Skarva bromsrör, funkar denna (se länk)samt vilken dimension

Renjägarn
11 oktober 2014 · 638 Inlägg

Ska skarva bromsrör bak på min Volvo S40 2.0T -98 som fått nedslag på besiktningen. Men vilken dimension är det på rören, stämmer biltemas uppgifter på 3/16" eller är det annan dimension på röret?

Samt fungerar denna
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ror-66450/
att skarva biltemas rör med befintligt på bilen om man slipar/skrapar rent orginalrören efter att man kapat? Står att den ska fungera utan koning, och vill helst inte kona själv då det är svårt att få bra av erfarenhet.


Sen en fråga till. Det finns koppar och kopparnickelrör verkar det som på biltema. Någon fördel med någon av dessa? Tänkte köra kopparrör.

Kommer väl nånting här snart!
crescentcompact
11 oktober 2014 · 280 Inlägg

Kopparrör funkar bra, skarven också om det inte är några udda rör på S40. Tänk på att kapa röret med en röravskärare.

/Fredrik

Senast redigerat av crescentcompact (11 oktober 2014)

Renjägarn
11 oktober 2014 · 638 Inlägg

Jag tänkte använda mig av denna
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … re-191220/

Borde väl fungera? Och är liten/smidig nog att komma åt där det är trångt.

Kommer väl nånting här snart!
crescentcompact
11 oktober 2014 · 280 Inlägg

Kommer funka fint med den.

/Fredrik

JonasK -.-
11 oktober 2014 · 383 Inlägg

Såna skarvar funkar utmärkt.
3/16" är det som gäller.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
JonasK -.-
11 oktober 2014 · 383 Inlägg

Kopparnickel-rören är lite tåligare mot korrosion men är hårdare och svårare att jobba med.
Koppar duger gott och håller mycket länge och är lätt att jobba med.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Renjägarn
13 oktober 2014 · 638 Inlägg

Finns det någon sprängskiss eller liknande på nätet där man kan se vart rören går? Det är strax bakom tanken på bilen och sen bak mot hjulet som måste bytas. Men det bockar sig bakom en massa saker som gör det väldigt svårt att se vart rören mer exakt går.

Kommer väl nånting här snart!
zzr94092
13 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

du behöver inte dra rören på exxakt samma plats som original,klipp ett rör vid ETT bakhjul,sen klipper du ett framför tanken,blås sen i röret med tryckluft, kommer det ut bromsvätska vid bakhjulet,då har du lokaliserat ett rör,gör det inte det så går röret till det andra hjulet,blanda INTE ihop rören v/h...

Renjägarn
13 oktober 2014 · 638 Inlägg

Det går väl bara två rör bak, ett till vardera hjul? Ska byta båda. Men måste ändå lokalisera som du säger, ska koppla lös anslutningarna vid hjulen eller kapa dom strax innan och blåsa i röret som du säger.

Kommer väl nånting här snart!
Renjägarn
13 oktober 2014 · 638 Inlägg

Och en fråga till, det är inga problem att böja orginalrören en del. Dom sitter ju ganska tight mot karossen så skarven kommer ju ta i om man inte böjer/bänder röret en del.

http://s7.postimg.org/nfz175tsr/image.jpg

Dom där rören är det jag måste byta. Skarvarna kommer läggas med ca 1 dm mellanrum mellan dom två rören tänkte jag.


Och en fråga till när jag ändå är igång smile   Det kommer väl läcka ut en hel del bromsvätska när man kapar rören. Finns det något sätt man kan begränsa detta på genom att strypa anslutningen längre fram på bilen. Eller är det bara att gilla läget?

Senast redigerat av Renjägarn (13 oktober 2014)

Kommer väl nånting här snart!
myran Foto/Bilnörd
13 oktober 2014 · 1 541 Inlägg

Renjägarn skrev:
Och en fråga till, det är inga problem att böja orginalrören en del. Dom sitter ju ganska tight mot karossen så skarven kommer ju ta i om man inte böjer/bänder röret en del.

http://s7.postimg.org/nfz175tsr/image.jpg

Dom där rören är det jag måste byta. Skarvarna kommer läggas med ca 1 dm mellanrum mellan dom två rören tänkte jag.


Och en fråga till när jag ändå är igång smile   Det kommer väl läcka ut en hel del bromsvätska när man kapar rören. Finns det något sätt man kan begränsa detta på genom att strypa anslutningen längre fram på bilen. Eller är det bara att gilla läget?

en blanka/rör/nått lämpligt mellan säte och bromspedal så den hålls nertryckt. Så länge pedalen är nertryckt så är det stop i huvedcylindern.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Renjägarn
13 oktober 2014 · 638 Inlägg

Tack för tipset ! smile

Kommer väl nånting här snart!
zzr94092
14 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

skarva lite längre fram än vad du markerat,sen som föregående talare sa,en pinne mellan pedalen o sätet,tryck ner pedalen och sätt dit pinnen,, kom bara ihåg att ta bort pinnen innan du luftar sen..inga problem att "böja/vika" undan rören när du kapar o monterar skarven,,men se bara till att du inte har några grader eller färg/rost på röret,minsta lilla slit så får du inte dit skarven,man får dra åt dom bra hårt på original rören är ju stålrör,koppar rören är ju mjukare,lättare att få tätt.....har monterat många sådana skarver ,och montera skarven på stålröret först

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang