 5 650 Inlägg

jo för har man turbotryck i oljekanalerna kan så kan de ju trycka sönder de mesta som inte är frächst och då zipprar de olja sen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Chrrille
26 juni 2013 · 1 011 Inlägg

MrEricsson skrev:
jo för har man turbotryck i oljekanalerna kan så kan de ju trycka sönder de mesta som inte är frächst och då zipprar de olja sen

Men det vore ju väldigt konstigt om turbotrycket skulle gå tillbaka in i motorn?

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 juni 2013 · 5 650 Inlägg

det går inte tillbaka de passerar ju igenon när de förbränns. därför jag skrev toppackningen skulle de va typ 1 kass oljekanal på packningen så de läcker in tryck där så klart de kan bli övertryck som isin tur trycker sönder nån packning nånstans och sen läcker de olja liksom.

men om den är bytt och du är helt 100% på att den fortfarande är fräch lr 100% rätt ditsatt med rätt moment osv bara leta vidare

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Nybakk_240 DREAMTEAM
12 oktober 2014 · 248 Inlägg

Lyfter denna tråden lite då jag har samma problem på min turbo B230FK.
Chrrille, fick du ordning på din eller?

Min har tryckt ut olja under en lång period nu. Men oftast bara i bak (mellan motor och låda).
Beror även på hur hårt jag kört såklart. Har på senare tid monterat på extra luftning till vevhusventilationen och allt går via en olje catch tank. Men detta verkar inte ha hjälpt något alls.

Inför 2015 så kommer jag montera nytt sprut, turbo, kam... och plocka ut nära 500hk är tanken.
Då vill jag gärna att oljan ska få stanna där den hör hemma wink Tar med glädje emot tips på vad man kan göra, uppdatera osv...

Tackar på förhand

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
xXSammy
12 oktober 2014 · 6 566 Inlägg

Att en motor har övertryck i vevhusventilationen beror antingen på stopp i vevhuset, trycker komp igenom en kolvring eller skuren turbo.

De/Dem
Chrrille
12 oktober 2014 · 1 011 Inlägg

Nybakk_240 skrev:
Lyfter denna tråden lite då jag har samma problem på min turbo B230FK.
Chrrille, fick du ordning på din eller?

Min har tryckt ut olja under en lång period nu. Men oftast bara i bak (mellan motor och låda).
Beror även på hur hårt jag kört såklart. Har på senare tid monterat på extra luftning till vevhusventilationen och allt går via en olje catch tank. Men detta verkar inte ha hjälpt något alls.

Inför 2015 så kommer jag montera nytt sprut, turbo, kam... och plocka ut nära 500hk är tanken.
Då vill jag gärna att oljan ska få stanna där den hör hemma wink Tar med glädje emot tips på vad man kan göra, uppdatera osv...

Tackar på förhand

I mitt fall var det vevhusburken som var sprucken som gjorde att oljan drog ut den vägen.

Det är inte så enkelt som att din packbox mellan motor och låda är kass?

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Nybakk_240 DREAMTEAM
12 oktober 2014 · 248 Inlägg

19T kina kopia är turbon, två år har den gått. Laddar på bra än idag (1,2bar) den tror jag inte är problemet.
Ny bottendel med Smidda Wiseco kolvar i första överdimension (blocket borrat) h-profil med mera.
Skärringspackning, arp bultar/muttrar, allt draget med korrekta åtdragningsmoment.

Denna sommaren tog jag bort vevhusburken och bultade dit en egen platta med rör på, sedan slang vidare till catch tank, y-kors med en extra slang från topp-kåpan som extra ventilation går ihop med slangen som kommer från blocket. (öppet system)

Ska se över packboxen i bakkant, men den ska vara ny så jag vet inte jag tongue

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang