Köpråd: Förstabil

TFF
15 oktober 2014 · 14 Inlägg

Tjenare!

Känner att intresset för bil börjar vakna och knappa året kvar till kort, och så en dag säger farsan att du borde skaffa dig en billig bil för ett par hundralappar (€) och fixa till din 18-års dag.

Tog tag i saken och började leta lite och kom till att BMW E30 är riktigt snygga bilar. Helst 3-serien.

Har kollat en del på 316 och 318, men började fundera om dom har kraft så det räcker för en gasglad 18-åring? Hela 75hk låter inte så brutalt.

Sedan om man går upp till 320 så börjar det vara lite mer pulver, någon här som äger en och kan uttala sig om det? Här i Finland så är dom tydligen ganska ovanliga och väldigt dyra. Tysklandsresa kanske? Farsan föreslog det då jag sa att jag är intresserade av gamla BMW:ar. Detta verkar ju ganska lönsamt, men hur är det med skatten på bilar därifrån`, har förstått det är baserat på utsläppen på något sätt?

Något visst utseende höjande skall väl också göras, vilken tonåring kan hålla sig från det? wink


Eller rekommenderar ni något helt annat som första bil?


/J

zemet
15 oktober 2014 · 4 036 Inlägg

Håller med om att E30 är riktigt snygga. Dock börjar dom ju bli ganska dyra och ovanliga. Brukar vara en del rost på dom också, men om du har ett år på dig att fixa den så kan du ju köpa en ganska rostig bil och laga den lagom till körkortet.

En resa till tyskland för att köpa en bil för några hundra euro låter som en dålig ide, resan lär ju kosta lika mycket som bilen du köper.

75 hk är för lite.

Med din budget så får du väll göra som alla andra 18 åringar i sverige gör med din budget och köpa dig en 2/7/940 eller en saab 9000/900.

Om dom bilarna inte faller dig i smaken så är ju bmws lite större bilar ganska billiga, typ 730 får man ju för en 5-600 euro i Sverige.

Hur det är med skatt osv vet jag inte.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
TFF
15 oktober 2014 · 14 Inlägg

zemet skrev:
Håller med om att E30 är riktigt snygga. Dock börjar dom ju bli ganska dyra och ovanliga. Brukar vara en del rost på dom också, men om du har ett år på dig att fixa den så kan du ju köpa en ganska rostig bil och laga den lagom till körkortet.

En resa till tyskland för att köpa en bil för några hundra euro låter som en dålig ide, resan lär ju kosta lika mycket som bilen du köper.

75 hk är för lite.

Med din budget så får du väll göra som alla andra 18 åringar i sverige gör med din budget och köpa dig en 2/7/940 eller en saab 9000/900.

Om dom bilarna inte faller dig i smaken så är ju bmws lite större bilar ganska billiga, typ 730 får man ju för en 5-600 euro i Sverige.

Hur det är med skatt osv vet jag inte.

Volvo är iallafall helt totalt uteslutet. Aldrig sålänge det finns is på sydpolen. Nu är det ju ingen sagd budget, utan bara vad farsan tyckte, min budget är vad som krävs under 2000€.

zemet
15 oktober 2014 · 4 036 Inlägg

Jaja med en budget på 2000€ kan du ju bygga en helt okej E30, gillar du den bilen så kör på det.

En annan bil du skulle kunna bygga i ungefär samma prisklass är Nissan 200sx, dom brukar inte vara lika rostiga som E30.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
TFF
15 oktober 2014 · 14 Inlägg

zemet skrev:
Jaja med en budget på 2000€ kan du ju bygga en helt okej E30, gillar du den bilen så kör på det.

En annan bil du skulle kunna bygga i ungefär samma prisklass är Nissan 200sx, dom brukar inte vara lika rostiga som E30.

Javisst, kollat en del på såna förut också. Riskokare ligger mig varmt om hjärtat. Sen roligare med en turbomotor också, förutsatt att man hittar en med det. Efter lite googlande så verkar CA18DET motorn vara lättrimmad vilket vore skoj. Förstås är bilen inte nära lika snygg som E30 BMW men ska fundera på sådana också!

xXSammy
18 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

Ni skattar väl efter motorstorlek? Klart Volvo blir uteslutet då ~

Ford Focus 1.6 är inte mycket (Till kul bil), men de har åtminstone 100hk wink

Alfa Romeo 156 är riktigt kul annars. smile

De/Dem
TFF
18 oktober 2014 · 14 Inlägg

Malheus skrev:
Ni skattar väl efter motorstorlek? Klart Volvo blir uteslutet då ~

Ford Focus 1.6 är inte mycket (Till kul bil), men de har åtminstone 100hk wink

Alfa Romeo 156 är riktigt kul annars. smile

Neij, utesluter volvo för att jag blir utesluten ur släkten om jag köper en sådan. Plus dom är så fula så man börjar må dåligt.

Knugcab
18 oktober 2014 · 5 111 Inlägg

Finns väl en 318iS med lite mer pulver (modernare motor) än en vanlig 318i annars, men vet inte hur vanliga de är på andra sidan gränsen..... Vet att många gillar dem då de visst skall ha hyfsat med effekt och vara bättre balanserade än de sexcylindriga bilarna. Har aldrig kört någon E30 över huvud taget så jag vet inte.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
TFF
27 juni 2015 · 14 Inlägg

Har börjat kolla på 206 RC lite också. Går för runt en 2-3K€ i Sverige vilket itne är något större problem eftersom det bara skulle vara några veckor lön. Farsan är inbiten Peugeotkarl så han vet hur man fixar bakaxlarna och liknande eftersom han kört med dom en hel del. 200hk verkar riktigt gott för dryga tonnet bil. Lite småtrim så borde den ju vara riktigt rolig att köra. BMW faller väl lite på försäkringen gissar jag. Saab 9-3 ligger också nära hjärtat, sjukt snygga och ändå realtivt billiga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang