Bra ljud för bra peng?

Funtimes
5 oktober 2014 · 34 Inlägg

Tjena grabbar har en volvo s60 t5a som jag under en längre tid planerat att bygga lite ljud i, största ljudpaketet man kan ha med rti.. Bra ljud men hade kunnat vara bättre, det spelar på så pass bra så att dörr listerna skramlar och förstör upplevelsen, Jag har relativt legitima grejor på hyllan, vad jag behöver hjälp med nu är vad för framsystem ska jag kolla på för att komma upp på en högre nivå än det befintliga original ljudet?


Har en dls ultimate nobelium 15" bas 600 wrms peak
2 dls 12" basar ~~ 2,700 kr st w serien något ~~

2 mds fr10w som jag kör med just nu...

Monoblock dls a6

Har 3 st 2-4 kanals steg

Hifonicz 600 watt 2 kanaler
Cruch 800 watt 2 kanaler
Och något okänt men bra steg.. 600~~ 4 kanaler


Planen är att sätta 15" dlsen i skuffen och bygga en bra låda problemet är att få in ljudet i kupén bilen är bra ljudisolerad och du hör inte basen såvida du inte kör med skidluckan nere, tanken är väl att sätta in en port som iprincip går in i kupén fast skidluckan ska kunna stängas om det nu är så att fler behöver åka i bilen. Tips på låda?


Åter till framsystemet? Finns många system jag har tittat mest på dls och spl... Tycker dls gör exceptionellt bra grejor, frågan är bara vad som helt enkelt är bättre än originalet och vad ska man köra ? 2 vägs eller 3 vägs? vad rekommenderar ni och vilken prisklass kommer det landa på för att nu övervinna org ljudet?

hur stor skillnad är det egentligen på ett kitt för 1,500 och ett för 2,500?

//Tack på förhand!

Fjong
6 oktober 2014 · 1 494 Inlägg

Har du kvar original stereo är det nog dags att byta, lite svårt att rekommendera grejer utan en budget men föreslår att du provlyssnar lite olika system om du får chansen tongue

Finns folk som bygger i sedan bilar här på forumet (S40, S60, S80). Kan vara lärorikt att läsa igenom deras trådar bara för att få lite insikt i olika sätt att bygga. Har själv byggt i min S60 men blev aldrig klar tyvärr, är ju inte dom bästa bilarna för ljudbyggen så köpte mig en golf hehe tongue

Funtimes
7 oktober 2014 · 34 Inlägg

A glömde väl nämna det, tänkte mig väl 5,000 på framsystem och jag har originalstereon kvar förstår inte varför den är att klaga på tycker den funkar hur fint som helst? smile har dock varit lite inne på att köpa någon fet skärm dubbel din men får se..

Har också kollat igenom lite byggen men som sagt är på jakt efter ett bra framsystem då det gör stor del av det hela smile

/mvh

Fjong
7 oktober 2014 · 1 494 Inlägg

Funtimes skrev:
A glömde väl nämna det, tänkte mig väl 5,000 på framsystem och jag har originalstereon kvar förstår inte varför den är att klaga på tycker den funkar hur fint som helst? smile har dock varit lite inne på att köpa någon fet skärm dubbel din men får se..

Har också kollat igenom lite byggen men som sagt är på jakt efter ett bra framsystem då det gör stor del av det hela smile

/mvh

Stereon är en av dom viktigaste komponenterna i hela systemet, köper du en ny bra så kommer du redan där märka stor skillnad på ljudet med grejerna du har nu. Kvittar vad du sätter i bilen är signalen skräp så kommer det aldrig spela bra.

Rekommenderar inte en dubbeldin om du vill satsa på ljud då dom är mycket dyrare om du vill ha samma kvalité på ljudet jämfört med enkeldin.

Funtimes
9 oktober 2014 · 34 Inlägg

jag har en bra pionner stereo liggande? deh 6800 lr något.. har kostat 3000 vart nedsatt till 1500 när jag köpte den, funkade vansinigt bra i min förra vagn, grejen är att den e ju så liten, blir ju ingen snygg kontrast i mittkonselen med en enkel dinare ;s 


tack för svar!

Fjong
9 oktober 2014 · 1 494 Inlägg

Funtimes skrev:
jag har en bra pionner stereo liggande? deh 6800 lr något.. har kostat 3000 vart nedsatt till 1500 när jag köpte den, funkade vansinigt bra i min förra vagn, grejen är att den e ju så liten, blir ju ingen snygg kontrast i mittkonselen med en enkel dinare ;s 


tack för svar!

Jo det är ju snyggare med dubbeldin så vill du ha en sån så kör på det tongue Är inte alls insatt i dubbeldinare men det går säkert att få bra ljud med en sådan också smile

ts007
9 oktober 2014 · 1 777 Inlägg

Har du största ljudpaketet så är det väl Dynaudio framsystem med 8 " mid och det e riktigt bra grejor. Börja med stereo som har tidskomp.  Det gör sjukt mycket. Slutsteg e ju nästa steg om du vill ha lite tryck i bitarna.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Funtimes
14 oktober 2014 · 34 Inlägg

tror det är bose om jag inte misstar mig, ska dock inte säga för mycket jag har ju original volvo steg i bilen, sen äre ju så att det är inte det största ljud paketet, det är det största ljudpaketet du kunde få med tri, så vad midbasen ligger på vet jag inte, kan vara så att högtalaren som sitter vid rtin bara är kopplad till rtin oavsett ger det bra ljud absolut... som sagt det spelar så dörrlisterna invändigt vibrerar och låter jävligt... smile så ny stereo samt dra skruvar i alla lister så det slutar skaka höhö wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang