Annan drivlina till s90

DZA89
12 oktober 2014 · 467 Inlägg

Tja jag har hittat ett set att slippa regga om min s90 som om byggt fordon med min t6 motor. så nu undrara jag om det är någon som vet någon annan slutväxel som passar på s90 och växel låda har jag väl funderat på bmw men kom gärna med tips smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
12 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Du får gärna utveckla dig lite ang reggningen. Säkert många andra som är nyfikna på det

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DZA89
13 oktober 2014 · 467 Inlägg

DiwraZ skrev:
Du får gärna utveckla dig lite ang reggningen. Säkert många andra som är nyfikna på det

som jag har fåt det förklart av min närmsta sfro besiktare så om jag sätter dit större bromsar som Volvos r bromsar på min s90. så ökar motor effekt gränsen på det här viset 2hk per 10kg tjänstevikt så alltså blir min gräns 1670/10=167*2=334hk å då klarar sig t6an bra. men man måste byta hela drivlinan. Drivlina=Motor, växellåda och slutväxel

Mack Forum- och sitemoderator
13 oktober 2014 · 26 149 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

DiwraZ skrev:
Du får gärna utveckla dig lite ang reggningen. Säkert många andra som är nyfikna på det

som jag har fåt det förklart av min närmsta sfro besiktare så om jag sätter dit större bromsar som Volvos r bromsar på min s90. så ökar motor effekt gränsen på det här viset 2hk per 10kg tjänstevikt så alltså blir min gräns 1670/10=167*2=334hk å då klarar sig t6an bra. men man måste byta hela drivlinan. Drivlina=Motor, växellåda och slutväxel

Jag hade kollat upp det där en extra gång - med någon annan på SFRO - om jag hade varit du..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
simlar
13 oktober 2014 · 5 525 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

DiwraZ skrev:
Du får gärna utveckla dig lite ang reggningen. Säkert många andra som är nyfikna på det

som jag har fåt det förklart av min närmsta sfro besiktare så om jag sätter dit större bromsar som Volvos r bromsar på min s90. så ökar motor effekt gränsen på det här viset 2hk per 10kg tjänstevikt så alltså blir min gräns 1670/10=167*2=334hk å då klarar sig t6an bra. men man måste byta hela drivlinan. Drivlina=Motor, växellåda och slutväxel

Men det blir ju fortfarande att regga som ombyggt fordon så förstår inte hur det kan göra så du slipper regga som ombyggt som du skriver i första inlägget?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
DZA89
13 oktober 2014 · 467 Inlägg

simlar skrev:

Daniel_89_Boy skrev:

DiwraZ skrev:
Du får gärna utveckla dig lite ang reggningen. Säkert många andra som är nyfikna på det

som jag har fåt det förklart av min närmsta sfro besiktare så om jag sätter dit större bromsar som Volvos r bromsar på min s90. så ökar motor effekt gränsen på det här viset 2hk per 10kg tjänstevikt så alltså blir min gräns 1670/10=167*2=334hk å då klarar sig t6an bra. men man måste byta hela drivlinan. Drivlina=Motor, växellåda och slutväxel

Men det blir ju fortfarande att regga som ombyggt fordon så förstår inte hur det kan göra så du slipper regga som ombyggt som du skriver i första inlägget?

nej det blir inte som ombyggt fordon pga att effekt gränsen ökar med större bromsar. så här skrev jag till sfro gubben. Tja om jag har en Volvo s90 97 med 180hk och seter i en s80 t6a på 172hk i s90n så monterar jag s60r/v70r bromsar och broms ok måste jag då regga den som ombyggt fordon? som jag för står det så när jag monterar kraftigare broms ok och bromsskivor så ökar motor effekt gränsen 2hk per 10kg tjänstevikt. det skulle alltså bli 1670/10=167*2=334hk.Då är ju den motorn inom gränserna. Då jag inte vet vad det är för effekt gräns på just s90 om det inte är samma som 960 som ligger på 238hk. och jag fek det hör till svar borde funka om du byter HELA drivlinan = motor, växellåda och slutväxel.

Marlboroman
13 oktober 2014 · 8 233 Inlägg

Effektgränsen är väl det lilla bekymret i frågan. Det stora är ju avgaskraven. Eftersom du har en -97 så lär den ju certifieras om ifall man inte typar om den till ombyggt fordon. Och byter man drivlinan så ligger man ju däromkring.

Sen beror det ju på vad han menar med drivlina. Det blir ju en stor skillnad om du ska ha T6'ans drivlina så lär du ju bygga om till framhjulsdrift eller om du kan byta till något annat. Krasst sett så ingår ju växellådan i avgascertifieringen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
DZA89
13 oktober 2014 · 467 Inlägg

Marlboroman skrev:
Effektgränsen är väl det lilla bekymret i frågan. Det stora är ju avgaskraven. Eftersom du har en -97 så lär den ju certifieras om ifall man inte typar om den till ombyggt fordon. Och byter man drivlinan så ligger man ju däromkring.

Sen beror det ju på vad han menar med drivlina. Det blir ju en stor skillnad om du ska ha T6'ans drivlina så lär du ju bygga om till framhjulsdrift eller om du kan byta till något annat. Krasst sett så ingår ju växellådan i avgascertifieringen.

med drivlina menar han motor, växrllåda och slutväxel behöver bytas så det inte är original

simlar
13 oktober 2014 · 5 525 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

Marlboroman skrev:
Effektgränsen är väl det lilla bekymret i frågan. Det stora är ju avgaskraven. Eftersom du har en -97 så lär den ju certifieras om ifall man inte typar om den till ombyggt fordon. Och byter man drivlinan så ligger man ju däromkring.

Sen beror det ju på vad han menar med drivlina. Det blir ju en stor skillnad om du ska ha T6'ans drivlina så lär du ju bygga om till framhjulsdrift eller om du kan byta till något annat. Krasst sett så ingår ju växellådan i avgascertifieringen.

med drivlina menar han motor, växrllåda och slutväxel behöver bytas så det inte är original

Vilket är kraven för att regga som ombyggt fordon.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=9 … 8eb3#98375

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
(här måste du kombinera minst två punkter, exempelvis 2 och 3)

Avgasregler är inga problem vid reggning som ombyggt fordon.
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Du kan inte få igenom motorbytet utan att regga som ombyggt fordon pga avgasreglerna.
www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Senast redigerat av simlar (13 oktober 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
DZA89
13 oktober 2014 · 467 Inlägg

simlar skrev:

Daniel_89_Boy skrev:

Marlboroman skrev:
Effektgränsen är väl det lilla bekymret i frågan. Det stora är ju avgaskraven. Eftersom du har en -97 så lär den ju certifieras om ifall man inte typar om den till ombyggt fordon. Och byter man drivlinan så ligger man ju däromkring.

Sen beror det ju på vad han menar med drivlina. Det blir ju en stor skillnad om du ska ha T6'ans drivlina så lär du ju bygga om till framhjulsdrift eller om du kan byta till något annat. Krasst sett så ingår ju växellådan i avgascertifieringen.

med drivlina menar han motor, växrllåda och slutväxel behöver bytas så det inte är original

Vilket är kraven för att regga som ombyggt fordon.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=9 … 8eb3#98375

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
(här måste du kombinera minst två punkter, exempelvis 2 och 3)

Avgasregler är inga problem vid reggning som ombyggt fordon.
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON

jag skrev till han o frågade om avgasvärdena så får se vad han säger

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Du kan inte få igenom motorbytet utan att regga som ombyggt fordon pga avgasreglerna.
www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

therealpinto
13 oktober 2014 · 39 Inlägg

Det har blivit något missförstånd i er kommunikation.

Som flera andra skrivit, ombyggt fordon är enda möjligheten att kunna regga motorbyte i din bil.

Tänk också på att 15kW/100 kg tjänstevikt inte är en gräns man alltid kan tillämpa - en förutsättning är att bilen anses klara det.

Gustaf

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
DZA89
13 oktober 2014 · 467 Inlägg

therealpinto skrev:
Det har blivit något missförstånd i er kommunikation.

Som flera andra skrivit, ombyggt fordon är enda möjligheten att kunna regga motorbyte i din bil.

Tänk också på att 15kW/100 kg tjänstevikt inte är en gräns man alltid kan tillämpa - en förutsättning är att bilen anses klara det.

Gustaf

nä oss emellan är det nog inget missförstånd. ja men den gränsen är ju baserad på original bromsar. fick svar av honom nu angående avgas krav. jag skrev: Okej hur blir det med avgaskrav då min är 97a. han svarade: Din nya motor måste vara original med kat osv.Du kan modifiera motorn om du etanolkonverterar,större turbo annat sprut osv. Katen o lamdan måste vara kvar. Ska klara vanliga krav på avgaserna vid besiktning.

simlar
13 oktober 2014 · 5 525 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

therealpinto skrev:
Det har blivit något missförstånd i er kommunikation.

Som flera andra skrivit, ombyggt fordon är enda möjligheten att kunna regga motorbyte i din bil.

Tänk också på att 15kW/100 kg tjänstevikt inte är en gräns man alltid kan tillämpa - en förutsättning är att bilen anses klara det.

Gustaf

nä oss emellan är det nog inget missförstånd. ja men den gränsen är ju baserad på original bromsar. fick svar av honom nu angående avgas krav. jag skrev: Okej hur blir det med avgaskrav då min är 97a. han svarade: Din nya motor måste vara original med kat osv.Du kan modifiera motorn om du etanolkonverterar,större turbo annat sprut osv. Katen o lamdan måste vara kvar. Ska klara vanliga krav på avgaserna vid besiktning.

Ja och det är avgasreglerna för ombyggt fordon. Fråga din SFRO-man klart och tydligt om det är ombyggt fordon du måste regga som.

Angående drivlina så är det väl modifiera dit en BMW-diff, BMW-låda och kardan så är det klart. Sen då större bromsar och T6an så bör det vara tillräckligt för att klara kraven för ombyggt fordon.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
therealpinto
14 oktober 2014 · 39 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

therealpinto skrev:
Det har blivit något missförstånd i er kommunikation.

Som flera andra skrivit, ombyggt fordon är enda möjligheten att kunna regga motorbyte i din bil.

Tänk också på att 15kW/100 kg tjänstevikt inte är en gräns man alltid kan tillämpa - en förutsättning är att bilen anses klara det.

Gustaf

nä oss emellan är det nog inget missförstånd. ja men den gränsen är ju baserad på original bromsar. fick svar av honom nu angående avgas krav. jag skrev: Okej hur blir det med avgaskrav då min är 97a. han svarade: Din nya motor måste vara original med kat osv.Du kan modifiera motorn om du etanolkonverterar,större turbo annat sprut osv. Katen o lamdan måste vara kvar. Ska klara vanliga krav på avgaserna vid besiktning.

Det som jag tror är ett missförstånd är att du (Daniel) verkar tro att det går att regga bilen som bara ett motorbyte, utan att ta det som ombyggt fordon.

15 kW/100 kg tjänstevikt är inte baserad på original bromsar, det är en gräns som gäller just ombyggt fordon i sitt ombyggda utförande.

Nu syns det ju inte min signatur här men eftersom jag också är besiktningsman åt SFRO så tror jag mig ha hyfsad koll.

Gustaf

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
DZA89
15 oktober 2014 · 467 Inlägg

therealpinto skrev:

Daniel_89_Boy skrev:

therealpinto skrev:
Det har blivit något missförstånd i er kommunikation.

Som flera andra skrivit, ombyggt fordon är enda möjligheten att kunna regga motorbyte i din bil.

Tänk också på att 15kW/100 kg tjänstevikt inte är en gräns man alltid kan tillämpa - en förutsättning är att bilen anses klara det.

Gustaf

nä oss emellan är det nog inget missförstånd. ja men den gränsen är ju baserad på original bromsar. fick svar av honom nu angående avgas krav. jag skrev: Okej hur blir det med avgaskrav då min är 97a. han svarade: Din nya motor måste vara original med kat osv.Du kan modifiera motorn om du etanolkonverterar,större turbo annat sprut osv. Katen o lamdan måste vara kvar. Ska klara vanliga krav på avgaserna vid besiktning.

Det som jag tror är ett missförstånd är att du (Daniel) verkar tro att det går att regga bilen som bara ett motorbyte, utan att ta det som ombyggt fordon.

15 kW/100 kg tjänstevikt är inte baserad på original bromsar, det är en gräns som gäller just ombyggt fordon i sitt ombyggda utförande.

Nu syns det ju inte min signatur här men eftersom jag också är besiktningsman åt SFRO så tror jag mig ha hyfsad koll.

Gustaf

det var inte det jag trodde från början men sen när jag frågade honom och med det svaret jag fick så trodde jag att det gick att rega som bara ett motor byte men nu har jag frågat igen och han hade missförståt min först fråga så där är ombyggt fordon som den måste reggas som. jag har inte sagt att du inte har koll och det tvivlar jag inte på att du har heller

torpis Forummoderator
15 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Snabb kapning av tråd. S40 2.0t med växellåda M56 4.0 slutväxel som byts till en T4 växellåda M56 3.xx i slutväxel är det bytt drivlina?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
DZA89
19 oktober 2014 · 467 Inlägg

då kanske vi kan gå till baka till det tråden handlade om från början vilken slutväxel och växellåda passar bäst till s90 med t6a

simlar
19 oktober 2014 · 5 525 Inlägg

Som sagt, omsvetsad ZF och BMW-diff lär vara det enklaste.

Sägs ju att 960/S/V90 diffen passar relativt bolt-on i BMW så lär ju vara samma sak åt andra hållet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
DZA89
19 oktober 2014 · 467 Inlägg

simlar skrev:
Som sagt, omsvetsad ZF och BMW-diff lär vara det enklaste.

Sägs ju att 960/S/V90 diffen passar relativt bolt-on i BMW så lär ju vara samma sak åt andra hållet.

okej tack för svaret igen missade det smile

therealpinto
20 oktober 2014 · 39 Inlägg

torpis skrev:
Snabb kapning av tråd. S40 2.0t med växellåda M56 4.0 slutväxel som byts till en T4 växellåda M56 3.xx i slutväxel är det bytt drivlina?

Nej, jag skulle inte säga att det ryms inom definitionen som det tolkas idag. Det bör (ska) vara ombyggnad till prylar som inte fanns från fabrik.

Gustaf

Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang