Köpråd : busbil

Falklof10
15 oktober 2014 · 9 Inlägg

Vad för busbil är lättast att hållas med? Det jag menar är att jag ska ha en bil man bara åker runt med, sen denna bil ska man lära sig att bygga med åka på helger min första bus bil alltså är inte världs kunnig inom meking direkt... Men det är ju det jag vill lära mig smile, basic trimning krav det ska köras med turbo! Alltså typ bmw snik turbo? Nissan 240sx med turbo? Volvo turbo? Ett till krav är bakhjulsdrivet! Vad för bil busbil skulle passa mig? Som är lätt mekad med turbo i eller turbokonverta i? Denna bil ska trimmas/renoverasoch bara lära mig! Ge MASSA förslag nu

Mvh

Mew
15 oktober 2014 · 2 160 Inlägg

En gammal Volvoturbo är en bra första "busbil". Inte extrema mängder med kraft, vilket är bra till en förstabil eftersom att lära sig hantera krafter inte kommer av sig själv. Sedan är det en fördel att de inte kostar skjortan ifall man skulle klanta sig (vilket man nästan garanterat gör med en första busbil). De är rätt så välbyggda ur en hållbarhetssynpunkt, reservdelar är billiga och finns överallt och de är lätta att meka med. Dessutom finns det folk med kunskap om de bilarna "precis runt kröken" var du än befinner dig i Sverige. tongue

Turbo blev standard på 940 år 1996 (ltt), vilket gör att det är mycket lättare att hitta en turbomodell av 940 än dess föregångare. Lättryckaren har 134hk, men är lätt och billig att skrämma upp till ~200hk. Den har samma motor som fulltryckaren, med undantag av tryckklockan. Dock är den billigare i skatt, vilket är en fördel.

När du sedan kört den några somrar (och framförallt vintrar) och har blivit säkrare på din sak bakom ratten kan du unna dig något vassare. tongue

Senast redigerat av Mew (15 oktober 2014)

Falklof10
15 oktober 2014 · 9 Inlägg

Okej tack så mycket! Inga mer tips? smile

Evildan
15 oktober 2014 ·

Nu vet inte jag vad Mew har fått sin fullständigt missvisande information ifrån men det är verkligen inte skillnad skattemässigt på 940 beroende på effekten.

EHK681 940 164hk -98 2218kr.
GKK563 940 134hk -98 2218kr.

Volvo 940 är ett bra utgångsobjekt att lära sig skruva med, enkel teknik och det finns en uppsjö med delar samt många som har den lilla kunskap som behövs för lyckat 940mek.
Tänk dock på att oavsett hur mycket tid och pengar du plöjer ned i din 940 kommer den aldrig att bli en sportbil även om den har 400hk. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang