Bmw m3 3,0. byta till till sinter koppling

jonatanhejde
11 oktober 2014 · 5 Inlägg

Tjena. Hade tänkt att uppgradera kopplingen till sinter men sitter en duall mass svänghjul. Det jag undrar är om sväng hjulet klarar av att man bytter till sinter då jag kan vara ganska tung om foten. Har tänkt att små trimma bilen lite i framtiden också.

BMW M3 cab (1994)
dawwe ...has left the building...
11 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Varför skulle den inte klara av att du byter lamell till "sinter"? Jag tror dock att du gör bäst i att behålla den original. Nytt svänghjul (dubbelmasse LUK) samt koppling (lamell,tryckplatta & urtrampningslager) går på ca 6000 inkl frakt från England...Original kopplingen klarar uppåt 350-370, o för att nå upp till den effekten (utan att överladda) blir inte helt lätt o kommer kosta fläsk. Så med "småtrimma" gissar jag på avgas & kanske kammar samt en mappning, då kan du kanske hamna på kring 320-330. Monterar du annat (kolfiber)-insug oxå o byter styrsystem så kan man nog få 15-20 hästar till i allra bästa fall, så runt 340 kusar ur din 3.0, men då har du lagt ner ordentligt på den, inte vad jag skulle kalla "småtrimma". Om du däremot tänkt o överladda (max 0.5 bar) så kommer kopplingen vara för klen, för med överladdning hamnar du snarare på en effekt om 400+ samt bra mycket högre vrid (450+).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
jonatanhejde
11 oktober 2014 · 5 Inlägg

Jag är lite osäker på hur duall mass funka men läste på lite nu. Bättre att fråga så man inte gör bort sig. Aa och det blir bara vassare kammar.avgassystem och lite små saker.

BMW M3 cab (1994)
baltis
12 oktober 2014 · 1 948 Inlägg

skippa sinterkoppling för gudsskull... men ett lättat svänghjul ska du ha big_smile

jonatanhejde
12 oktober 2014 · 5 Inlägg

baltis skrev:
skippa sinterkoppling för gudsskull... men ett lättat svänghjul ska du ha big_smile

Bytter man det så får man la ta ner vevaxeln också och skicka iväg det på balansering.

BMW M3 cab (1994)
dawwe ...has left the building...
12 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Brukar man verkligen lätta dubbelmasse svänghjul? E väl snarare som så att man byter till enkelmasse + fjädrad lamell väl? Tar man ut veven för att balansera den så monterar man även nya vev/ram -lager, o är man ändå där o rotar ser man över stakar/kolvar, honar cylinderloppen o monterar nya ringar. Toppen kollar man så den är tät, förmodligen kommer man behöva fixa nya ventilsäten...O då var vi där, det springer iväg fort när det gäller kostnaderna...

Senast redigerat av dawwe (12 oktober 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
baltis
12 oktober 2014 · 1 948 Inlägg

dawwe skrev:
Brukar man verkligen lätt dubbelmasse svänghjul? E väl snarare som så att man byter till enkelmasse + fjädrar lamell väl? Tar ut veven för att balansera den så monterar man även nya vev/ram -lager, o är man ändå där o rotar ser man över stakar/kolvar, honar cylinderloppen o monterar nya ringar. Toppen kollar man så den är tät, förmodligen kommer man behöva fixa nya ventilsäten...O då var vi där, det springer iväg fort när det gäller kostnaderna...

... bara idioter och rikt folk som trimmar sugis big_smile

dawwe ...has left the building...
12 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Nej...De som trimmar sugis (utan överladd...) gör det för att de vill ha en rimlig möjlighet att klara sig hos Bilprovningen. Har INGET att göra med om man är rik/fattig eller smart/obegåvad...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
baltis
17 oktober 2014 · 1 948 Inlägg

dawwe skrev:
Nej...De som trimmar sugis (utan överladd...) gör det för att de vill ha en rimlig möjlighet att klara sig hos Bilprovningen. Har INGET att göra med om man är rik/fattig eller smart/obegåvad...

Blir du stannad så ofta så du måste ha bilen besiktad? i 9 fall av 10 så kollar dom aldrig att bilen är det när du blir stannad i en körkorts och nykterhetskontroll...

dawwe ...has left the building...
18 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Blir man stoppad så vet man aldrig va de hittar på...Nu på senare tid har det kommit kameror i vissa polisbilar som läser av regnr o kollar mot diverse register, bla bilregistret. Denna kontroll tar inte många sek o görs kontinuerligt, o upptäcker kameran en suspekt bil, tex avställd eller obesiktigad så... O då har vi inte ens nämnt vad man kan råka ut för vid en olycka.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang