Mitsubishi 3000gt vr4 hoppar / rycker

joardesigns
11 oktober 2014 · 17 Inlägg

Tjena tjena alla på garaget! smile
det är så att jag har ett litet problem med min bil som håller på att göra mig helt jä**a galen!!
det har börjat nu när det har blivit lite kyligare och fuktigare, dock kunde det hända i somras också om det var fuktigt ute.
jag ska försöka beskriva felet så bra som möjligt men kommer säkert missa något..

vid uppstart så startar bilen alltid men efter ca några sekunder så börjar tomgången att svaja ( bokstavligt talat hoppar tomgången upp och ner ) mellan ca 600-1500varv.
sen när man ska köra iväg så bluddrar den upp till ca 2000varv. under 2000varv bluddrar den och rycker och hoppar. men över 2000varv så går den som en klocka!! när man väl kör så måste man hålla sig efter 2000varv annars hoppar den bara och rycker. ligger man tex i 50 och lägger i 4ans växel och små gasar så hoppar bilen framåt och rycker som satan!
efter ca 2mils körning på 80väg så är felet borta men åter kommer varje fösta start varje dag..
jag har bytt tändstift och tändkablar samt tomgångsmotor.
bilen går förövrigt helt gudomligt!
mina funderingar är:
tändspolarna
vatten i tanken ( är ju en gammal bil så det kan ju ha kommit en hel del genom åren )

är det någon vänlig själ i detta avlånga land som kan hjälpa mig så skulle jag vara evigt tacksam!
MVH joar svensson // joardesigns

joardesigns
13 oktober 2014 · 17 Inlägg

Är det ingen vänlig själ som har någon idé om vad det kan vara?
Har börjat att fundera på om lambdasonden kan ställa till med det här?

marcus80 Sir
14 oktober 2014 · 935 Inlägg

Tja mannen. Har du kollar över alla vacum slangar och jordpunkter?
Låter ju som det är något som händer när det blir fuktigt som du skriver. Men du hade bytt tänddelar så bara börja kolla över allt wink
Du har inga felkoder?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
joardesigns
14 oktober 2014 · 17 Inlägg

Har inget att kolla felkoder med :-/ mitsubishi kom inte in i datan, ska gå att koppla multimeter men har ej testat. Aa jag har kollat alla slangar och jordpunkter samt packningar och insug :-/ det skulle kunna vara lambdasond eller avgastempgivare också som krånglar :-/

marcus80 Sir
14 oktober 2014 · 935 Inlägg

Det var ju dumt dom inte gjorde det. Men att det mest händer när den är fuktig låter som ett överslag mm än att du skulle ha ett läckage. Är ju lite halvdyrt att byta sonder och sedan är det inget fel på dom. Hur ser din lmm ut?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
joardesigns
14 oktober 2014 · 17 Inlägg

Har testat en annan LMM men ingen skillnad :-P jo det kan bli onödigt dyrt att köpa delar på måfå :-/ men verkar som om det är något med bensin/luft, när den är kall försvinner ju efter ca 2 mils körning :-/

marcus80 Sir
14 oktober 2014 · 935 Inlägg

Mm, det är det som gör det skumt. Du har inte en kallstarts ventil eller något sådant på den som dummar sig?  Beter han sig likadant när han stått och blivit kall på dagen med eller bara med morgon fukten den beter sig så? Sitter på telefon och skriver så kan bli lite tokigt wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
joardesigns
14 oktober 2014 · 17 Inlägg

Blir samma sak på dagen :-/ kan vara någon ventil :-/ haha jag sitter också med telefon :-P

marcus80 Sir
14 oktober 2014 · 935 Inlägg

Då låter det mer som det är något fel med att han ska starta kall. Mest med tanke på att det händer även dagtid.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
joardesigns
14 oktober 2014 · 17 Inlägg

Yes exakt :-)

marcus80 Sir
14 oktober 2014 · 935 Inlägg

Satt och googla lite på ditt fel. ( är hemma och vabbar wink )
Har du någon tomgångs kontakt på den, och hur hårt spänd är gas wiren?
Ska se om jag får in länken.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
joardesigns
14 oktober 2014 · 17 Inlägg

Haha lyxigt ;-) aa det finns ju en kontakt som går till tomgångsmotorn är inget fel på den :-) wiren är inte spänd men inte "slapp" :-)

marcus80 Sir
14 oktober 2014 · 935 Inlägg

Tydligen så om inte den slog till så kunde den dumma sig på tomgång tills den blivit varm. Inte lätt sånt här.

Lyx vet jag inte om jag vill kalla det, får ju bara ut hälften mot att jobba så tappar 750kr om dan på att vara hemma sad

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
joardesigns
14 oktober 2014 · 17 Inlägg

Fy fan är det så jävla mycket :-( det tror jag inte har något med mitt problem att göra :-(

joardesigns
17 oktober 2014 · 17 Inlägg

nu har bilen varit inne på diagnos smile intake air temperature sensor ( insugstemp givare ) var det felkod på hmm så nu är den beställd smile så det är bara att testa och se om det blir någon skillnad smile

marcus80 Sir
17 oktober 2014 · 935 Inlägg

Vi får hoppas på det. Får dyka förbi och kika på den någon dag wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
joardesigns
17 oktober 2014 · 17 Inlägg

aa jag håller tummarna smile det ska nog inte vara några problem smile

joardesigns
26 oktober 2014 · 17 Inlägg

så nu har jag bytt till den nya lmm. gick tyvärr ännu värre med den sad så jag monterade tillbaka min gamla lmm men blev ingen skillnad nu skjuter den som FAN! bluddrar och hoppar och misständer satan!
har även felkod på tändspole sad kan det vara en av dom 3 som jävlas? börjar bli riktigt trött på detta då jag snart ska köra in den för vintern men just nu går det inte ens att köra den sad den startar alltid men som sagt bluddrar skjuter och misständer och går ojämnt.. SÅ kan det vara en tändspole?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang