dawwe
...has left the building...
11 oktober 2014
· 4 474 Inlägg
Varför skulle den inte klara av att du byter lamell till "sinter"? Jag tror dock att du gör bäst i att behålla den original. Nytt svänghjul (dubbelmasse LUK) samt koppling (lamell,tryckplatta & urtrampningslager) går på ca 6000 inkl frakt från England...Original kopplingen klarar uppåt 350-370, o för att nå upp till den effekten (utan att överladda) blir inte helt lätt o kommer kosta fläsk. Så med "småtrimma" gissar jag på avgas & kanske kammar samt en mappning, då kan du kanske hamna på kring 320-330. Monterar du annat (kolfiber)-insug oxå o byter styrsystem så kan man nog få 15-20 hästar till i allra bästa fall, så runt 340 kusar ur din 3.0, men då har du lagt ner ordentligt på den, inte vad jag skulle kalla "småtrimma". Om du däremot tänkt o överladda (max 0.5 bar) så kommer kopplingen vara för klen, för med överladdning hamnar du snarare på en effekt om 400+ samt bra mycket högre vrid (450+).
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure