Eclipse, går på 3cyl, slår förjävligt vid gaspådrag!

Holmer92
28 augusti 2014 · 82 Inlägg

Hej!

Bilen är en mitsubishi eclipse GS -93, efter att den stod i garage i ca 8 månader beslutade jag mig för att köra den till polaren och fixa dom småfelen som fanns.

Några dagar senare skulle jag besiktiga. Skulle bara ~2 mil. Kom inte ens dit. Den fungerade bra och kördes dagligen innan jag ställde in den, och bra dom dagarna innan bes. Påväg till bes så började någonting slå något in i helvete. Beslutade att bogsera hem.

Nu går den endast på 3 av 4 cylindrar och slår ganska illa från motorn vid gaspådrag men inte när man varvar upp sakta. Ännu värre är de när den kommit upp i temp. Har fått höra många olika förklaringar, såsom vevlager, ramlager, krökt ventil.

Kan även tillägga att den får gnista som den ska.
Kamremmen står som den ska.
Tappar inte oljetryck vid gas vad jag märkt av.

Någon idé?

Senast redigerat av Vonsmile (28 augusti 2014)

tekniknissen1
30 augusti 2014 · 866 Inlägg

Kolla kompet.  dåligt så har du anledningen att det är något mekaniskt.

xXSammy
31 augusti 2014 · 6 569 Inlägg

Prova med nya original tändstift..

De/Dem
Holmer92
5 september 2014 · 82 Inlägg

Har tänkt kolla kompet men har ännu inte blivit av, och tändstiften är i princip nya.

xXSammy
5 september 2014 · 6 569 Inlägg

Ja men är det Biltema stift eller Mitsubishis? Vissa motorer är riktigt griniga på att använda original tändstift.

De/Dem
Holmer92
23 oktober 2014 · 82 Inlägg

Den är nu komptestad, äntligen...
Cylinder 1 och 2 har inge komp alls..
När bilen är igång och 1:ans tändkabel rycks ur så händer inte ett skvatt, medans resterande tillför i att bilen dör...
Polaren som komptestade åt mig antog att topplockspackningen gått mellan 1:an - 2:ans cylinder...

xXSammy
23 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

Om du tar lite olja i cylindrarna och komptestar igen. Får du högre komp då är det kolvringarna som är slitna.

De/Dem
tekniknissen1
23 oktober 2014 · 866 Inlägg

Original toppbultar är skräp!! (sträck bult) Troligen så har rost lyft toppen under stillaståendet. Det är därför man ska byta kylarvätskan vart annat år.  korrosion blir värre när motorn står stilla. korrosion skyddet cirkulerar inte.
intressant läsning  http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html Kan vara läge nu till hösten :-D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang