Försök till billig, lättkörd och kraftig koppling till Opel Manta B (Opel CIH)

LinusN Raketforskare
15 oktober 2014 · 4 Inlägg

Huuh, här har man inte gjort så många inlägg direkt. Har många projekt på gång, och bilmek är bara ett av dem.
Faktum är att detta projekt är så gott som avslutat, men jag ville dela med mig lite då jag faktiskt tror att jag kan ha hittat något som fungerar bra.

Input är alltid välkommet, men snälla; bespara mig dumheter som varför gör du inte som alla andra?, eller varför köper du inte något beprövat?. Det är kul att prova sig fram själv, och ofta går man på många nitar, men i längden så kan man ju faktiskt råka lära sig något cool

Har en gammal Manta B som jag jobbat lite med under åren, när isarna varit för dåliga för jetskoteråkning, backarna för dåliga för downhillcykling etc. Det blir långt ifrån något monster, men det är klart att man vill ha en skaplig koppling ändå.

Det mesta om kopplingsprojektet finns här, men jag tycker själv att det är rätt fult att bara länka till en annan sida utan att skriva något, så jag samlar det viktigaste i denna tråd.

Mål
En koppling som är:
* Lättkörd
* Förhållandevis billig
* Betydligt kraftigare än original
* Gärna inte större än 215mm lamell (enda fördelen med större lamell är väl att de i regel klarar högre moment, men jag ansåg att det inte borde vara något problem med 215mm heller).

Delar
Jag kan avslöja att det blev ett himla vändande och vridande innan jag kom fram till vad jag skulle använda för prylar.
Skulle jag köra sinterlamell eller inte t.ex? Jag har själv ingen erfarenhet av sinterlameller, och kände väl till slut att det kanske inte riktigt var värt det i denna bil. Nog för att den är tänkt att användas för mest buskörning så skadar det ju inte om man kan göra någorlunda odramatiska starter. Dessutom var jag osäker på om original-växellådan verkligen skulle tåla en sinterlamell.
Att hitta lameller med både rätt splines (25" axeldiameter, 14 splines) och ytterdiameter (215mm) var faktiskt inte så enkelt. Det visade sig till slut, inte helt otippat att Saab (från GM-tiden) och Cheva/Pontiac hade modeller med rätt lamell.

Lamell
Till slut bestämde jag mig för en Centerforce 384204, som passar till en hel massa amerikanska GM-bilar, men som även borde passa Opel. Det visade sig vara stört omöjligt att få några detaljer kring måtten på denna från vare sig Dalhems eller Centerforce själva så till slog chansade jag och beställde en via Jegs Performance på Ebay.

Centerforce tillverkar eftermarknadskopplingar till massor av amerikanska bilar. Lamellerna är av s.k. organisk typ, och ska enligt dem själva (tillsammans med deras tryckplattor) ge betydligt bättre prestanda än originalprylar.
http://svarthaletracing.se/wp-content/uploads/2014/10/PIC_0023re-640x480.jpg

Tryckplatta
Här blev det Saab (Sachs 3082 100 142). Hade antagligen kunnat köra på Centerforce även där, men kände för att köra på något som var så lättillgängligt som möjligt. Sitter på modeller med upp till 132kw i effekt så det borde fungera på min sugmotor tänkte jag.
http://svarthaletracing.se/wp-content/uploads/2014/09/tryckplatta.jpg

Jag mätte upp tryckplattan med lastcell och hydraulpress och fick en fin kurva.
http://svarthaletracing.se/wp-content/uploads/2014/09/DSCN1516re-768x1024.jpg
http://svarthaletracing.se/wp-content/uploads/2014/09/tryckplatta-m%C3%A4tning-640x360.jpg
OBS! Notera att man till måttet bör addera 3.5mm för att få avståndet från svänghjul till tryckplatta då tryckplattan i "viloläge" ligger 3.5mm från svänghjulet (ett plant sådant utan försänkning för lamell).

Drygt 800 kg är inte helt kasst faktiskt!

Lamellen var runt 7,8mm ihoptryckt, så jag shimsade 1.55mm (de M8-brickor jag hittade som stämde ungefär).

Svänghjul
När jag planade och gjorde ny hålbild så passade jag på att lätta lite också. Har ingen erfarenhet allt kring detta, men gjorde en skiss lite på måfå och körde efter den. Efter så mycket bearbetning så kändes det förstås som ett måste att balansera. Tror att balanseringen blev riktigt bra.
http://svarthaletracing.se/wp-content/uploads/2014/09/Svanghjul007-640x426.jpg
http://svarthaletracing.se/wp-content/uploads/2014/09/Svanghjul005-640x426.jpg

Totalvikten med tryckplatta blev drygt 4kg mindre än original, och det mesta är borttaget så långt ut som möjligt.

Provkörning
För att få det hela att stämma med motorn på plats så fick jag justera fram kopplingsarmen rätt långt. Det finns ju justering både på vajersidan och på motsatt sida på Getrag-lådan.
Dessutom lade jag en distanshylsa på runt 10mm mellan vajerhölje och fästet för detta i motorn, för att ge lite mer justeringsmån på justermuttern vid kopplingsarmen. Funderar nästa på om det är något skumt med vajern för där har det alltid varit väldigt lite mån (muttern nästan dragen i botten).

När jag fått fart på motorn som jag gjort en massa annat jobb med (topp, kamaxel, tändning etc.) så blev det lite provkörning. Kopplingen känns fantastiskt bra! Den tar jämnt och fint. Inga hugg, ryckningar eller vibrationer. Den verkar dessutom rätt kraftig. Jag vet, man ska köra in såna här grejer, men jag kunde inte hålla mig så jag provbörnade lite också och det fungerade bra!

Det lägre tröghetsmomentet i svänghjulet känner man av när man trampar på gasen. Motorn svarar mycket snabbare. Om det sen har någon praktisk nytta för mitt nöjesåkande vet jag inte, men det låter ju fränt med en rapp motor!

Priset då?
Drygt 2000 kr inklusive frakter! Plus arbetstiden förstås.
Bortser man från lättningen så bör inte planing och borrning av ny hålbild behöva kosta många kronor dock.

Senast redigerat av LinusN (15 oktober 2014)

LinusN
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang