RockfordFosgate basar, lådritning för hemmabruk?

TobbeTT
12 oktober 2014 · 948 Inlägg

Hej


Har två stycken helt oanvända RockfordFosgate Punch HE 4410 som jag hade tänkt som två st hemmabio sub. lådor. Tanken då är att köra portat, för har fattat det som det är bäst till mer djupbas. Har iof lådritningstips i manualen men är osäker på om det funkar till mitt projekt. Hade varit uppskattat om det fanns nån vänlig själ som kunde kolla om måtten stämmer och även på basporten? En annan fråga, basporten ska väl sitta på samma sida som basen? Alltså "baffeln"? för enligt bilden är den ritad på kortsida låda. För jag har fått för mig när det gäller basreflex lådor att "alltid" basen och porten ska sitta på samma sida?



Tack på förhand


Mvh

Drönirettab
12 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Det brukar vara bättre att ha porten på samma sida som basarna för att ljudet ska bli så tajt som möjligt.

Lådförslaget i manualen (dvs ca 28 liter avstämt till 35 Hz med 3" port) ser i teorin ut att funka bra, fast lufthastigheten kan bli hög om basen drivs fullt ut. Det är viktigt att skarven mellan rör och trattar är helt jämn så att risken för flåsljud minimeras.

Jag har även kollat på 40 liter netto avstämt till 30 Hz med 55 cm2 slotport, per bas alltså. Om du vill så kan du testa såna lådor. smile

TobbeTT
12 oktober 2014 · 948 Inlägg

Först och främst tack! smile

Det är ju inte fel om lådan/lådorna inte blir så stora, men det får ju inte inverka på ljudet, hur mkt större är en 40liters låda? Men du nämnde ju flåsljud, använder man inte aeroports/trattar för att motverka just det? Jag känner mig dum sad vad menas med "55cm2 slotport"?. Materialet jag tänkt bygga i är 19mm mdf.. behöver det stagas i lådan?

TobbeTT
12 oktober 2014 · 948 Inlägg

Just det nu tror jag varför dom placerat porten på sidan av lådan, då lådan är bredare vad den är djup för enligt manualen ska porten vara 33.65 cm och djupet på lådan är 34.29, så det blir ju i tightaste laget wink, visst det går ju att dra ut röret en bit men då blir inte lådan särskilt snygg

Drönirettab
12 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

40 liter netto blir ju större, men frågan är vilka maxmått varje låda får ha i ditt projekt. Flåsljud kan uppstå om skarven mellan rör och trattar är ojämn, då får inte trattarna den funktion man vill ha.

Slotport är en typ av fyrkantig port där man ofta använder en eller flera av lådans väggar som en del av porten, en sån port är enkel att vinkla om det skulle behövas. Lådan behöver nog inte stagas egentligen, men det är ju förstås ingen nackdel att göra så.

Jag tror också precis som du att porten i ritningen sattes i sidan pga djupet på lådan. smile

TobbeTT
13 oktober 2014 · 948 Inlägg

Inga direkt problem om lådorna blir lite större, för ju större låda desto bättre när dom ska vara i ett större rum och inte i en bil? Tycker du 40liter blir optimalt för dom basarna? Så har du nån ritning på en "optimal" låda så är jag väldigt tacksam smile


Tack återigen! smile

Drönirettab
13 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Jag har ingen speciell åsikt om vilken volym som kan tänkas vara "optimal", men 40 liter ligger åtminstone inom volymrekommendationerna i basens manual och ser ut att kunna spela relativt djupt. Byggritningar kan jag inte ge, men förslag på lådornas yttermått och portmått går däremot bra. smile

Vill du ha såna förslag?

TobbeTT
13 oktober 2014 · 948 Inlägg

Ja gärna! För har man alla yttermått plus att man har manualen så har man ju nått att gå efter för att bygga lådan.

Tack återigen för all hjälp! smile

Drönirettab
13 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Har räknat på de här yttermåtten på vardera låda:

Höjd: 470 mm
Djup: 463 mm
Bredd: 288 mm

Lådorna blir alltså ganska smala, men höga och djupa. Bas och port kommer att sitta på den smala väggen. smile

Funkar det med en sån lådform tror du?

TobbeTT
14 oktober 2014 · 948 Inlägg

Ja det tror jag allt smile

Vad stor blir porten och hur lång?

smile

Drönirettab
15 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Porten är tänkt att sitta längst ner på baffeln, då behöver du alltså bara sätta en portvägg inuti lådan. Innerhöjden i porten ska vara 22 mm och innerbredden blir ju samma som lådans innerbredd (250 mm), sedan ska portväggen sticka in 370 mm inuti lådan. smile

TobbeTT
15 oktober 2014 · 948 Inlägg

Aha ok! man får tacka återigen! smile, förresten, hur mycket måste jag dämpa lådan? Vet sen tidigare när det gäller basreflex att det brukar vara den väggen mitt emot baffeln? och behöver kanterna på själva porten filas/jämnas till nått? (Tänkte för luftflöde bl a)?

Drönirettab
15 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Du kan sätta dämpmatta på bakre väggen. Runda gärna av kanterna i båda portmynningarna för att minimera risken för flåsljud och underlätta luftflödet, det tycker jag. smile

TobbeTT
15 oktober 2014 · 948 Inlägg

Ok vad bra! då har jag nått att gå efter. Så stort tack för all hjälp! mycket uppskattat smile Försöka hinna till bygghandeln innan helgen då smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang