Volvo 242 -76 med mercedes om606 turbodiesel.

Tjena! Bilen är en volvo 242 1976 som det sattes ner en Om603 och blev registreringbesiktad med eftermonterad turbo! Dieselmeken pump och storturbo Is the shiit! Många nya planer är planerad som ska vara klart till sommaren så man kan fara på lite träffar tex Mantorp :D Kolla gärna in bygget :)
  • 222 Följare
  • 167 064 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 maj 2018
240Dizzel
20 oktober 2014 · 225 Inlägg

Fräckt att bess inte brydde sig om krängaren, lite förvånad där wink men du kör originalhög då ? smile

Albin96
21 oktober 2014 · 254 Inlägg

240Dizzel skrev:
Fräckt att bess inte brydde sig om krängaren, lite förvånad där wink men du kör originalhög då ? smile

Japp big_smile blev riktigt brydd själv, sänkfjädrar 60/40 tror jag, den lutade framåt iaf så jag kapade 2 och ett halvt varv bak ändå lutar den lite framåt så blir nog att kapa ett halvt varv till smile

Volvo 744 (1988)
Volvo 242 "Om606 driftcar" (1976)
Volvo 940 2,3 ltt "Teamduttmeck" (1997)
Albin96
7 november 2014 · 254 Inlägg

Tjäna big_smile
va ju ett tag sen man uppdaterade . Men den är ny besiktad nu 2år framåt smile
Tänkte lägga upp lite mer bilder på bilen!

Original oljeretur rör från 940 fick kapas, vridas och svetsas om för att passa så bra som möjligt.
http://i58.tinypic.com/x6kfx2.jpg

http://i59.tinypic.com/2eprh1s.jpg

http://i57.tinypic.com/2a8rhue.jpg

helhetsbild:)
http://i62.tinypic.com/2qxayag.jpg

Dessa plåtar fick moddas lite så tryckrör får plats
http://i60.tinypic.com/11h6quw.jpg
//Albin

below_ slappt&fint
27 november 2014 · 376 Inlägg

fräänt! ang krängningshammaren så kan man ju alltid svetsa om den sen dra över nå hylsor över skarven och sen svetsa fast dom å ? borde ju bli rejält då

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
Albin96
28 november 2014 · 254 Inlägg

below_ skrev:
fräänt! ang krängningshammaren så kan man ju alltid svetsa om den sen dra över nå hylsor över skarven och sen svetsa fast dom å ? borde ju bli rejält då

Tackar smile ja precis! har inte bara fått fram orden men de är så de blir! kommer bli bra smile

TobiasEkstranD
28 november 2014 · 796 Inlägg

ser lovande ut fint me riktig diesel cool

Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Albin96
2 december 2014 · 254 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:
ser lovande ut fint me riktig diesel cool

Jajjamän smile de här e diesel de!

super-mario tidsoptimist-javisst!
7 mars 2015 · 274 Inlägg

intressant bygge! Ska själv bygga nåt liknande. En fundering bara.. när man turbokonverterar en 603:a, behövs ingen oljekylning till kolvar då eller är det redan det på dom? Är ganska ny på Mersa men jag vet att andra bilmärken har det på sina td´s.

Albin96
8 mars 2015 · 254 Inlägg

super-mario skrev:
intressant bygge! Ska själv bygga nåt liknande. En fundering bara.. när man turbokonverterar en 603:a, behövs ingen oljekylning till kolvar då eller är det redan det på dom? Är ganska ny på Mersa men jag vet att andra bilmärken har det på sina td´s.

Tack ska du ha! smile
Jag har en svag känsla av att det stämmer de du säger! men just på min motor som är helt standard med dittryckt turbo som laddar 0,09kg så kan det inte bli varmt!
Men som sagt, 603:a sug har ingen oljesprut men 603 diesel turbo har oljesprut under kolvar smile

super-mario tidsoptimist-javisst!
8 mars 2015 · 274 Inlägg

Tackar för svaret! Undra hur man fixar oljekyl på kolvarna.. Nån som har en bild eller förklaring på hur det ser ut på en 603 turbo?

240Dizzel
8 mars 2015 · 225 Inlägg

Du behöver ingen oljekylning wink dessa motorer klarar ju så fruktansvärt mycket stryk! Beror ju förstås hur mycket du laddar, men se till at ha en stor intercooler så ska de gå bra !

PerArne Mycke vill ha mer...
8 mars 2015 · 611 Inlägg

Är man orolig så kan man ju köra med vatten insprutning också, det kyler ju litegrann också.

//Per-Arne
super-mario tidsoptimist-javisst!
8 mars 2015 · 274 Inlägg

Ja intercoolern blir väl så stor som får plats på en 240:-) verkar vara stryktåliga maskiner om man lyssnar på er och kollar filmer på nätet:-) tack för svaren!

super-mario tidsoptimist-javisst!
8 mars 2015 · 274 Inlägg

Ursäkta att jag "snodde" din tråd ett tag..men de verkar hänga duktigt folk här :-)

TobiasEkstranD
8 mars 2015 · 796 Inlägg

super-mario skrev:
Ja intercoolern blir väl så stor som får plats på en 240:-) verkar vara stryktåliga maskiner om man lyssnar på er och kollar filmer på nätet:-) tack för svaren!

olje kylning till kolvarna så sitter de som en liten pip under kolven o sprutar uppåt under kolven

de är de som är olje kylda tror dock enbart 603 turbon har de

Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Albin96
9 mars 2015 · 254 Inlägg

super-mario skrev:
Ursäkta att jag "snodde" din tråd ett tag..men de verkar hänga duktigt folk här :-)

Bara kul smile

Albin96
14 mars 2015 · 254 Inlägg

super-mario skrev:
Ja men nu har man nya frågor smile Hur gör ni med stoppen till pumpen? hur fungerar det på en mersa?

Om du läser i tråden så står det hur jag gjorde! stoppen sugs ner via vacumpumpen, jag använder bara en pysventil som man igentligen höjjer laddtryck med. När man ööpnar den så sugs stoppen ner.
Dock så skall jag göra om allt inom det! antagligen så får man ta nyckelhus från merca med ventil smile

Senast redigerat av Albin96 (14 mars 2015)

Albin96
3 september 2015 · 254 Inlägg

Hej pojkar och flickor smile
Var ju ett tag sen man var in å uppdaterade tråden, så här kommer det!

Har kört ungefär 600 mil sen motorn sattes ner, det mesta har funkat. det som jag reagerade på mest var
utväxlingen,, den blev jätte hög max 85-90km på toppvarv (5800rpm)
Satt original bakaxel och utväxlingen i den är 4,10 skyhögt tongue bra för folkrace åkare kanske..
Bakaxeln byttes ut mot en som har utväxling 3,54, vilken skillnad! Diffen svetsades i denna så man kan hasa lite bättre till vintern big_smile
Sen var det även mycket vibrationer på tomgång vilket störde mig! tydligen b21 motorkudden som sattes på vänster sida var för hård så jag fick mixtra dit en merca kudde ist! då blev det bra!

76whp som den bromsades till i höstas blev man ju ganska less på.
Pumpen är skickad till Diselmeken i Aneby som han moddar till 7,5mm element och 170cc.
Nytt grenrör är byggt, större turbo, ombyggt insug, större kylare och intercooler, zf växellåda.

lägger upp lite bilder på motor fästen och så, kommer bilder på grenrör och så om det finns intresse för det.

http://i62.tinypic.com/9a04n7.jpg

http://i59.tinypic.com/110w45v.jpg

http://i58.tinypic.com/121quxh.jpg

http://i58.tinypic.com/2qn3wo5.jpg

http://i61.tinypic.com/mhshmp.jpg

Den gamla axeln...
http://i57.tinypic.com/21mdovd.jpg

Stålomspunna bromsslangar!
http://i57.tinypic.com/2dtu5b4.jpg

http://i60.tinypic.com/33vmcqx.jpg

Zf lådan som just nu är på omsvetsning.
http://i62.tinypic.com/119uobd.jpg

http://i61.tinypic.com/2r46gjm.jpg

antep
3 september 2015 · 98 Inlägg

Intressant projekt lägger en prenumeration  smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang