Hatthylla "tar ut" basen från 6x9or

oggero
16 oktober 2014 · 7 Inlägg

Hej!
Håller för tillfället på att uppgradera ljudet i min golf 3 halvkombi. Som det ser ut nu så har jag gjort en ny hatthylla som är halva längden än orginalet. Varför jag gjorde detta var för att jag planerar att sätta i en bas i bagaget och iom att jag har fri luft från bagaget så borde det bli bättre ljud. Har läst att 6x9or ska kunna pumpa ut ganska bra bas men tyckte att mina inte gjorde det.

När jag bara har på en av 6x9orna åt gången så blir det mycket mer bas i bilen än när jag har båda på. Först trodde jag att det berodde på att slutsteget inte orkade driva båda samtidigt. Men dom spelar båda lika bra när jag har en respektive två inkopplade samtidigt dock så märker jag att den nya hatthyllan vibrerar så in åt h****** när jag har båda ikopplade samtidigt.

Det jag har i tanke just nu är att jag måste få hathyllan stabilare så att den inte tar ut basen från högtalarna. Dock vet jag inte hur jag ska uppnå detta. Är heller inte helt säker på att det är det som är felet.
Är tacksam för så många svar och idéer som möjligt! smilea

mb_pucken
16 oktober 2014 · 5 083 Inlägg

Finns flera orsaker jag kan komma på att dina 6x9 inte spelar så som du vill smile
1 prova att skifta plus och minus på ena högtalaren. Fasfel får högtalarna att motverka varandra = ingen bas.
2 staga hatthyllan och se om det blir bättre. Vibrerar den så ger högtalarna mindre bas eftersom dom ska skapa vibrationer i luften och inte i hatthyllan.
3 prova med att täta mot skuffen. En högtalare ska spela i ett slutet utrymme där ingen luft kan ta sig från baksidan av högtalaren till framsidan.

När du sätter i en bas så finns risken att den kommer att få dina högtalare i hatthyllan att spela orent då trycket från basen kommer att slå mot konen i högtalen som sitter i hatthyllan. När du monterar bas så rekommenderar jag att du monterar 6x9 i låda eller tar bort dom och ersätter dom med ett bra framsystem som dessutom spelar där du sitter smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
oggero
16 oktober 2014 · 7 Inlägg

Tackar för svar! Har gjort hattyllan stadigare och ljudet blev helt plötsligt blev basen mycket bättre! Fasfel var det inte då det blev sämre när jag bytte plats på plus och minus.

Har även ett till problem.... Har kopplat in ett slutsteg till högtalarna men då blir det massor med brus och oljud i högtalarna som inte låter bra alls. blir helt klart sämre än när jag spelar endast genom stereon.

Något du vet va jag kan ha gjort fel? Uteslut fasfel för har testat alla olika så det kan det ej vara.

Skulle gärna vilja sätta in en bas i bagaget och planerade på att sätta en 12" i sluten låda. Är det stor chans att 6x9orna spelar dåligt då och finns det något sätt att lösa det på?

Senast redigerat av oggero (16 oktober 2014)

Szummi
17 oktober 2014 · 268 Inlägg

Bruset låter som det man kallar generatorvin. Oftast dålig eller för liten jord eller att man har dragit lågnivåkabeln för nära en strömkabel. Så kolla över dessa 2 först.

oggero
18 oktober 2014 · 7 Inlägg

Testade att koppla om men fick fortfarande samma brus så vet inte riktigt vad det kan vara. Men har i tanke nu att koppla in en bas med men tror ni det kommer bli dåligt ljud i 6x9orna då?

Szummi
18 oktober 2014 · 268 Inlägg

vad spelar du ifrån? bara cd-spelaren eller från telefeon? vet ibland när man kör tex via telefon via aux och laddar den samtidigt i bilen så kan det bli jordfel.

hänger bruset med i högtalarna när du gasar eller är bruset samma hela tiden?

oggero
19 oktober 2014 · 7 Inlägg

Testade att både spela från radion och aux. Sen när jag åkte och stod still. Fortfarande samma dåliga ljud och brus men det är när jag höjer som jag hör mest.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang