740 med B230FK

940Pandan
19 oktober 2014 · 150 Inlägg

Tjenare,  hade planer på att bygga mig en 740 T5;a men efter ett tag över o ha tagit reda på vad det skulle gått på, så bestämde jag mig för att jag inte har råd för det. Men vill ändå ha en aning snabbare bil, så då tänkte jag 740 med FK motor i och någon härlig snurra på allt det.

Så tänkte bara kolla lite här innan jag köper in motorn och renoverar den.

Vad är det som jag måste tänka på, hur äre med elen? Vid T5 byte måste man ju byta hela kabelhärvan, är det liknande nu? Eller är det bara vissa grejer?

Tänkte också om man måste regga den med original turbon eller om det går bra med vilken som helst? Polarna mina säger olika!

Om ni själva gjort det eller varit med o gjort det kan ni gärna kommentera lite hur det gick och så vidare! Vad för problem ni stötte på! Tänkte inhandla mig en motor nästa månad !

Tacksam för alla svar!

Mvh Panda

Volvo 244 "Nugget" (1988)
simlar
20 oktober 2014 · 5 524 Inlägg

Beror på vilket sprut du har i 740in. Har du LH2.4 ska det bara vara att montera turboboxarna, spridarmotstånd (eller högohmiga spridare med samma flöde som FKns lågohm) och förlänga kablarna till LMM.
Har du LH2.2 eller Rex/Regina så är det byte av kabelhärva som gäller, enklast då att bara ta en lös motorhärva från en 240 med LH2.4 då motorhärvan är inbyggd i bilens härva på 740 och 940.

Ska du regga med endast utbytt motor måste motorn vara helt original.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang