Volvo v50 (2008) 1.8F B4184S8 service ventiljustering?? Hjälp

Fernando
12 oktober 2014 · 1 Inlägg

Hejsan allihopa! Jag har letat överallt efter information om Volvos fordmotor som finns på v50 och jag undrar om det är någon här som har plockat isär en sådan, för min stora fråga är om motorn har hydrauliska lyftare likt alla andra vitblockare som volvo har, eller är det någon form av schimssystem? Min motivering till frågan är att i min skola (Går i fordonsprogrammet) så står det i serviceprotokollet att man ska kontrollera/justera ventilspelet efter ett visst antal mil, har bara hittat info om att det gäller inte längre nya modeller men är jävligt osäker om vad som är sant eller ej, snälla om någon som vet hjälp mig! big_smile smile

Om det är nu schims och är det möjligt att fiska ut schimsen med kamnockarna uppåt? eller sitter de under ventiltryckaren? Måste man montera bort kamaxlarna? http://oi61.tinypic.com/bej41h.jpg

Maffia
14 oktober 2014 · 383 Inlägg

Ja det ingår i 12000 mila servicen att justera ventilerna.

xXSammy
16 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

Maffia skrev:
Ja det ingår i 12000 mila servicen att justera ventilerna.

Nej, ventilspelet ska kontrolleras.

För att justera ventilspelet måste kamaxlarna tas bort. Med Duratech motorn är rätt generös i ventilspelet, bara när den går riktigt illa kan ventilspelet behöva justeras.

Ur Etis:

ANM. Numret på ventillyftaren motsvarar ventillyftarens tjocklek men är endast angivet med decimaler (till exempel ,650 = 3,650).

    Fastställ vilken tjocklek som erfordras för ventillyftaren:
        Ta bort ventillyftaren och avläs tjockleken från undersidan.
        Beräkna erfordrad tjocklek för ventillyftare (tjockleken hos befintlig ventillyftare + uppmätt ventilspel - erfordrat ventilspel).
        För ytterligare information, se Specifikation i denna sektion.
        Sätt dit korrekt ventillyftare.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang