Audi A4 1.8t-03 b5- stereobyte

hyvsad
17 oktober 2014 · 7 Inlägg

hejsan alla!

jag har en Audi A4 (som forumet visar) med en orginalstereo som jag skulle vilja byta till en egen stereo.
för 2 veckor sedan for jag till en biljuds försäljare och frågade honom utifall han kunde hjälpa mig, fick bara svaret att jag skulle ringa till BRL där jag inte heller blev något klockare sad
efter ett ex antal dagar (genom att leta på olika trådar på andra hemsidor) reda på att jag ska ha en viss ISO-kablage till stereouttagen så att jag inte får något "tekniska problem" med bilen

nu kommer frågan: vad är det jag ska ha för ISO-kablage jag behöver för att bilen ska funka? jag har kopplat in de enklare ISO-kablagen förr (gammla Audi 80, volvo 940 och s40, bmw 320 mm) där jag inte har behövt bry mig om att det ska bli några tekniska problem?

det sitter i orginal: 2st 6,5 m diskanter fram och baki
                           1st  8  bak


tack i förhand!!! big_smile

MVH: hyvsad

Szummi
17 oktober 2014 · 268 Inlägg

misstänker att det är denna du skall ha.

http://www.bilstereoshopen.se/audi-a4-a … -a2/1723-0

it_mutt Avstängd
17 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Är det en B5:a du har...eller en 03:a (dvs en B6:a...03 fanns inte B5:an)?

Isokablage för aktiva bakhögtalare har du behov av om du har originalsub

Senast redigerat av it_mutt (17 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
hyvsad
20 oktober 2014 · 7 Inlägg

szummi: jag ska kolla upp det, tack på förhand iaf! big_smile

IT_mutt: oj ursäkta att jag råkade skriva fel, ja det är en modell b6:a (a)

it_mutt Avstängd
20 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

hyvsad skrev:
szummi: jag ska kolla upp det, tack på förhand iaf! big_smile

IT_mutt: oj ursäkta att jag råkade skriva fel, ja det är en modell b6:a (a)

Ah

Ja, som sagt, har du originalsub, så har du aktiva bakhögtalare (det -kan- man ha annars också, men tillhör inte vanligheterna) och då behövs en adapter.

Annars är där nog inget behov av det (om nu inte du har en quadlock-kontakt i bilen utan vanliga iso idag).

Behövs dock en adapterkabel till antennen, så att antennförstärkaren fungerar (finns hos närmaste BRL eller liknande). Finns dock variationer, igen, beroende på kontakterna i bilen

Senast redigerat av it_mutt (20 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
hyvsad
20 oktober 2014 · 7 Inlägg

okej, nej jag har inte quadlock i min bil. Det är idag 3 st utgångar (ström, minne, högtalare osv)

1 st antennkabel som ( iaf vad jag har sätt bland alla mina istallationer av stereos) är på vänster sida. då man kollar med uttagen mot dig, det jag dock inte är så vad med är att det finns ytteligare en ingående (pratar om orginal stereon) emellan dessa ingångar, vad är den för egentligen?

it_mutt Avstängd
20 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

hyvsad skrev:
okej, nej jag har inte quadlock i min bil. Det är idag 3 st utgångar (ström, minne, högtalare osv)

1 st antennkabel som ( iaf vad jag har sätt bland alla mina istallationer av stereos) är på vänster sida. då man kollar med uttagen mot dig, det jag dock inte är så vad med är att det finns ytteligare en ingående (pratar om orginal stereon) emellan dessa ingångar, vad är den för egentligen?

Hur ser denna "extra" ut?

Du har ingen "extra" liten rund sak på baksidan? Endast ett stift och hölje i den kontakten isf. (Brukar sitta ganska så "i mitten" nedtill på baksidan av originalstereos)

Eller kanske lättare; Vilken stereo har du i original?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
hyvsad
20 oktober 2014 · 7 Inlägg

har inga nycklar han som jag ville köpa stereo nycklarna av ville ej sälja iom "risk av stöld"


http://forums.fourtitude.com/showthread … -Problem-!

scrolla ner lite så ser du den

hyvsad
20 oktober 2014 · 7 Inlägg
it_mutt Avstängd
20 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

hyvsad skrev:
oj fel, denna:

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … ber=817597

Ah

Tittar man här;

http://i4.photobucket.com/albums/y134/bjoel/DSC_0957.jpg

Så har du då antennen närmast (givetvis) - Här behövs en adapter
Sen har du "diversity antenna" (den gulbruna saken) - inte många som säljer adapter till dessa


Sen antar jag att det är den översta där på bilden (svart med gul, orange osv kablar) som du är fundersam över?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
hyvsad
20 oktober 2014 · 7 Inlägg

det var " deversity anthenna" som jag var lite orlig över, den med svart gul orange det är väl jord, minne, dimmer osv?

it_mutt Avstängd
20 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

hyvsad skrev:
det var " deversity anthenna" som jag var lite orlig över, den med svart gul orange det är väl jord, minne, dimmer osv?

Skulle spontant säga "Nej utan det är, vad jag tror rakt av (utan att ha dubbelkollat vilket jag iofs kan göra) är lågnivå ut bak och som du då nog också säger; dimmer osv (dvs canbus i ditt fall)

Antennen där är lite trixig. Det finns "allt-i-ett"-antennadapter. Du behöver dels en som spänningsmatar antennförstärkaren via antennkabeln. Men, "diversity antenna"-biten fungerar ju som så att den ska också ha ström, och sen väljer den den antennen som har bäst mottagning för radion.

Kan säga att utan att ha "diversity antenna" igång, så blir radiomottagningen....inget vidare (Har det så just nu i min A6:a)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
hyvsad
20 oktober 2014 · 7 Inlägg

bra att vet smile

är man van en grej så blir det i de banorna man tänker (har dock inprincip bara hållit på med de enklare (i mitt fall "äldre" bilar) där det är ganska simpelt.

tråkigt att höra sad hur skulle du gått iväg om du var "i mina skor" för att få reda på vilken som är rätt? har kollat med nästan alla butiker där jag bor och försökt ringa BRL men inte blivit klockare, tyvärr sad ska kolla med litis imorgon hade jag tänkt utifall de kanske kan hitta rätt kablage iom mad de sälger tydligen vissa stereo delar till min bil (b.la. monteringsramen) smile utifall jag får tag i någon kan jag skicka art. nr åt dig så att det blir rätt (om du stör dig av det dvs) smile

it_mutt Avstängd
20 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

hyvsad skrev:
bra att vet smile

är man van en grej så blir det i de banorna man tänker (har dock inprincip bara hållit på med de enklare (i mitt fall "äldre" bilar) där det är ganska simpelt.

tråkigt att höra sad hur skulle du gått iväg om du var "i mina skor" för att få reda på vilken som är rätt? har kollat med nästan alla butiker där jag bor och försökt ringa BRL men inte blivit klockare, tyvärr sad ska kolla med litis imorgon hade jag tänkt utifall de kanske kan hitta rätt kablage iom mad de sälger tydligen vissa stereo delar till min bil (b.la. monteringsramen) smile utifall jag får tag i någon kan jag skicka art. nr åt dig så att det blir rätt (om du stör dig av det dvs) smile

Här har vi ju kopplingsschemat;

http://obrazki.elektroda.net/29_1234876495.jpg

RR, RF, LF, LR , COM = Lågnivå (kolla om du har några kablar på dessa platser) och så då remoten

Har du då något där, så behöver du en "lågnivåadapter" (alternativt snickrar ihop en själv om man nu vill klippa och löda)

En sådan som denna fungerar för den sakens skull;
http://www.brl.se/sv/artiklar/acv-aktiv … kanal.html

Gällande antenn-biten, så har jag efter mycket svärande lyckats hitta en på nätet, så, den är (förhoppningsvis) påväg till mig. Lyssnar inte galet mycket på radio, men det kan vara skönt att ta en paus från mp3/flac/we ibland

- - Edit - -

Det är inte alls ovanligt att man bara har på "RR" och "LR" (ja och com och remoten då). Då drivs ju framhögtalarna av stereon direkt och bak (+ev. sub) via lågnivå.

En sak att ha i åtanke är dock att originalhögtalarna ofta är "lågohmiga" hos VAG. 2 & (speciellt) 3ohm är inte ovanligt

Senast redigerat av it_mutt (20 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang