Helljus fungerar inte volvo 945

ewegirl
30 september 2014 · 11 Inlägg

Hej!
Jag har ett skumt problem på min 945:a årsmodell 91
halvljuset fungerar som det ska.
det klickar när ja slår på helljuset, men lampan i instrumentpanelen tänds inte och helljuset lyser inte, allt släcks...och ja, ljus vredet står längst till höger...

jag har testat att slipa vid jordpunkterna fram i skärmarna, men ingenting händer.

vad är problemet? ja blir tokig snart, så snälla hjälp mig!!!

Ford fiesta 1,1 "smurfen" (1983)
Bamzefan Bondmeckare
30 september 2014 · 246 Inlägg

Säkring? Relä?

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
S_Kekko
30 september 2014 · 206 Inlägg

Min gamla 740i hade sånt problem då var det spaken som hade gått sönder

ewegirl
30 september 2014 · 11 Inlägg

säkringar har ja kollat...de klickar ju till i relät så de borde väl inte va nå fel på de då lr?
blinkersen fungerar ju, har inte de samma funktion i spaken?

Ford fiesta 1,1 "smurfen" (1983)
Djo
30 september 2014 · 10 157 Inlägg

Nu säger jag bara dubbel kolla säkringen och kolla om det kommer fram ström till helljuset.

Det enda jag blir lur på är att lampan i mätarhuset ej lyser. Vet ej hur den lampan påverkar funktionen övrigt faktiskt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
ewegirl
30 september 2014 · 11 Inlägg

ja e inte haj på detta med el..men hur kollar man om de kommer ström till helljuset? smile

Ford fiesta 1,1 "smurfen" (1983)
Djo
30 september 2014 · 10 157 Inlägg

ewegirl skrev:
ja e inte haj på detta med el..men hur kollar man om de kommer ström till helljuset? smile

Mistänker att du ej har en multimeter med det svaret hursom så är det en sådan du behöver för att mäta kanske har du en vän som har en?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
ewegirl
30 september 2014 · 11 Inlägg

aaa, de kan ja nog låna en..men vart mäter man då? haha, ja känner mej lite dum, men ja har precis fattat tycke för att laga mina bilar själv, så all hjälp behövs..o ska de stå nå speciellt på multimetern? big_smile

Ford fiesta 1,1 "smurfen" (1983)
Djo
30 september 2014 · 10 157 Inlägg

ewegirl skrev:
aaa, de kan ja nog låna en..men vart mäter man då? haha, ja känner mej lite dum, men ja har precis fattat tycke för att laga mina bilar själv, så all hjälp behövs..o ska de stå nå speciellt på multimetern? big_smile

Ja du mät på kablarna i kontakt stycket. Jadu den ska ju stå på att mäta volt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
ewegirl
30 september 2014 · 11 Inlägg

oki...får testa får vi se..

Ford fiesta 1,1 "smurfen" (1983)
S_Kekko
30 september 2014 · 206 Inlägg

Blinkersen funkade på min även fast spaken var paj, fast när du säger att relät klickar så tror jag också på att en säkring gått

ewegirl
30 september 2014 · 11 Inlägg

har kollat säkringarna en gång till..o de är hela! yikes
så ja vette sjutton va de kan va för del..men ska försöka mäta nån dag när ja får tag i en multimeter...
ska även testa o använda oxidrengöring på jorden vid framskärmarna..läste nånstans om de, o de e ju värt o prova smile

Ford fiesta 1,1 "smurfen" (1983)
Duvbergarn
30 september 2014 · 51 Inlägg

Jag hade exakt samma problem med min 940 för kanske en månad sen. När man drog i spaken så slockna allt å helljus lampan lyste inte heller.. å när ja kika reläet så klika det. MEN jag bytte reläet ändå å sen dess har de funka! smile Så byt reläet å testa!! smile

Volvo - vart odlar länsman västerbotten ost ;)
ewegirl
30 september 2014 · 11 Inlägg

oki, får testa de först..tack för alla svar än så länge smile

Ford fiesta 1,1 "smurfen" (1983)
ewegirl
9 oktober 2014 · 11 Inlägg

vilket relä bytte du?

Ford fiesta 1,1 "smurfen" (1983)
Duvbergarn
15 oktober 2014 · 51 Inlägg

Det främre å längst till höger om ja minns rätt.. hmm

Volvo - vart odlar länsman västerbotten ost ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang