Köpråd: Roligare familjebil (kombi, suv etc) under 100.000kr

wessmen
6 oktober 2014 · 21 Inlägg

Hej.

Har nu bestämt mig för att grusa sportbilsplanerna till att jag känner det kan vara en renodlas leksak istället för vardagsåk och har därför börjar titta mig om efter en roligare familjebil för under 100.000kr.
Har en lista över "viktighetsgrad".

1. Skön att köra/åka, körglädje (motor). Komfort är mycket viktigt även om det blir en bil som rullar under 1500/år
2. Lastutrymme måste vara bra tilltaget, hundbur ska rymmas för modell större hund
3. Snygg design är ett fint plus, även om det mesta går att rädda med fälgar

Bränslekostnader är inte så jätteviktigt eftersom jag kör så lite, desto viktigare är det att reservdelar (eftersom bilen kommer att ha rullat en del) är i hyggliga priser. Meka har jag kontakter som kan göra, om det inte är något -måste- verkstad.

De bilarna som jag tittat på är:

Saab 9-3 Aero - Verkar ha det mesta och har inte gått alldeles för långt, går att göra piggar relativt "billigt".

BMW - X5 4,4 är överkomlig, men känns lite väl gammalt(?). Tittat även på 5-serien och även äldre Alpina touring. Där finns det mycket krut under huven och säkert en dröm att köra - men miltalen skrämmer mig. Oftast 20.000, eller mer.

Volvo - Känns lite "tråkigt", men det känns också som en som har "allt"

Mercedez - Vet jag inte så mycket om, men man kommer även här upp i miltal mycket fort. Samma miltal som jag har idag på en sketen volvo från 95, då tar det emot att lägga så mycket pengar.

Audi - S4 och S6. 4an kanske är för liten, men har bra med tryck under huven. Är dock rädd för ras i v-lådan. En bekants RS6 rasade och det var 100.000kr som behövdes på en ny.

Övriga förslag och tankar kring de jag har föreslagit?

Mvh

wessmen
16 oktober 2014 · 21 Inlägg

Jaha, inga som har någon av dessa bilar?

AX3L
16 oktober 2014 · 398 Inlägg

Saab ger ju väldigt mycket för pengarna och är riktigt trevliga bilar! Jag har själv en 9-3 SportSedan Aero från 2009, är riktigt riktigt nöjd med den! Jag törs inte svara för hur stort bagaget är på kombin, men jag skulle fundera på en 9-5 också om jag vore dig. Lite bättre komfort, speciellt för dom i baksätet och en over all större och mer praktisk bil. Räcker 9-3n är ju den trevligare dock, imo.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang