Kompressor på Cheva 350 motor?

Nathalie93
20 oktober 2014 · 159 Inlägg

Har ett par frågor till bilkunniga, och detta är endast seriösa svar nu fölket!
Ska väl tillägga att jag är ute efter nostalgin inte pokal & race stuket.
Håller på att bygga om min Volvo och ska ha en V8 i.
Men om jag vill hotta upp en vanlig Cheva 350 motor.
Räcker det att byta ut kammen, insug/förgasare + headers/avgassystem.
Kanske byta topp, uppgradera tändsystemet, smidda kolvar, stakar, vev, invägda prylar.. ja rubbet!
Eller ska man slå på stort och skaffa kompressor på möget? ska man då ha Procharger eller skruvkompressor?
Har varit inne på summitracing och dom har en del, men måste finnas fler sidor?
En gammal tumregel är att man dubblar effekten. Skitsnack eller inte ?
Skruv och centrifula kompressorer har bättre verkningsgrad men är Tbi spridarna för små på en 350 när det gäller effektökning ?
Har absolut ingen aning om för och nackdelar eller vad som är vettigast.
som sagt, jag vill  INTE ha något racing objekt, men det ska ändå vara lite "wow" i det hela cool
Någon som kan detta & vill hjälpa en jävligt förvirrad tjej? tack på förhand! smile

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 oktober 2014 · 14 047 Inlägg

Nathalie93 skrev:
Har ett par frågor till bilkunniga, och detta är endast seriösa svar nu fölket!
Ska väl tillägga att jag är ute efter nostalgin inte pokal & race stuket.
Håller på att bygga om min Volvo och ska ha en V8 i.
Men om jag vill hotta upp en vanlig Cheva 350 motor.
Räcker det att byta ut kammen, insug/förgasare + headers/avgassystem.
Kanske byta topp, uppgradera tändsystemet, smidda kolvar, stakar, vev, invägda prylar.. ja rubbet!
Eller ska man slå på stort och skaffa kompressor på möget? ska man då ha Procharger eller skruvkompressor?
Har varit inne på summitracing och dom har en del, men måste finnas fler sidor?
En gammal tumregel är att man dubblar effekten. Skitsnack eller inte ?
Skruv och centrifula kompressorer har bättre verkningsgrad men är Tbi spridarna för små på en 350 när det gäller effektökning ?
Har absolut ingen aning om för och nackdelar eller vad som är vettigast.
som sagt, jag vill  INTE ha något racing objekt, men det ska ändå vara lite "wow" i det hela cool
Någon som kan detta & vill hjälpa en jävligt förvirrad tjej? tack på förhand! smile

Är det 745:an som ska bli både cab och med V8:a? Ska man ha kompressor på en 350 så kanske man ska byta insug och då går det nog inte med TPI-grejorna. Rätta mig om jag har fel ni som kan. Om det går att ha TPI och kompressor så låter det som att originalspridarna blir lite små. Intressant aatt följa detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr94092
20 oktober 2014 · 4 387 Inlägg

TS har ju inte ens TPI,skriver att hon har TBI

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 oktober 2014 · 14 047 Inlägg

zzr94092 skrev:
TS har ju inte ens TPI,skriver att hon har TBI

Ja jävlar, jag såg fel!! Sorry!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Nathalie93
20 oktober 2014 · 159 Inlägg

ja det är min Cab, nu är det dags för motordelen.
jag kan inte så mycket på just kompressor fronten så det är säkert sant som du säger!
Men jag fick veta att risken finns att spridarna skulle vara alldeles för små.
Haha det var svårt detta! roll

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)
zzr94092
20 oktober 2014 · 4 387 Inlägg

ingen fara,men en väldig skillnad på bränslesystem,men det vet du nog,iom att du tydligen har en Corvette,...från en Camaro IROC-Z ägare,med TPI......

tekniknissen1
20 oktober 2014 · 866 Inlägg

Då får jag fråga vad är du ute efter för effekt ? Eller är det mer att du vill ha en 6-71 Weiand  skruv genom huven. 70-80 tals stuk. ligga på 350-400 hk med en sådan luftpump på 5,7.an så räcker det med smog toppar i järn och vettiga stakar och kolvar. Och headders om man vill väcka grannar och skrämma äldre damer till gråt :-D Funkar bra med huggers eller original grenis om det är trångt.

Nathalie93
20 oktober 2014 · 159 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Då får jag fråga vad är du ute efter för effekt ? Eller är det mer att du vill ha en 6-71 Weiand  skruv genom huven. 70-80 tals stuk. ligga på 350-400 hk med en sådan luftpump på 5,7.an så räcker det med smog toppar i järn och vettiga stakar och kolvar. Och headders om man vill väcka grannar och skrämma äldre damer till gråt :-D Funkar bra med huggers eller original grenis om det är trångt.

ja, precis! nostalagi stuket, hela min bil blir byggt efter inspiration från 70-80 talet!
väcka grannarna och skrämma tanter är bara en bonus rollwink
men det ska bli en riktigt glidare som mullrar sådär dödskönt men ändå, litta kattaklös i ;p

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 oktober 2014 · 14 047 Inlägg

zzr94092 skrev:
ingen fara,men en väldig skillnad på bränslesystem,men det vet du nog,iom att du tydligen har en Corvette,...från en Camaro IROC-Z ägare,med TPI......

Jo, har en Vette, men som sagt....jag läste fel. Jag har även en Van och den har ju TBI vilket ju är en förgasarinsprutning till skillnad från TPI som är en ren insprutningsmotor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
tekniknissen1
20 oktober 2014 · 866 Inlägg

En sådan luftpump och insug går på en 19-20 papp på nätet. Såg att där var en komplett motor för 65 000 kr på nitroz. http://www.nitroz.se/motorny/visaannons.asp ska du köra tomat eller röra i soppan ?

Nathalie93
20 oktober 2014 · 159 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
En sådan luftpump och insug går på en 19-20 papp på nätet. Såg att där var en komplett motor för 65 000 kr på nitroz. http://www.nitroz.se/motorny/visaannons.asp ska du köra tomat eller röra i soppan ?

haha kör på tomat! (y) budgeten för motorn ligger på 50-60 tusen så kan ju vara värt att titta på ! smile

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)
tekniknissen1
20 oktober 2014 · 866 Inlägg

Har lite lådor liggandes 350- 400 lådor liggandes om du behöver för små pengar.

zzr94092
21 oktober 2014 · 4 387 Inlägg

"Vettemannen", vi är helt överens,angående våra inlägg och även våra bilval...

Nathalie93
21 oktober 2014 · 159 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Har lite lådor liggandes 350- 400 lådor liggandes om du behöver för små pengar.

tack! bra att veta smile

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 oktober 2014 · 14 047 Inlägg

zzr94092 skrev:
"Vettemannen", vi är helt överens,angående våra inlägg och även våra bilval...

Trevligt!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang