Volvo 855 GLT -97:a ; slö, dålig acceleration

tiquz Melchert
10 oktober 2014 · 182 Inlägg

Tjena!
Har en Volvo 855 GLT -97a som har väldigt dålig acceleration.
Har väl alltid kännt att det har varit lite sämre än va en GLT borde ha (sedan ca oktober -13) men för ca 1 månad sedan har de varit väldigt dåligt.
T.ex. Så testade jag top farten på E4, på 4:e växeln med platta i matta kom jag inte över 140. Jävligt knepigt då jag kom upp med min SE ca 230km/h för 1 år sedan.

Jag har testat att rengöra insprutningen med sånt där tjoffs som man häller i tanken med utan resultat.
Ca 1,5 månader innan det blev värre så bytte jag yttre höger drivknut (tog den från min SE). En vecka senare så började det vissla då och då när jag accade. Det ljudet kom och gick lite då och då.
Kan det ha nått att göra med problemet?
Bilen i övrigt är helt original!

Har inte felsökt något mer än så.
Tack på förhand och hoppas på något/några bra svar!

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Shotgun-Vix
10 oktober 2014 · 313 Inlägg

Katalysator/avgas täppt kanske?

fontheking5
10 oktober 2014 · 825 Inlägg

Fick mig och tänka på detta , är också en 850 så , bara ett tips smile https://www.youtube.com/watch?v=kaj9-6bvjUY

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
tiquz Melchert
10 oktober 2014 · 182 Inlägg

Igen täppt katt/avgassystem tror jag inte, för just nu är det hål i flexröret mellan grenröret och katten.

Apropå filtret, upptäckte att de var bränt när jag skulle kolla om det var det som var felet. Men jag bytte det till ett original filter utan framgång.

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
11 oktober 2014 · 26 136 Inlägg

tiquz skrev:
Igen täppt katt/avgassystem tror jag inte, för just nu är det hål i flexröret mellan grenröret och katten.

Apropå filtret, upptäckte att de var bränt när jag skulle kolla om det var det som var felet. Men jag bytte det till ett original filter utan framgång.

Vilket filter? Luftfiltret?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
tiquz Melchert
11 oktober 2014 · 182 Inlägg

Luftfiltret ja.
Bränslefiltret har jag aldrig rört, förmodligen har inte min far gjort det heller.. Kan det ha nått att göra med det? Bilen hackar ju inte så.. Tja jag vet inte >.<

Senast redigerat av tiquz (11 oktober 2014)

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Aronson
11 oktober 2014 · 914 Inlägg

Kan i alla fall vara ide att kontrollera så inte katten är igensatt,även om du har en liten läcka på flexröret så hjälper det ej/det släpper inte ut tillräckligt om katten är igensatt.

keykey
11 oktober 2014 · 163 Inlägg

tiquz skrev:
Igen täppt katt/avgassystem tror jag inte, för just nu är det hål i flexröret mellan grenröret och katten.

Du har inte funderat på att det kan vara så att lambdasonden blir grundlurad eftersom det är hål i flexröret, så att bränsleblandningen blir helt fel vilket gör bilen trött? :S

tiquz Melchert
11 oktober 2014 · 182 Inlägg

Rättelse av mig.. Flexröret var det bara en spricka i så det var inte ett hål som jag trodde, utan den här saken (bild nedan) måste ha exploderat eller något. Jag hade totalt missat de eftersom att vi hissa upp bilen och kolla på avgassystemett den vägen..

Jag provade dock att ta den från min 855 SE 95a men accelerationen blev sämre när jag testkörde. Provade även att varva ur den och då flackade den mellan 4,4 och 4,8 tusen varv.. Innan varva den 5k jämnt.

Hur kontrollerar man om katten sitter igen då? Ta lös och sätta dit en ny?

http://i60.tinypic.com/2vxosxw.jpg

Senast redigerat av tiquz (11 oktober 2014)

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
tiquz Melchert
14 oktober 2014 · 182 Inlägg

När jag låg under bilen för att forska lite så knackade jag på katten och det lät som att något var löst i den.

När jag bytte koppen på bilden så började även bilen att hacka i körning, speciellt under acceleration.

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
volvojonnie
14 oktober 2014 · 98 Inlägg

Har du nollställ datorn och kontrollerat felkoderna? (helst tvärtom men orkar inte skriva om.)

Genom att bara läsa igenom allt som skrivet så låter det som något med luften inte går runt. Kan lika gärna va spjället som inte går enda upp också/eller katten som sagt.
Så länge du har felkoder i datorn trots att du byter ut delar kommer bilen fortfarande "tro" att den är trasig men det kanske du redan visste.
Titta gärna de först och nollställ. Kör bilen några mil och titta de nya koderna så hoppas på mer svar.

Mvh Jonnie

turbodeath
15 oktober 2014 · 2 452 Inlägg

flexröret är väl den som går mot luftfiltret som sitter lite under burken eller vad man nu skall säga så satt det på min.

döden kommer tillbaka
Aronson
15 oktober 2014 · 914 Inlägg

Skramlar det i katten så är innanmäte löst=katten trasig och den kan då med stor risk sätta sig på tvären och bromsa avgaserna.Lossa katten från flexröret/grenröret och provkör.

Aronson
15 oktober 2014 · 914 Inlägg

tiquz skrev:
Rättelse av mig.. Flexröret var det bara en spricka i så det var inte ett hål som jag trodde, utan den här saken (bild nedan) måste ha exploderat eller något. Jag hade totalt missat de eftersom att vi hissa upp bilen och kolla på avgassystemett den vägen..

Jag provade dock att ta den från min 855 SE 95a men accelerationen blev sämre när jag testkörde. Provade även att varva ur den och då flackade den mellan 4,4 och 4,8 tusen varv.. Innan varva den 5k jämnt.

Hur kontrollerar man om katten sitter igen då? Ta lös och sätta dit en ny?

http://i60.tinypic.com/2vxosxw.jpg

I och med att denna "exploderat" kan det möjligen vara täppt kat så det blev för högt tryck i denna,kanske ,möjligen.

Christian S
16 oktober 2014 · 4 816 Inlägg

Aronson skrev:

tiquz skrev:
Rättelse av mig.. Flexröret var det bara en spricka i så det var inte ett hål som jag trodde, utan den här saken (bild nedan) måste ha exploderat eller något. Jag hade totalt missat de eftersom att vi hissa upp bilen och kolla på avgassystemett den vägen..

Jag provade dock att ta den från min 855 SE 95a men accelerationen blev sämre när jag testkörde. Provade även att varva ur den och då flackade den mellan 4,4 och 4,8 tusen varv.. Innan varva den 5k jämnt.

Hur kontrollerar man om katten sitter igen då? Ta lös och sätta dit en ny?

http://i60.tinypic.com/2vxosxw.jpg

I och med att denna "exploderat" kan det möjligen vara täppt kat så det blev för högt tryck i denna,kanske ,möjligen.

men det går inga avgaser i den utan bara värme ifrån grenröret upp till luftburken då den har med förvärmingen att göra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Aronson
16 oktober 2014 · 914 Inlägg

Christian S skrev:

Aronson skrev:

tiquz skrev:
Rättelse av mig.. Flexröret var det bara en spricka i så det var inte ett hål som jag trodde, utan den här saken (bild nedan) måste ha exploderat eller något. Jag hade totalt missat de eftersom att vi hissa upp bilen och kolla på avgassystemett den vägen..

Jag provade dock att ta den från min 855 SE 95a men accelerationen blev sämre när jag testkörde. Provade även att varva ur den och då flackade den mellan 4,4 och 4,8 tusen varv.. Innan varva den 5k jämnt.

Hur kontrollerar man om katten sitter igen då? Ta lös och sätta dit en ny?

http://i60.tinypic.com/2vxosxw.jpg

I och med att denna "exploderat" kan det möjligen vara täppt kat så det blev för högt tryck i denna,kanske ,möjligen.

men det går inga avgaser i den utan bara värme ifrån grenröret upp till luftburken då den har med förvärmingen att göra.

Den grejen har inget med förvärmningen att göra,röret under den ger förvärmning till luftburken.
Grejen är en ventil som har med luftpump och avgasreningen att göra.

tiquz Melchert
18 oktober 2014 · 182 Inlägg

Skruvat lös katten nu, ruskade på den och det skramlade ordentligt i den så det är bara att byta..
Katten från min SE 95a passade inte eftersom att den bara hade 1 lamdasond så det var kört.
Ska köpa en ny från skroten och skruva dit nästa helg så får se om hon inte piggnar till.

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
PerArne Mycke vill ha mer...
19 oktober 2014 · 611 Inlägg

Nu när du har plockat bort katalusatorn, prova då att starta bilen och varva upp den, är allt schysst så ska den nå varvstopp utan problem, håll den inte för länge där bara. Det kommer leva om en del men det gör inget för det är ju bara ett test.

Sen när du bytt katalysator så kolla om den är trasig även mot utgången, är den det så finns det risk att det ligger bitar av den i övriga avgasystemet och ljuddämpare som hindrar flödet.

Senast redigerat av PerArne (19 oktober 2014)

//Per-Arne
tiquz Melchert
19 oktober 2014 · 182 Inlägg

försökte komma in med en kamera från båda ändar men jag kom ingenstans. innehållet var uppdelat i 4 filter, den andra delen hade spruckit på mitten och vandrat fram och lagt sig på sidan.

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
tiquz Melchert
25 oktober 2014 · 182 Inlägg

Ny icke original katt sitter nu på och jäklar vilken skillnad!
Nu accar den som den ska och fick ett fränare ljud på köpet som en liten bonus sådär!

Nu är det bara till att byta grenröret.

En fråga till bara, hur noga är besiktningen med sprickor i avgassystemet?
Framför allt i flexröret innan katten för det kan man väl inte laga med bandage och skit då det är just ett flexrör..?

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang