Byte av Hjullager fram Audi A4 1,8TS Quattro B5

mikael_86
16 oktober 2014 · 860 Inlägg

hej....
mitt hjullager fram på min bil har börjat låta rejält o de låter skorrande och vinande o man känner det ordentligt när man kör vissa gånger.... har köpt hem ett SKF lager och undrar då nu är det AS svårt o byta lagret lr är det sätt så lätt??? för ja har bytt lager bak på en vanlig framhjulsdriven Audi A4 1,8T och de va inte as svårt.... men detta lager ser annorlunda ut då detta är ett stort lager istället för 2st små....

lite info och gärna bilder om nån har?

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

svårt och svårt.. det beror jhu på dina grundkunskaper.

för en van mekare är det relativt lätt.

för en ovan mekare så lycka till ;-) för det behövs.

har du ingen press så är det istort sätt bara att lägga ner.   dels måste du pressa ur navet sen när det är borta sitter det en låsring och sen ska lagret pressas ur   sen i med det nya lagret med pressen och sen navet tillbaka.

sen ska grejerna så klart loss från bilen med allt där till som drivaxel osv.

i dina skor hade jag nog troligen valt åtminstånde en beg spindel och smäckat dit istället om du inte har tillgång till press.     det är hur som helst inget krångligare än på valfri fwd bil från vw/audi   dock är jhu spindlarna från helvete och lite märkligt utformade så kan vara svårt att få dit i pressen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mikael_86
16 oktober 2014 · 860 Inlägg

pratar du om en ny spindel led lr vad menar du med ny spindel??? har aldrig bytt lager fram förr på en audi så...

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

mikael_86 skrev:
pratar du om en ny spindel led lr vad menar du med ny spindel??? har aldrig bytt lager fram förr på en audi så...

nej hela spindeln hjulagret sitter i ..om man vill göra det enkelt

finns garanterat filmer på youtube som förklarar hur du pressar i ett nytt lager.
men utan utrustning är det omöjligt att byta lagret

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mikael_86
17 oktober 2014 · 860 Inlägg

hehehe jag har kollat på några filmer på hur man byter själva lagret... och med dom verktygen så va det inte alls svårt. har bytt ett hjullagerhubb på min gamla volvo V70N t5 00 och det ba man tvungen o lossa drivaxeln o så för men behövde aldrig byta spindeln för det...  lättast är ju att ha något som man får loss drivaxeln med bara o sen 2runda grova plattor med genomgående stång i som man kan använda för o pressa ur lagret med finns på biltema för 899kr men det känns lite väl dyrt för en engångs grej... så funderar på o göra en själv...  har mekat lite förr så va mer bara lite orolig över om det är mer jobb med pressat lager en med hjullager hubb?

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

mikael_86 skrev:
hehehe jag har kollat på några filmer på hur man byter själva lagret... och med dom verktygen så va det inte alls svårt. har bytt ett hjullagerhubb på min gamla volvo V70N t5 00 och det ba man tvungen o lossa drivaxeln o så för men behövde aldrig byta spindeln för det...  lättast är ju att ha något som man får loss drivaxeln med bara o sen 2runda grova plattor med genomgående stång i som man kan använda för o pressa ur lagret med finns på biltema för 899kr men det känns lite väl dyrt för en engångs grej... så funderar på o göra en själv...  har mekat lite förr så va mer bara lite orolig över om det är mer jobb med pressat lager en med hjullager hubb?

det är så klart mer jobb.. dom brukar kunna sitta rätt hårt också sen måste navet loss från lagret först.  derför fungerar inte gängstång och brickor och muttar så bra

det jag menar med att byta hela spindeln är för att slippa stå och pressa skiten för det är inte speciellt roligt.
jag har endå en komplett verkstad med alla tänkbara verktyg och jag ogillar det.  att byta själva spindeln är jhu inget jobbigt förutom att dom har sin idiotframvagn smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mikael_86
17 oktober 2014 · 860 Inlägg

hehehe okej... jo de vet ja att navet är på pressat med... men så som det är på filmerna på youtube så ser de inte så jävla svårt ut... visst tar ju lite mer tid då allt ska pressas in o så....

okej jo de e klart men det är inga missljud från spindelleden så... och ja orkar inte ta det nu så de blir o byta den isf senare det är ju ett lättare jobb o byta den en hjullagret så att säga )

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
jaka54
17 oktober 2014 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det är definitivt mycket mer jobb att byta framhjulslager än bakhjulslager på en Audi.
Jag bytte framhjulslager runt om på min Audi 100 Avant-89 förra året  och jag tog bort hela benet (skulle även byta fjädrar och dämpare). Jag hade tillgång till en 10-tons hydraulpress och utan den skulle det definitivt inte gått att få bort det gamla lagret då det satt mycket hårt. De mekaniska avdragare som man kan hitta på Biltema och liknande ställen skulle inte funkat då man inte kan dra med tillräckligt kraft för att pressa ur ett lager.
För att pressa i ett lager duger de säkert.

Det andra problemet jag råkade ut för var att tillverka de stålplattor som behövs för att pressa ur och i lagren. Jag svarvade till dessa av stål. Så har man ingen metallsvarv och ingen hydraulpress så är man tvungen att pröva de satser Biltema säljer och frågan är om dessa funkar att pressa ur ur ett lager...?

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-e6d08774e90b5d67719c2d969788cae6.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang