Köpråd: Vad bör man spontant hålla utkik för vid begagnat köp av E36/E46

kiilg
14 oktober 2014 · 26 Inlägg

Hej!

Vid nytaget körkort är det dags för mig att köpa bil! Jag har en budget på cirkus 30k och är intresserad av en BMW 325/328 E36/E46 möjligtvist 320 E46 med stora motorn. Saken är den att de flesta relativa fina E36/46 jag hittar har gått över 25 000mil, jag är ganska okunnig, eller är det jag får för mina 30k? Är även intresserad av hur långt motorerna kan gå innan de börjar att krångla sig.

Så skulle behöva lite hjälp, ska jag verkligen lägga ut 30k på någonting som har gått 25 000~+ mil? Eller är det att slänga pengar i sjön.

EDIT

Tar upp en gammal tråd då jag inte ser anledning för att starta en ny,
den nuvarande titel är relativ.

kiilg skrev:
Hej, tar upp denna gamla tråd igen då den har blivit mer relativ smile

Så nu när jag ska börja åka och titta på bilar så undrar jag rent spontant vad jag bör veta/kolla efter vid köpe av E36/E46? Jag är väldigt okunnig men har försökt läst på litegrann. Jag har förstått att man ska helst hålla säg borta från bilar med rost, förutom det finns det några eventuella tekniska problem jag bör veta om? Missljud? Bilfirma eller privat?

MVH
kiilg

Senast redigerat av kiilg (2 december 2014)

Cupra_
14 oktober 2014 ·

kiilg skrev:
Hej!

Vid nytaget körkort är det dags för mig att köpa bil! Jag har en budget på cirkus 30k och är intresserad av en BMW 325/328 E36/E46 möjligtvist 320 E46 med stora motorn. Saken är den att de flesta relativa fina E36/46 jag hittar har gått över 25 000mil, jag är ganska okunnig, eller är det jag får för mina 30k? Är även intresserad av hur långt motorerna kan gå innan de börjar att krångla sig.

Så skulle behöva lite hjälp, ska jag verkligen lägga ut 30k på någonting som har gått 25 000~+ mil? Eller är det att slänga pengar i sjön.

Allting bottnar egentligen i hur bilen har skötts och körts. Då E36 är en äldre bil så får du ju säkerligen mer bil för dina pengar, men det är ju också som sagt en äldre bil.
Min erfarenhet är att bmw generellt håller hög kvalité på motorer och växellådor. Jag har aldrig oroat mig för den biten så länge det funnits Ordentlig servicehistorik  Jag har själv ägt min nuvarande och en Z4, men vänner har haft både E46 och E30.

Däremot ska du nog hålla utkik för rost, speciellt i den prisklassen.

För att vara lite elak så kan jag säga såhär:
Att köpa en bil billigt, som var dyr/premium som ny, brukar inte alltid vara en bra idè. Du får ju en fräsch Seat Ibiza/Fiat Punto för dina pengar, men de var ju billiga redan som nya. En billig premiumbil KAN vara rätt slut om man har osis.

Å andra sidan så hör det till att första bilen är lite risig, dessutom gör de flesta något nybörjarmisstag och då är det bra om man inte mosar en bil för 200K heller smile

Personligen hade jag hellre velat ha en E46. Dels för att det är en snyggare och mer modern bil, men sen tycker jag att min E90 börjar se gammal ut redan. Men jag tar hellre en fräsch E36 än ett lik till E46 smile

kiilg
14 oktober 2014 · 26 Inlägg

Deception skrev:

kiilg skrev:
Hej!

Vid nytaget körkort är det dags för mig att köpa bil! Jag har en budget på cirkus 30k och är intresserad av en BMW 325/328 E36/E46 möjligtvist 320 E46 med stora motorn. Saken är den att de flesta relativa fina E36/46 jag hittar har gått över 25 000mil, jag är ganska okunnig, eller är det jag får för mina 30k? Är även intresserad av hur långt motorerna kan gå innan de börjar att krångla sig.

Så skulle behöva lite hjälp, ska jag verkligen lägga ut 30k på någonting som har gått 25 000~+ mil? Eller är det att slänga pengar i sjön.

Allting bottnar egentligen i hur bilen har skötts och körts. Då E36 är en äldre bil så får du ju säkerligen mer bil för dina pengar, men det är ju också som sagt en äldre bil.
Min erfarenhet är att bmw generellt håller hög kvalité på motorer och växellådor. Jag har aldrig oroat mig för den biten så länge det funnits Ordentlig servicehistorik  Jag har själv ägt min nuvarande och en Z4, men vänner har haft både E46 och E30.

Däremot ska du nog hålla utkik för rost, speciellt i den prisklassen.

För att vara lite elak så kan jag säga såhär:
Att köpa en bil billigt, som var dyr/premium som ny, brukar inte alltid vara en bra idè. Du får ju en fräsch Seat Ibiza/Fiat Punto för dina pengar, men de var ju billiga redan som nya. En billig premiumbil KAN vara rätt slut om man har osis.

Å andra sidan så hör det till att första bilen är lite risig, dessutom gör de flesta något nybörjarmisstag och då är det bra om man inte mosar en bil för 200K heller smile

Personligen hade jag hellre velat ha en E46. Dels för att det är en snyggare och mer modern bil, men sen tycker jag att min E90 börjar se gammal ut redan. Men jag tar hellre en fräsch E36 än ett lik till E46 smile

Tack för din åsikt!

Ja, själv tycker jag också E46 ser mycket bättre ut, men jag har hört att det är mera körglädje i E36. Men tycker du att jag borde sitta o fiska på blocket tills jag hittar någon riktigt fin E46? För en 325/328 är ganska sällsynta i min prisklass, men de poppar upp lite då och då.

Cupra_
14 oktober 2014 ·

Ja och nej. Det är ju bra att ha is i magen, även om det är svårt vid köp av först bilen tongue Åk och kolla på ett par olika och provkör dem, så känner du ju lite själv vad om känns bäst. Köp inte första bästa. Tänk på att jämföra rättvist bara, 320 VS 320 t.ex. annars blir det ju en skev jämförelse om du först har kört en 328 och sedan sätter dig i en 320. Om du har någon vän/släkting som är bilkunnig så skadar det inte om denne är med. Detta för att kunna lyssna efter missljud och liknande.

Andra alternativet är ju att spara/låna och köpa den du verkligen vill ha. Men som jag skrev innan så blir man mer ledsen om man kör sönder en dyr bil tongue

kiilg
14 oktober 2014 · 26 Inlägg

Ne precis, förstabilen vill man väl ha lite "kul" i, iallafall som artonåring. Men tack för dina råd! Jag har bekanta som äger BMW, ska fråga om dem möjligtvist kan följa med smile Tack för din hjälp, uppskattar det!

mvh emil

J3n5
16 oktober 2014 · 792 Inlägg

Har haft en 325 e36, tyckte den var hyffsat rolig ändå! Tycker inte alls en e36 ser så dum ut om man stukar dem på rätt sätt smile Tidlös design enligt mig. Men e46an har ju även den sjukt snygg design. Som tidigare har nämnt så tar man hellre en fräsch e36 än ett e46 lik.

Mazda Miata "Turbo" (1991)
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 oktober 2014 · 10 427 Inlägg

Glöm inte 323 också smile 2,5l sexa med lite nedskrivna effektsiffror.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Nisse1
16 oktober 2014 · 175 Inlägg

Som sagt, med välfylld servicebok och allmänt efterhåll är det inga problem med +25 000 mil. Min gamla E46 328 hade gått 31 000 när jag sålde den, gick klockrent. Polares 325 E46 med 30 000 mil går kanon den med. smile

kiilg
2 december 2014 · 26 Inlägg

Hej, tar upp denna gamla tråd igen då den har blivit mer relativ smile

Så nu när jag ska börja åka och titta på bilar så undrar jag rent spontant vad jag bör veta/kolla efter vid köpe av E36/E46? Jag är väldigt okunnig men har försökt läst på litegrann. Jag har förstått att man ska helst hålla säg borta från bilar med rost, förutom det finns det några eventuella tekniska problem jag bör veta om? Missljud? Bilfirma eller privat?

MVH
kiilg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang