Köp(av)råd: Svindyr elbil...

AX3L
21 oktober 2014 · 398 Inlägg

Oroa dig inte för hur långt den går. När man köper en Ampera får man ju med medicin mot räckviddsångest big_smile

torpis Forummoderator
22 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

AX3L skrev:
Oroa dig inte för hur långt den går. När man köper en Ampera får man ju med medicin mot räckviddsångest big_smile

Det var ett dumt svar. Gissar det var ironiskt, för inte köper man en fjuttmiljöbil idag som drar hela 0.71/mil sansad körning för 310000kr begagnad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
-matte En Medlem
22 oktober 2014 · 405 Inlägg

torpis skrev:

AX3L skrev:
Oroa dig inte för hur långt den går. När man köper en Ampera får man ju med medicin mot räckviddsångest big_smile

Det var ett dumt svar. Gissar det var ironiskt, för inte köper man en fjuttmiljöbil idag som drar hela 0.71/mil sansad körning för 310000kr begagnad.

Fast Amperan är ju speccad till 0.38 l/mil blandad körning?

torpis Forummoderator
22 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

-matte skrev:

torpis skrev:

AX3L skrev:
Oroa dig inte för hur långt den går. När man köper en Ampera får man ju med medicin mot räckviddsångest big_smile

Det var ett dumt svar. Gissar det var ironiskt, för inte köper man en fjuttmiljöbil idag som drar hela 0.71/mil sansad körning för 310000kr begagnad.

Fast Amperan är ju speccad till 0.38 l/mil blandad körning?

Gå bakåt ett par inlägg och se min provkörning. Man räknar in 10kWh batterikraft till sin förbrukning. Du kör alltså 4mil "gratis" på el som de tillgodoräknar sig när de specar förbrukningen. Det är att böja sanningen.

När jag körde så drog den 0.71/mil när den gick på bensin.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 oktober 2014 · 17 478 Inlägg

torpis skrev:
Sen till nästa fundering. Varför behöver man en Ampera med motor i?  Är det värt extra pengarna?

En Leaf kostar från 200000kr idag(KVD) och Mitsubishi Miev från 150000kr. Det fungerar över förväntan att åka bara eldrivet måste jag säga, spännande nu under vintern att se hur "illa" det blir med räckvidden.

Det behövs inga laddstationer utan bara ett vägguttag för normal laddning. Det finns överallt, men tar tid, 6-12timmar ungefär. Men det är ju ett ickeproblem om det är till jobbet man åker, då har man tiden.

Skall man åka längre så är det dock snabbladdare som gäller och där är kommunerna lurade. De påstår att det tar 3 timmar att ladda via deras laddstolpar.  Minns ni vad jag skrev i förra inlägget? Man kan inte få berättat för sig om elbilar av någon som inte själv kör elbil.. Kommunerna är lurade alltså! Det är sant! det tar 6-12timmar minst.

Ni kan läsa/höra lite mera av mina tankar här.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5981104

Både läste och lyssnade. Mycket vettigt! Bra! *klappar händerna*
Jag behöver en bil som man kan köra 40-50 mil med i ett drag. Det kommer att bli min enda bil iallafall under vinterhalvåret. Jag tar gärna den bränslekostnaden vid dessa få tillfällen. På det stora hela blir det bra ändå.

Här ute är det summa noll laddstationer. Ingen tätort man bor på direkt. Men åker man till Uddevalla för att storhandla på IKEA/Elgiganten/Jysk/Jula osv... Så finns det helt nya och gratis laddmöjligheter! Hur dessa är vet jag givetvis inte... Men vi har 3,8 mil dit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
22 oktober 2014 ·

wink


http://www.bytbil.com/bilar/toyota/prius/nv46j5rg

Då bibehåller du de låga totalkostnaderna för Priusen som ni dessutom kan åka fem personer i med bibehållet lastutrymme.

Finns även satser att köpa och montera själv.

http://www.pluginsupply.com/

Senast redigerat av Evildan (22 oktober 2014)

-matte En Medlem
22 oktober 2014 · 405 Inlägg

torpis skrev:

-matte skrev:

torpis skrev:

Det var ett dumt svar. Gissar det var ironiskt, för inte köper man en fjuttmiljöbil idag som drar hela 0.71/mil sansad körning för 310000kr begagnad.

Fast Amperan är ju speccad till 0.38 l/mil blandad körning?

Gå bakåt ett par inlägg och se min provkörning. Man räknar in 10kWh batterikraft till sin förbrukning. Du kör alltså 4mil "gratis" på el som de tillgodoräknar sig när de specar förbrukningen. Det är att böja sanningen.

När jag körde så drog den 0.71/mil när den gick på bensin.

Okej stämmer det du säger så borde det betyda att det är mer effektivt att använda batteriet som en energibuffer, såsom görs i hybrider.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 oktober 2014 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:
wink


http://www.bytbil.com/bilar/toyota/prius/nv46j5rg

Då bibehåller du de låga totalkostnaderna för Priusen som ni dessutom kan åka fem personer i med bibehållet lastutrymme.

Finns även satser att köpa och montera själv.

http://www.pluginsupply.com/

Vad fan nu då? Det hade varit perfekt! Men!!! Kan bli lite kallt i kupén under vintern...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
22 oktober 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
wink


http://www.bytbil.com/bilar/toyota/prius/nv46j5rg

Då bibehåller du de låga totalkostnaderna för Priusen som ni dessutom kan åka fem personer i med bibehållet lastutrymme.

Finns även satser att köpa och montera själv.

http://www.pluginsupply.com/

Vad fan nu då? Det hade varit perfekt! Men!!! Kan bli lite kallt i kupén under vintern...

Kallt?
Det går att stänga bagageluckan efter monteringen. wink

torpis Forummoderator
22 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

-matte skrev:
Okej stämmer det du säger så borde det betyda att det är mer effektivt att använda batteriet som en energibuffer, såsom görs i hybrider.

Det gör man, bilen har 16kWh batteri varav 10kWh är disponibla för bara eldrift.  När de 10kWh är slut startar motorn, en vanlig 4cyl bensinare och går som generator - elmotor driver fortfarande bilen till 100%

Men det funkar inte tyvärr, alltså det funkar men ineffektivt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
22 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Så finns det helt nya och gratis laddmöjligheter! Hur dessa är vet jag givetvis inte... Men vi har 3,8 mil dit.

Tyvärr är dem oanvändbara i princip. :-( *pekar på mitt radioinslag ett par inlägg tillbaka*

Edit: Kollade upp Amperan, det följer med en 10A laddkabel med bilen, en "EVSE". en sådan laddar batteriet med 1.8kW, det tar alltså ca 8 timmar att ladda fullt eftersom de sista tar längre tid när batteriet börjar bli fullt.  Du fyller på ca 10km/h. Ska du shoppa så får du i 5km på en halvtimme exempelvis.

Köper du till en wallbox eller uppgraderad EVSE så kan du tillgodogöra dig 16A 1fas max.(3kW laddström) Då tar det ungefär 4.5timmar att ladda fullt.  Nu tankar du med 15km/h ungefär, en timme ger 1.5mil körsträcka.

På en elbil med litet batteri blir laddtiden till fullt kortare, men du laddar med samma sträcka per tidsenhet. En Tesla skulle exempelvis ta 28timmar att ladda full på 1fas 16A men fortfarande samma 15km/h.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang