Volvo 240, lite frågor/massa problem.

volvo_Tobias
6 oktober 2014 · 687 Inlägg

Rostdöljarlisterna även kallade.

Kolla först så du får loss påfyllnadspluggen/pluggarna så du inte står där med uttömd olja o inte får loss den/dem.

Sen tror jag att du behöver en sådan här för o få i oljan i lådan och bakaxeln.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … jor-20750/

Den oljan blir perfekt i motorn smile

Edit: Såg att den oljepumpen/sugen var slut men fanns en som rymmer 0,2 l i lager.

Senast redigerat av volvo_Tobias (7 oktober 2014)

Djo
7 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Rostdöljar listerna är list hålen kvar montera ser fel ut annars om hålena är igenlagda montera dom ej.

Om det är själva listen på tröskeln du menar så tycker jag det är dumt att göra hål för den den har aldrig gjort någon vettig nytta.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
7 oktober 2014 · 209 Inlägg

Tack så mycket för svaren!

Var och köpte olja och lite andra småsaker till bilen och när jag kom hem upptäckte jag att skruven för att släppa ut oljan satt fast ganska bra. Efter ett tags slitande med en skiftnyckel fick det bli att köpa en hylsa istället, när jag kom hem så började det regna, så det får bli någon annan dag.

Några bilder blev det inte heller pga det eländiga vädret.

Var för övrigt uppe och vände i en rondell efter en felbedömd gas i regnet ... Bland det läskigare jag gjort på ett tag big_smile

Edit: Förresten, om jag nu väljer att sätta dit rostdöljarlisterna, hur bör jag göra det? Själva fästena är av på dom flesta ställena, går det att köpa nya?

Senast redigerat av doglas2009 (7 oktober 2014)

Djo
8 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för svaren!

Var och köpte olja och lite andra småsaker till bilen och när jag kom hem upptäckte jag att skruven för att släppa ut oljan satt fast ganska bra. Efter ett tags slitande med en skiftnyckel fick det bli att köpa en hylsa istället, när jag kom hem så började det regna, så det får bli någon annan dag.

Några bilder blev det inte heller pga det eländiga vädret.

Var för övrigt uppe och vände i en rondell efter en felbedömd gas i regnet ... Bland det läskigare jag gjort på ett tag big_smile

Edit: Förresten, om jag nu väljer att sätta dit rostdöljarlisterna, hur bör jag göra det? Själva fästena är av på dom flesta ställena, går det att köpa nya?

Dessa "fästen" är väl mer styrpinnar dom sitter med dubbelhäftande tejp original plus dessa piggar så vettig dubbelhäftande.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
8 oktober 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för svaren!

Var och köpte olja och lite andra småsaker till bilen och när jag kom hem upptäckte jag att skruven för att släppa ut oljan satt fast ganska bra. Efter ett tags slitande med en skiftnyckel fick det bli att köpa en hylsa istället, när jag kom hem så började det regna, så det får bli någon annan dag.

Några bilder blev det inte heller pga det eländiga vädret.

Var för övrigt uppe och vände i en rondell efter en felbedömd gas i regnet ... Bland det läskigare jag gjort på ett tag big_smile

Edit: Förresten, om jag nu väljer att sätta dit rostdöljarlisterna, hur bör jag göra det? Själva fästena är av på dom flesta ställena, går det att köpa nya?

Dessa "fästen" är väl mer styrpinnar dom sitter med dubbelhäftande tejp original plus dessa piggar så vettig dubbelhäftande.

Ja, juste, det får bli till att köpa dubbelhäftande tejp!

Upptäckte just att det läcker bensin när man tankar fullt. En äldre herre kom fram till mig på parkeringen och frågade om bilen läckte (det var en liten fläck bensin under bilen), han så sen att det antingen är sönderrostat eller så är det en packning på ovan sidan som är slut.

Djo
9 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

doglas2009 skrev:

Djo skrev:

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för svaren!

Var och köpte olja och lite andra småsaker till bilen och när jag kom hem upptäckte jag att skruven för att släppa ut oljan satt fast ganska bra. Efter ett tags slitande med en skiftnyckel fick det bli att köpa en hylsa istället, när jag kom hem så började det regna, så det får bli någon annan dag.

Några bilder blev det inte heller pga det eländiga vädret.

Var för övrigt uppe och vände i en rondell efter en felbedömd gas i regnet ... Bland det läskigare jag gjort på ett tag big_smile

Edit: Förresten, om jag nu väljer att sätta dit rostdöljarlisterna, hur bör jag göra det? Själva fästena är av på dom flesta ställena, går det att köpa nya?

Dessa "fästen" är väl mer styrpinnar dom sitter med dubbelhäftande tejp original plus dessa piggar så vettig dubbelhäftande.

Ja, juste, det får bli till att köpa dubbelhäftande tejp!

Upptäckte just att det läcker bensin när man tankar fullt. En äldre herre kom fram till mig på parkeringen och frågade om bilen läckte (det var en liten fläck bensin under bilen), han så sen att det antingen är sönderrostat eller så är det en packning på ovan sidan som är slut.

Bara ett tips kolla upp slangen från tanken till pumpen vet att slangklämman på min hade rostat bort. Och lika vare på en annan 240 jag höll på med bara ett tips. Kan ju även vara slangen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
9 oktober 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:

doglas2009 skrev:

Djo skrev:
Dessa "fästen" är väl mer styrpinnar dom sitter med dubbelhäftande tejp original plus dessa piggar så vettig dubbelhäftande.

Ja, juste, det får bli till att köpa dubbelhäftande tejp!

Upptäckte just att det läcker bensin när man tankar fullt. En äldre herre kom fram till mig på parkeringen och frågade om bilen läckte (det var en liten fläck bensin under bilen), han så sen att det antingen är sönderrostat eller så är det en packning på ovan sidan som är slut.

Bara ett tips kolla upp slangen från tanken till pumpen vet att slangklämman på min hade rostat bort. Och lika vare på en annan 240 jag höll på med bara ett tips. Kan ju även vara slangen.

Tack för tipset! Det ska jag absolut kolla!

Senast redigerat av doglas2009 (9 oktober 2014)

doglas2009
15 oktober 2014 · 209 Inlägg

Nu har jag kommit lite längre, jag har målat på en ny rostskyddsfärg och även ett lager lack. Bilen ser betydligt bättre ut nu, men det behövs fortfarande minst ett lager lack till.

En fråga. I dom tre volvos jag kört 240 (28000mil), 740 (41000mil), 940 (13700mil) så dunkar det ibland till när man trycker ner kopplingen för att växla mellan 1-2:a, eller ibland om man bara trycker ner kopplingen när man åker på ettan. Symptomen är väldigt lika de bmw får när silentbussningen/-bussningar (?) måste bytas. Som i denna filmen: https://www.youtube.com/watch?v=7EC1UrCVEno

Finns det en sådan bussning i volvo 240 också? Eller vet någon vad det annars kan vara? Tidigare i tråden fick jag svaret motorkuddar eller växellådsfästen, men jag tänkte kolla om det finns något annat det kan vara.

Djo
16 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Kan vara moment stags bussningarna eller som vparts kallar dom stabilisatorstags bussningar. Är dom slut vikar hela bakaxeln framåt vid inbromsning och bakåt då du åker iväg. ända jag möjligen kan tänka annars än det du rada upp.


http://www.vparts.se/se/volvo-240-260/v … enare.html

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
16 oktober 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:
Kan vara moment stags bussningarna eller som vparts kallar dom stabilisatorstags bussningar. Är dom slut vikar hela bakaxeln framåt vid inbromsning och bakåt då du åker iväg. ända jag möjligen kan tänka annars än det du rada upp.


http://www.vparts.se/se/volvo-240-260/v … enare.html

Tack så mycket för svaret!

Är det något som är svårt för en "nybörjare" att byta?

Djo
16 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

doglas2009 skrev:

Djo skrev:
Kan vara moment stags bussningarna eller som vparts kallar dom stabilisatorstags bussningar. Är dom slut vikar hela bakaxeln framåt vid inbromsning och bakåt då du åker iväg. ända jag möjligen kan tänka annars än det du rada upp.


http://www.vparts.se/se/volvo-240-260/v … enare.html

Tack så mycket för svaret!

Är det något som är svårt för en "nybörjare" att byta?

Palla upp bilen och ryk i dom övre stagen är det glapt behöver du byta.

Behövs en press så smidigt du känner någon som har en sådan (vissa kör skruvstäd men mina satt riktigt hårt) därför säger jag att du måste ha en press.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
1 november 2014 · 209 Inlägg

Nu kommer ytterligare lite frågor;

1. När bilen är kall så går den lite ojämnt när man accelererar, alltså ingen fullgas eller så utan bara vanlig körning. Är det något som man smidigt kan byta för att bli av med? Det enda jag bytt hitintills är olja till motorn och fördelarlock+rotor.

2. Ska vreden för värme/kalluft lysa? Enligt min pappa som hade en 240 för evigheter sedan ska dom det, men jag är tveksam...

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 november 2014 · 3 730 Inlägg

doglas2009 skrev:
Nu kommer ytterligare lite frågor;

1. När bilen är kall så går den lite ojämnt när man accelererar, alltså ingen fullgas eller så utan bara vanlig körning. Är det något som man smidigt kan byta för att bli av med? Det enda jag bytt hitintills är olja till motorn och fördelarlock+rotor.

2. Ska vreden för värme/kalluft lysa? Enligt min pappa som hade en 240 för evigheter sedan ska dom det, men jag är tveksam...

Byt stift och kabla

Ja dom ska lysa

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
doglas2009
1 november 2014 · 209 Inlägg

DiwraZ skrev:

doglas2009 skrev:
Nu kommer ytterligare lite frågor;

1. När bilen är kall så går den lite ojämnt när man accelererar, alltså ingen fullgas eller så utan bara vanlig körning. Är det något som man smidigt kan byta för att bli av med? Det enda jag bytt hitintills är olja till motorn och fördelarlock+rotor.

2. Ska vreden för värme/kalluft lysa? Enligt min pappa som hade en 240 för evigheter sedan ska dom det, men jag är tveksam...

Byt stift och kabla

Ja dom ska lysa

Tack så mycket för svaret!

Om inte lamporna lyser, trots säkringsbyte, vad kan man då göra?

Mack Forum- och sitemoderator
1 november 2014 · 26 114 Inlägg

doglas2009 skrev:

DiwraZ skrev:

doglas2009 skrev:
Nu kommer ytterligare lite frågor;

1. När bilen är kall så går den lite ojämnt när man accelererar, alltså ingen fullgas eller så utan bara vanlig körning. Är det något som man smidigt kan byta för att bli av med? Det enda jag bytt hitintills är olja till motorn och fördelarlock+rotor.

2. Ska vreden för värme/kalluft lysa? Enligt min pappa som hade en 240 för evigheter sedan ska dom det, men jag är tveksam...

Byt stift och kabla

Ja dom ska lysa

Tack så mycket för svaret!

Om inte lamporna lyser, trots säkringsbyte, vad kan man då göra?

Kolla om lamporna är hela.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
doglas2009
2 november 2014 · 209 Inlägg

Mack skrev:

doglas2009 skrev:

DiwraZ skrev:

Byt stift och kabla

Ja dom ska lysa

Tack så mycket för svaret!

Om inte lamporna lyser, trots säkringsbyte, vad kan man då göra?

Kolla om lamporna är hela.

Kräver det att man tar bort all plast runt omkring, vad det nu kallas, eller går det skruva ut lamporna ändå? Om det nu är lamporna som är trasiga, var kan man få tag på nya?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 november 2014 · 14 008 Inlägg

doglas2009 skrev:

Mack skrev:

doglas2009 skrev:

Tack så mycket för svaret!

Om inte lamporna lyser, trots säkringsbyte, vad kan man då göra?

Kolla om lamporna är hela.

Kräver det att man tar bort all plast runt omkring, vad det nu kallas, eller går det skruva ut lamporna ändå? Om det nu är lamporna som är trasiga, var kan man få tag på nya?

På en välsorterad bensinmack som fortfarande har lite lampor, Volvobutiken, Mekonomen, Meca eller nån annan butik som säljer bildelar. Hur svårt kan det vara!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Djo
2 november 2014 · 10 157 Inlägg

Lite pill att finna lamporna men lätt att byta är det annars.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
volvo_Tobias
2 november 2014 · 687 Inlägg

Vettemannen skrev:

doglas2009 skrev:

Mack skrev:

Kolla om lamporna är hela.

Kräver det att man tar bort all plast runt omkring, vad det nu kallas, eller går det skruva ut lamporna ändå? Om det nu är lamporna som är trasiga, var kan man få tag på nya?

På en välsorterad bensinmack som fortfarande har lite lampor, Volvobutiken, Mekonomen, Meca eller nån annan butik som säljer bildelar. Hur svårt kan det vara!!

/Benny

Alla är väl nybörjare nån gång, eller du föddes som ett proffs?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 november 2014 · 14 008 Inlägg

volvo_Tobias skrev:

Vettemannen skrev:

doglas2009 skrev:

Kräver det att man tar bort all plast runt omkring, vad det nu kallas, eller går det skruva ut lamporna ändå? Om det nu är lamporna som är trasiga, var kan man få tag på nya?

På en välsorterad bensinmack som fortfarande har lite lampor, Volvobutiken, Mekonomen, Meca eller nån annan butik som säljer bildelar. Hur svårt kan det vara!!

/Benny

Alla är väl nybörjare nån gång, eller du föddes som ett proffs?

Jamen herre gud! Inte går man till Konsum eller ICA för att köpa glödlampor till sin bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang