Turbokonvertering av dieselmotor möjligt?

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
22 oktober 2014 · 411 Inlägg

Hej, jag vet att det finns massa trådar om turbokonvertering men detta gäller helt enkelt om jag förstått reglerna kring det rätt wink

Vad som står i lathunden för att ändra motor (som du lätt hittar på garaget.org om du inte vill gå in på sfro eller liknande.):

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.


Innebär detta att jag kan turbokonvertera min sugdieselmotor (OM603 från mercedes) med 109 hk och 185Nm i vrid och besiktiga den lagligt i min 760 -88 som tidigare haft 156 hk och 240 Nm? Och nu menar jag inte att den ska ha några 500hk efter konverteringen utan undrar bara ifall det är möjligt att kunna registrera den utan att regga som ombyggd fordon eller liknande.

Jag ber om ursäkt ifall många tycker att min titel är dum eller att min fråga är helt uppenbar eller liknande men jag vill få det klargjort om jag förstått det rätt eller helt åt skogen...

Tacksam för svar wink

Det Går!!!
mb_pucken
22 oktober 2014 · 5 087 Inlägg

När jag pratade med bilprovningen för några månader sedan så var det bara att besikta och se glad ut smile MEN dom kommer kräva/behöva ett intyg på effekt och vrid osv smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
22 oktober 2014 · 411 Inlägg

mb_pucken skrev:
När jag pratade med bilprovningen för några månader sedan så var det bara att besikta och se glad ut smile MEN dom kommer kräva/behöva ett intyg på effekt och vrid osv smile

Tack för snabbt svar wink Okej men räcker det att visa typ registreringsbeviset på bilen som motorn är tagen från eller vad kan man använda? wink

Det Går!!!
mb_pucken
22 oktober 2014 · 5 087 Inlägg

Tinx2 skrev:

mb_pucken skrev:
När jag pratade med bilprovningen för några månader sedan så var det bara att besikta och se glad ut smile MEN dom kommer kräva/behöva ett intyg på effekt och vrid osv smile

Tack för snabbt svar wink Okej men räcker det att visa typ registreringsbeviset på bilen som motorn är tagen från eller vad kan man använda? wink

Kan ju inte lova att de ja skriver stämmer men fick det till svar när jag skickade mail till bilprovningens reggbesiktargubbe i Falun smile
Enligt han så  behövde man intyg på aktuella effekten i motorn OM dom misstänkte att effekten hade ändrats. Vilket den bör göra vid en turbokonvertering smile
Vet att en kompiss reggade med bromspapper från ppf eller rättare sagt försökte men de föll på k-värdet som var över 8.0 och för lågt laddtryck vid "laglig effekt" tror han laddade 0,2 bar med en bamse turbo wink

Mitt tipps är att maila antinges bilprovningen eller srfo och fråga exakt vad dom vill ha för uppgifter smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
22 oktober 2014 · 411 Inlägg

mb_pucken skrev:

Tinx2 skrev:

mb_pucken skrev:
När jag pratade med bilprovningen för några månader sedan så var det bara att besikta och se glad ut smile MEN dom kommer kräva/behöva ett intyg på effekt och vrid osv smile

Tack för snabbt svar wink Okej men räcker det att visa typ registreringsbeviset på bilen som motorn är tagen från eller vad kan man använda? wink

Kan ju inte lova att de ja skriver stämmer men fick det till svar när jag skickade mail till bilprovningens reggbesiktargubbe i Falun smile
Enligt han så  behövde man intyg på aktuella effekten i motorn OM dom misstänkte att effekten hade ändrats. Vilket den bör göra vid en turbokonvertering smile
Vet att en kompiss reggade med bromspapper från ppf eller rättare sagt försökte men de föll på k-värdet som var över 8.0 och för lågt laddtryck vid "laglig effekt" tror han laddade 0,2 bar med en bamse turbo wink

Mitt tipps är att maila antinges bilprovningen eller srfo och fråga exakt vad dom vill ha för uppgifter smile

Okej tack så mycket, jag ska försöka maila besiktningen och se vad som händer wink

Det Går!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang