Problem med urtrampningslager volvo s40 1,8 -97

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
9 oktober 2012 · 179 Inlägg

Jag köpte en volvo s40 -97 som jag trodde att det bara var o byta urtrampningslager för det lät väldigt illa..

rev ner lådan och kollade, ja lagret var juh tvärtrasigt.

När jag kollade med det nya urtrampningslagret mot ingående axel i växellådan så glappar det vääääldigt mycket.. (bläckpenna i en 30 hylsa ungefär)

Jag ringde volvo o kollade med dom ifall det skall vara en styrhylsa eller rör som ska sitta på axeln men jag fick svaret nej.

Monterade ihop den och det låter lika illa igen och armen som går från urtrampningslagret och upp till slavcylinder får frispel AB när jag trycker ner kopplingen..

Har någon av er råkat ut för samma sak eller har ni någon lösning?

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
volvojohan
10 oktober 2012 · 172 Inlägg

two40 skrev:
Jag köpte en volvo s40 -97 som jag trodde att det bara var o byta urtrampningslager för det lät väldigt illa..

rev ner lådan och kollade, ja lagret var juh tvärtrasigt.

När jag kollade med det nya urtrampningslagret mot ingående axel i växellådan så glappar det vääääldigt mycket.. (bläckpenna i en 30 hylsa ungefär)

Jag ringde volvo o kollade med dom ifall det skall vara en styrhylsa eller rör som ska sitta på axeln men jag fick svaret nej.

Monterade ihop den och det låter lika illa igen och armen som går från urtrampningslagret och upp till slavcylinder får frispel AB när jag trycker ner kopplingen..

Har någon av er råkat ut för samma sak eller har ni någon lösning?

Vad menar du med att den får frispel? Det låter som att det inte löper ordentligt...

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
11 oktober 2012 · 179 Inlägg

volvojohan skrev:

two40 skrev:
Jag köpte en volvo s40 -97 som jag trodde att det bara var o byta urtrampningslager för det lät väldigt illa..

rev ner lådan och kollade, ja lagret var juh tvärtrasigt.

När jag kollade med det nya urtrampningslagret mot ingående axel i växellådan så glappar det vääääldigt mycket.. (bläckpenna i en 30 hylsa ungefär)

Jag ringde volvo o kollade med dom ifall det skall vara en styrhylsa eller rör som ska sitta på axeln men jag fick svaret nej.

Monterade ihop den och det låter lika illa igen och armen som går från urtrampningslagret och upp till slavcylinder får frispel AB när jag trycker ner kopplingen..

Har någon av er råkat ut för samma sak eller har ni någon lösning?

Vad menar du med att den får frispel? Det låter som att det inte löper ordentligt...

löper gör den ordentligt.. tro mig.. men gaffeln som går ner till lådan "fladdrar" som fan när jag trycker ner kopplingen.. det beror nog på att ingående axeln är för liten mot hålet i urtrampningslagret. Kan inte riktigt förklara mer förrän jag har tagit ner lådan igen..

https://jy4fxw.bay.livefilestore.com/y1p4f-CTL7-AColbbiLNeExrZ2u4HXGrtIPtD_fIOtMPAysqu1URpKPdDCU1YYcLSVeGSXQTCIsj9TmfFlyt6xZBnVgbsEYGPdY/koppling.jpg?psid=1

Senast redigerat av two40 (11 oktober 2012)

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
felek
12 oktober 2014 · 175 Inlägg

two40 skrev:
Jag köpte en volvo s40 -97 som jag trodde att det bara var o byta urtrampningslager för det lät väldigt illa..

rev ner lådan och kollade, ja lagret var juh tvärtrasigt.

När jag kollade med det nya urtrampningslagret mot ingående axel i växellådan så glappar det vääääldigt mycket.. (bläckpenna i en 30 hylsa ungefär)

Jag ringde volvo o kollade med dom ifall det skall vara en styrhylsa eller rör som ska sitta på axeln men jag fick svaret nej.

Monterade ihop den och det låter lika illa igen och armen som går från urtrampningslagret och upp till slavcylinder får frispel AB när jag trycker ner kopplingen..

Har någon av er råkat ut för samma sak eller har ni någon lösning?

Hej! Nu är det så att jag har nog exakt samma problem som du har på min lilla peugoet 205 diesel.
Har tagit isär lådan två gånger nu och har vibrationer vid nedtryckningar av kopplingen och det låter illa. Hur gick det för dig?

PS urtrampningslagret har också denna glapp du talar om.

Senast redigerat av felek (12 oktober 2014)

Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
13 oktober 2014 · 179 Inlägg

På min låda saknades det en styrhylsa som skulle sitta över axeln på ingående axel, hylsan satt inifrån lådan och ut på axeln så det vara bara o köpa ny låda för mig hmm

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
felek
13 oktober 2014 · 175 Inlägg

two40 skrev:
På min låda saknades det en styrhylsa som skulle sitta över axeln på ingående axel, hylsan satt inifrån lådan och ut på axeln så det vara bara o köpa ny låda för mig hmm

Makalöst.
Tack för svaret!

Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang