Koppla 4 LedSlingor till 1 switch

bidalotmannen
11 oktober 2014 · 27 Inlägg

Tjena, rubriken säger allt egentligen.

Jag vet inte hur jag ska koppla, jag hade tänkt att koppla 1 led slinga på batteriet, och ha en säkring på just den slingan, och sen koppla dom 3 andra slingorna på den slingan som är kopplad direkt på batteriet, men funderar jag switchen ska kopplas in där...

alla tips och dylikt uppskattas, fråga gärna också om ni inte förstår så ska jag förklara på bästa sätt.

SimonT Egen
12 oktober 2014 · 277 Inlägg

Enfärgade eller rgb eller annan specialare?
Vad är det för switch? Box eller bara en brytare? Ge mig lite mer info om grejerna så ska du få svar.

zleepy Trucker
12 oktober 2014 · 1 391 Inlägg

Direkt på batteriet är ganska dumt, du kan inte stänga av dom och batteriet lär dras ut..

Bättre du tar en plus från batteriet till en knapp, och därifrån skickar vidare strömmen till dessa ihopkopplade slingor (plus emot plus) samt tar jord från batteriet... eller ännu bättre, använd ett relä, direktström från batteriet till relät som sen går vidare till ledslingorna, och en styström från en knapp i kupen som aktiverar relät...

men om du inte kan koppla ström så borde du låta bli och hitta någon som kan, för du vill nog inte att din bil ev brinner upp smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
bidalotmannen
13 oktober 2014 · 27 Inlägg

SimonT skrev:
Enfärgade eller rgb eller annan specialare?
Vad är det för switch? Box eller bara en brytare? Ge mig lite mer info om grejerna så ska du få svar.

tjena, det är en enfärgad led, med 15 dioder i sig

En vanlig brytare är det

Jag har nu satt en sladd med säkring på +, nu vet jag inte mer.

SimonT Egen
18 oktober 2014 · 277 Inlägg

Ta + du dragit fram till + in på brytaren,
Sätt + från alla slingor till en "sockerbit" (kopplingsplint)
dra en kabel från den till brytarens ut, är där 2 stift spelar det ingen roll. är där 3 så står det på den vilka som är vilka, oftast.
Sen är det bara att sätta ihop alla - från slingorna, kabel på där och jorda i chassit eller jordpunkt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang