Köpråd : billig liten vinterbil

ToXtreme
17 oktober 2014 · 3 627 Inlägg

Hallå gubbar!

Är på jakt efter en liten ekonomisk bil att ha i vinter. Det jag är på jakt efter ska kosta max 12k och helst inte rullat över 17000 mil.

Då jag bara tänkt att ha bilen över vintern så vill jag ha ett säkert kort när det kommer till försäljning sen. Det ska alltså vara en populär bil. Har kikat lite på arosa, corsa, polo och golf. Har ni några fler tips?

Enda kraven jag egentligen har är att den är 5-dörrars, max ytrost och har ABS. Sen är allt lullull bara en bonus.

Så langa på med tips nu smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Ralf Med lem
17 oktober 2014 · 475 Inlägg

Honda Civic går väldigt billigt med smile

almqvist__89
17 oktober 2014 · 1 140 Inlägg

Volvo!

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2014 · 17 455 Inlägg

Lite mer ovanliga bilar som tex. Fiat Punto/Citroen Xsara ger valuta för pengarna. Inget fel på dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ToXtreme
18 oktober 2014 · 3 627 Inlägg

Honda Civic i all ära! Hade gärna hittat en någorlunda fin 1.5 snikVtec men de växer inte på träd och prislappen på Civics är förhållandevis hög hmm

Volvo kommer absolut inte på tal!

Har kikat lite på Xsara och Clio men det är dels franskt vilket jag har fördomar emot pga diverse saker och sen så är som du säger det inga direkt populära bilar vilket gör det ganska svårsålt sen.

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
BornZombie
18 oktober 2014 · 193 Inlägg

Nissan Micra k10??

Köpte själv en till vinter för några veckor sen för en billig peng, billiga delar i fall nått skulle hända, billig försäkring och skatt, ute på landsväg normal körning drog den 0.46 och inne i stan som högst 0,54-0.55 och då har jag absolut inte använt mig av eco driving. smile

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
ToXtreme
18 oktober 2014 · 3 627 Inlägg

BornZombie skrev:
Nissan Micra k10??

Köpte själv en till vinter för några veckor sen för en billig peng, billiga delar i fall nått skulle hända, billig försäkring och skatt, ute på landsväg normal körning drog den 0.46 och inne i stan som högst 0,54-0.55 och då har jag absolut inte använt mig av eco driving. smile

Har faktiskt kikat på just Nissan Micra! Har någon hatkärlek till de men snåla kan jag tänka mig att de är smile Är kamkedja på dem med va?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
BornZombie
18 oktober 2014 · 193 Inlägg

ToXtreme skrev:

BornZombie skrev:
Nissan Micra k10??

Köpte själv en till vinter för några veckor sen för en billig peng, billiga delar i fall nått skulle hända, billig försäkring och skatt, ute på landsväg normal körning drog den 0.46 och inne i stan som högst 0,54-0.55 och då har jag absolut inte använt mig av eco driving. smile

Har faktiskt kikat på just Nissan Micra! Har någon hatkärlek till de men snåla kan jag tänka mig att de är smile Är kamkedja på dem med va?

Haha, det där med hatkärlek kan jag förstå, inte mycket att se på, komforten är dock helt ok, dock ljuddämpade jag min för två veckor sen, tog typ ett par timmar så det är behagligare att åka nu - kändes helt värt det då jag gav bara 2,5k för bilen. smile

Nej, det är kamrem på den, dock ruskigt enkelt att byta och kostar inte många slantar. smile Men, med tanke på vad dessa bilar brukar säljas för så hamnar du långt under din budget för en Micra som är i bra skick. Min var lite billigare för att dämparna bak var slut, men två nya hamnade på 500:- med frakt, så helt klart värt det. smile

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
ToXtreme
18 oktober 2014 · 3 627 Inlägg

Var tvungen att googla för att se vilken Micra det var du menade egentligen! Har kikat på de nyare microrna, mellan 97-01 smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
jocke_gronberg
18 oktober 2014 · 4 586 Inlägg

Honda accord kanske vore något för dig ?

kanske jätte liten bil men man måste ju tänka lite på säkerheten också

Senast redigerat av jocke_gronberg (18 oktober 2014)

spillolja
18 oktober 2014 · 4 020 Inlägg

Renault Clio ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jokabsson
18 oktober 2014 · 1 175 Inlägg

spillolja skrev:
Renault Clio ?

För 12 000? Tveksamt. Dock ska den ju vara Renaults bästa bil.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Fimp3n Random
18 oktober 2014 · 480 Inlägg

Ett litet tips när du kollar på vinterbil är att INTE ta en med typ 60 hästar. Dom är fan odugliga att vardagsköra. Går typ inte göra säkra omkörningar, går knappt ligga över 100 km/h utan att bilen ligger runt 3000 varv osv. Så när jag kollar vinterbil nu för tiden så blir det småbilar med minst 90 hk (sug motor).

Senast redigerat av Fimp3n (18 oktober 2014)

-jimmy
18 oktober 2014 · 377 Inlägg

Toyota corolla?

ToXtreme
18 oktober 2014 · 3 627 Inlägg

Accorden är lite för stor tycker jag även om det är en väldigt trevlig bil smile

Clio står sig rätt bra i värde och hitta en relativt lågmilad till vettiga pengar är inte så lätt. De flesta i den prisklassen har antingen gått för långt för att vara av intresse eller så är det någon "no name" som köpt bilen och kränger av den oärligt.

Corolla är absolut en bil jag intresserar mig av smile Letar febrilt efter fina sådana i rätt prisklass, likaså Civic och lite andra nämnda modeller smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
hortel
22 oktober 2014 · 44 Inlägg

Xsara som tidigare sagt samt Peugeot 306 som är byggda på samma teknik är riktigt bra bilar tycker jag! Håller bra och är sköna att köra!

Vad sägs om en Mazda 323?
http://www.blocket.se/orebro/Mazda_323_ … 11&w=3

Fiat Punto är trevliga, snåla och lättmekade.
http://www.blocket.se/gavleborg/Fiat_Pu … 11&w=3

ToXtreme
25 oktober 2014 · 3 627 Inlägg

Kan berätta att det blev köp av bil i början av veckan. Fick bli en liten Corsa C smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Glesmark
25 oktober 2014 · 1 938 Inlägg

Vad kör du på sommaren som inte tåls att köras på vintern?

ToXtreme
25 oktober 2014 · 3 627 Inlägg

Astra g tongue nä men vi var i behov av en extrakilon nu över vintern då tjejen ska ha praktik. Hon jobbar vanligtvis 1km hemifrån och behöver inte bil men nu kommer hon ha praktik ca 3 mil bort så en extrabil var ett måste smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Knugcab
25 oktober 2014 · 5 111 Inlägg

Behöver ni extrakilon så är det väl bättre köpa chipspåsar än bil? wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang