Audi A4 1,8T B5 Quattro Vibrationer/hopp/skakningar???

Ztoffe3
8 oktober 2014 · 9 Inlägg

Hej alla glada bilälskare (förhoppningsvis Quattro-älskare ;D)

Har bläddrat o sökt en hel del här bland alla forumstrådar men inte riktigt hittat det jag sökt så därför provar jag att göra en egen tråd (första tråden jag gör här på Garaget, ny medlem!) Rätta mig gärna om det mot förmodan finns en tråd om kommande problem..!!


Jo, jag har gått o köpt mig en Audi A4 1,8T B5 Quattro årsm 97.
Motor har gått ca 21 000 och kaross vxl-låda snart 32000mil.

Märkte efter ett tag att den började hoppa/skaka/vibrera vid gaspådrag och det känns som att det kommer från bakvagnen/bakifrån någon stanns! Det märks från ca 3500rpm-6000rpm, ju mer gas ja ger, ju mer känns det.

Vad kan detta bero på?? Bussningar? Drivlinan sliten? Alla tips är välkommna!

Ska tilläggas att den är smått trimmad med matchportat insug, topp, grenrör samt K04 turbo (marginellt större än original K03) som också är aningen portad. 2,5" sportavgas, frontmonterad kylare, värre tändstift. (troligen ca 170/180hk? enligt förra ägarn)

Det är också monterat 4-pucks sinterlamell och hårdare tryckplatta från sachs, samt sportdämpare + fjädrar runt om och en hel del bussningar utbytta mot hårdare bussningar eller polyurethan-fyllda (sägs bli riktigt hårda).

ALLA vätskor i bilen är nybytta för inte många mil sedan alls.


Jag hörde av mig till förre ägarn (som för övrigt är den som gjort allt jag nämnt ovan) och disskuterade saken med honom...han lyckades googla fram att antingen kan hårda bussningar ge liknande "symptom" eller så kunde ett "stödlager" till kardanaxeln vara slut.


Så som sagt..

Är det någon som kan tänkas veta vad detta beror på??

Tacksam för svar! (eller korrigering till rätt forum om jag hamnat fel!)

Tack för mig så länge! smile

Ztoffe3
12 oktober 2014 · 9 Inlägg

...Ingen som vet något? Tacksam för det minsta lilla!...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang