Hjälp/Tips Audi A3

Boy8888
12 oktober 2014 · 14 Inlägg

Skulle villja veta vad ni som kört audi a3 och / Audi a3 sportback 1,6 tycker om den bilen?

Vi behöver en mindre extrabil och har fastnat för audi a3 modellen som kom 2004-2007.

90% av alla -04-07 som gått endast 10-15t mil har haft mellan 5-10 ägare. Varför har de bilarna haft så många ägare? är de dåliga? går de sönder? är de dyra saker o fixa ? vad ska man kolla mera
om man köper den begagnad av en privat person !? vad kostar dom olika servicarna? och vilka Mil intervaller har audi oftast !? tackar för svar mvh smile

it_mutt Avstängd
12 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Boy8888 skrev:
Skulle villja veta vad ni som kört audi a3 och / Audi a3 sportback 1,6 tycker om den bilen?

Vi behöver en mindre extrabil och har fastnat för audi a3 modellen som kom 2004-2007.

90% av alla -04-07 som gått endast 10-15t mil har haft mellan 5-10 ägare. Varför har de bilarna haft så många ägare? är de dåliga? går de sönder? är de dyra saker o fixa ? vad ska man kolla mera
om man köper den begagnad av en privat person !? vad kostar dom olika servicarna? och vilka Mil intervaller har audi oftast !? tackar för svar mvh smile

Bilar idag byter ägare ofantligt ofta. Inte alls ovanligt att knappt 15 år gamla bilar (även om du pratar om en något nyare) haft 20+ ägare.

MEN, 5 ägare på 10 år skulle inte jag se som något vidare mycket (Om man då ser till en 04). Passerar man däremot 1 ägare/år kanske man ska fundera lite. Sen ska man ju inte glömma bort att dra bort bilhandlaren iofs. Sen är det väl inte ovanligt att folk köper en liten bil för att det är "bra att ha" och sen används den inte så mycket osv osv osv.


Personligen tycker jag dock att man ska satsa på en facelift före pre-faceliften (singleframe-grill vs. inte, andra baklampor, annan baklucka osv). Detta är dock bara rent utseendemässigt. Även om det är "samma bil" i övrigt.

Mina erfarenheter av 8P att åkkomforten är sisådär. Varierar dock lite mellan olika modeller (och olika stolar) Jag åker nog faktiskt hellre i min 8L. Det har antagligen att göra med att jag förväntade mig "mer" av en nyare bil, men iaf. Sen är dom små. Med det menar jag i förhållande till släktingen Golf. Dock tycker jag den känns mer gedigen och då syftar jag på byggkvalité och materialmässigt (detta också i förhållande till Golf).

Gällande serviceintervallerna så ändras dessa emellanåt mellan olika modeller. Vill minnas att "stora" servicen är 18.000mil enligt serviceboken (kamrem osv), men att rekommendationen från audiverkstäderna är 12.000mil. Vidare gäller för denna även årsintervall; 6år eller givet miltal, vilket som nu inträffar först (gummi är ju färskvara). Kan dock kolla upp det i listorna här om du så vill då jag är något osäker på miltalen/åren såhär "rakt av".

I övrigt; personligen undviker jag gärna longlifeservice. MEN, om den är longlifeservad, se till att den är det efter boken. Dvs att den -max- gått rekommenderat miltal/år, inte längre. Problemet blir när folk börjar "skjuta" på det "jaja, 500mil extra dödar ingen bil" osv.

Men ptja, det är en liten trevlig småbil på det stora hela.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Boy8888
12 oktober 2014 · 14 Inlägg

65 000:-
Audi A3 1.6 Sportback 5dr
Endast 1 ägare
Mätarställning: 14800 mil
Nybesiktad och
Skattad
Färg: blå
Karosseri: Halvkombi
Nybesiktad
Info: ABS bromsar, AC, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, C-lås, CD-stereo, Elhissar fram, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Servostyrning, Sidoairbag, Stereo, Stolvärme fram, Svensksåld, Yttertemperaturmätare,
Vinterdäck med fälg............. Kan de va något??

Boy8888
12 oktober 2014 · 14 Inlägg

Tack för dit gryma svar!! fick en lite klarare bild. Men står fortfarande med beslut ångest om jag inte i slut ändan ska ta en Bra enkel golf.... audi vs golf hmm

TomBjorklund VAGIS Car Club
13 oktober 2014 · 1 093 Inlägg

Boy8888 skrev:
Tack för dit gryma svar!! fick en lite klarare bild. Men står fortfarande med beslut ångest om jag inte i slut ändan ska ta en Bra enkel golf.... audi vs golf hmm

är det samma årsmodell du kikar på så är det i princip samma bil, utseendet och utformning som skiljer bara smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Jokabsson
13 oktober 2014 · 1 176 Inlägg

Boy8888 skrev:
Tack för dit gryma svar!! fick en lite klarare bild. Men står fortfarande med beslut ångest om jag inte i slut ändan ska ta en Bra enkel golf.... audi vs golf hmm

I den prisklassen kan du lika väl välja en audi. Du får bra bil för pengarna.

Den A3an du kollat upp verkar riktigt bra! En ägare är ett stort plus eftersom då finns det inga tidigare ägare som kan ha misshandlat bilen, utan du vet exakt hur den har blivit skött bara genom att titta i serviceboken och kvitton på reparationer (kan jag tycka är intressant åtminstone).

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
it_mutt Avstängd
13 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Boy8888 skrev:
65 000:-
Audi A3 1.6 Sportback 5dr
Endast 1 ägare
Mätarställning: 14800 mil
Nybesiktad och
Skattad
Färg: blå
Karosseri: Halvkombi
Nybesiktad
Info: ABS bromsar, AC, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, C-lås, CD-stereo, Elhissar fram, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Servostyrning, Sidoairbag, Stereo, Stolvärme fram, Svensksåld, Yttertemperaturmätare,
Vinterdäck med fälg............. Kan de va något??

Ser väl spontant bra ut. Kolla runt lite med VAG/Andra verkstäder i området vad de tar för ett kamremsbyte ex.vis. Det kan ju vara bra att veta om man åker på en smäll på 10.000:- eller 5000:- i det "närmaste" (sett till miltalen då).

Den verkar dock vara grundutrustad, vilket nog är något man får vänta sig på just en 1.6. Antar att det handlar om en 2007? Mest då sportback kom just 07. Farthållare är visserligen inte grundutrustning, så antingen är det ett ensamt tillägg eller så har de valt Ambiente, vilket har ett par trevliga tillägg (mittarmstöd fram ex.vis). Dubbelkolla så där faktiskt -är- larm. Folk är ofantligt duktiga på att röra ihop "fjärrstyrt centrallås" med larm.

Men som påpekat, ta en titt i serviceboken. I denna står ju också vad som ska vara hjort vid de olika intervallerna, så det är ju bara att kolla så det stämmer.

Personligen hade jag valt Audin. Men, jag är ju trogen anhängare av audi, och är inte alls förtjust i golfarna sen "tidigare", så jag är galet partisk. Rent ekonomiskt, så ja, Ser man på en 07:a Golf vs A3, så vinner Golfen lätt rent ekonomiskt (betydligt billigare i inköp)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Boy8888
13 oktober 2014 · 14 Inlägg

Okej tack. Är så grymt sugen på Audin! Men de är ju det med ekonomin.
Men vad menar du ekonomiskt!? Att Audin är dyrare och köpa? Lr dyrare och fixa. Själva köpet är inte de svåra.
Är mer orolig över konstnaderna om något skulle strula och massa små fix. Är reperationerna dyra hos Audi?
Lr är de mer typ samma pris som hos Volkswagen golf ?

Boy8888
13 oktober 2014 · 14 Inlägg

Måste tillägga att denna jag kollat på har kamkedja med.. smile

it_mutt Avstängd
13 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Boy8888 skrev:
Okej tack. Är så grymt sugen på Audin! Men de är ju det med ekonomin.
Men vad menar du ekonomiskt!? Att Audin är dyrare och köpa? Lr dyrare och fixa. Själva köpet är inte de svåra.
Är mer orolig över konstnaderna om något skulle strula och massa små fix. Är reperationerna dyra hos Audi?
Lr är de mer typ samma pris som hos Volkswagen golf ?

Jag tänkte då mest på inköpspriset. En snabb titt gav att det var inga större problem att hitta en Golf 07:a för 20.000 pengar mindre än en A3 (Jag själv skulle iaf valt audin... tongue)

Det är VAG-kärror båda två. Rent sett till delar, så lär priserna inte variera mellan dessa vidare mycket. MEN, sen kan det givetvis vara konstruerat som så att exempelvis ett kamremsbyte på den ena är lättare än på den andra. Om så är fallet vågar jag dock inte säga, men, det är ingen omöjlighet iaf.

Sen är det ju oftast dyrare att lämna in det till VAG än annan verkstad. Men, då båda bilarna är VAG-kärror, så...

- - Edit - -

Kamkedja är givetvis ett ordentligt plus, även om det tyvärr inte är idiotsäkert

Senast redigerat av it_mutt (13 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Boy8888
13 oktober 2014 · 14 Inlägg

Kollade också i jämförelse med golf och audin. De skiljer oftast typ 4000-5000 mil i mellan dom oftast med. Golfen har oftast gått betydligt mindre än Audin . Och billigare i pris.. Är inte det ett plus för golfarna. Ska köpa bil idag och har världens beslut ångest hehe

it_mutt Avstängd
13 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Boy8888 skrev:
Kollade också i jämförelse med golf och audin. De skiljer oftast typ 4000-5000 mil i mellan dom oftast med. Golfen har oftast gått betydligt mindre än Audin . Och billigare i pris.. Är inte det ett plus för golfarna. Ska köpa bil idag och har världens beslut ångest hehe

Det är ju givetvis upp till köparen att avgöra. Som påpekat har jag väldigt dåliga erfarenheter av Golf sen "förr", och det gör att jag "än idag" inte alls gillar Golf. Jag hade nog, i ditt fall, åkt och tittat, provkört osv, en av varje

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Boy8888
14 oktober 2014 · 14 Inlägg

Vill tacka för dina goda råd! Efter många om och men så tänkte jag ekonomiskt i slutet! Bor rätt centralt i gbg och behöver mer en punkt a till b bil. Så det blev en polo 1.4 2005 rullat 8500mil för 40 tusen. Inte den mest bekväma bilen kanske men den fyller sin furtion iaf smile sen är den väll omändertagen och jäkligt fräsch. Hoppas jag gjorde rätt i en ekonomi bil ;P haha

it_mutt Avstängd
15 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Boy8888 skrev:
Vill tacka för dina goda råd! Efter många om och men så tänkte jag ekonomiskt i slutet! Bor rätt centralt i gbg och behöver mer en punkt a till b bil. Så det blev en polo 1.4 2005 rullat 8500mil för 40 tusen. Inte den mest bekväma bilen kanske men den fyller sin furtion iaf smile sen är den väll omändertagen och jäkligt fräsch. Hoppas jag gjorde rätt i en ekonomi bil ;P haha

Se där ja smile

Polon är väl mer ekonomisk på -alla- sätt o vis (hur den står sig i inköpspris låter jag vara osagt).

Fördelen med "pluttbilar" är, att de ofta står sig väldigt bra den dag man väl ska sälja igen. Min mor kör en Seat Arosa (mer eller mindre samma bil som Lupo) från 98. Var ute och tittade för ett tag sedan åt en polare som skulle ha en bränslesnål pendlarbil. Då fanns det ingen under 12.000:- på blocket här i krokarna, och det var en 98:a . Någon vecka tidigare köpte en annan polare en Audi A4 2002 för 13.000:- på Blocket. Så visst håller sig pluttbilarna uppe i pris.

Så ja, jag tror det var ett bra val, det är bara att hoppas att du får ett gäng problemfria mil smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Boy8888
15 oktober 2014 · 14 Inlägg

Tack för dina goda svar o tips! Men jag en del tankar bara. Varken kamren lr något annat större/viktigt är bytt pp den. Ändå är den servad hos wolksvagen och ny besiktad. Gått nästan 10 tusen mil. Nästan 10 år gammal . Ägd av en pensionär . Tycker du jag borde göra en extra service på den för att verkligen va säker!? Mvh

it_mutt Avstängd
15 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Boy8888 skrev:
Tack för dina goda svar o tips! Men jag en del tankar bara. Varken kamren lr något annat större/viktigt är bytt pp den. Ändå är den servad hos wolksvagen och ny besiktad. Gått nästan 10 tusen mil. Nästan 10 år gammal . Ägd av en pensionär . Tycker du jag borde göra en extra service på den för att verkligen va säker!? Mvh

Står det något om när det ska bytas i serviceboken?

Personligen hade jag bytt kamrem i ett sånt läge. Detta mest för att jag gör det själv och på det beställer delarna från tyskland. Så för min högst personliga del, hade jag sett det som en väldigt billig "försäkring"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jokabsson
15 oktober 2014 · 1 176 Inlägg

Serviceintervall är 3000 mil och kamremsintervall är rekommenderat 9000 mil. Det är alltså hög tid! Hade du vetat det så hade du kunnat slå av några tusenlappar på priset. Kolla som sagt serviceboken också. 3000 mil är absolut max hur långt den får gå mellan servicar, men det är klokt att göra grundservice oftare.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
it_mutt Avstängd
15 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Cracksoup skrev:
Serviceintervall är 3000 mil och kamremsintervall är rekommenderat 9000 mil. Det är alltså hög tid! Hade du vetat det så hade du kunnat slå av några tusenlappar på priset. Kolla som sagt serviceboken också. 3000 mil är absolut max hur långt den får gå mellan servicar, men det är klokt att göra grundservice oftare.

^^ Är så fallet, så är det verkligen hög tid ja

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang