Nya regler för fordonsskatt i England - Problem vid import till Sverige?

PLindblom
19 oktober 2014 · 1 200 Inlägg

Från och med den första oktober i år följer fordonsskatten inte längre med bilen vid försäljning, i England. Detta innebär att det är köparens ansvar att bilen, efter köp, blir skattad innan han/hon börjar köra den.

Jag förmodar att det som svensk medborgare inte går att betala engelsk road tax, men på något sätt måste man ju kunna köra hem bilen på lagligt vis. Någon som vet mer?

Källa: https://www.gov.uk/government/news/vehicle-tax-changes

From 1 October, when you buy a vehicle, the vehicle tax will no longer be transferred with the vehicle. You will need to get new vehicle tax before you can use the vehicle.

Senast redigerat av PLindblom (19 oktober 2014)

Lidborn VD
19 oktober 2014 · 643 Inlägg

PLindblom skrev:
Från och med den första oktober i år följer fordonsskatten inte längre med bilen vid försäljning, i England. Detta innebär att det är köparens ansvar att bilen, efter köp, blir skattad innan han/hon börjar köra den.

Jag förmodar att det som svensk medborgare inte går att betala engelsk road tax, men på något sätt måste man ju kunna köra hem bilen på lagligt vis. Någon som vet mer?

Källa: https://www.gov.uk/government/news/vehicle-tax-changes

From 1 October, when you buy a vehicle, the vehicle tax will no longer be transferred with the vehicle. You will need to get new vehicle tax before you can use the vehicle.

Gäller väl folk i England?
Bara att köra ur landet samma dag som man köper big_smile

Senast redigerat av Lidborn (19 oktober 2014)

valle22 Smidd i rostigt stål
19 oktober 2014 · 933 Inlägg

PLindblom skrev:
Från och med den första oktober i år följer fordonsskatten inte längre med bilen vid försäljning, i England. Detta innebär att det är köparens ansvar att bilen, efter köp, blir skattad innan han/hon börjar köra den.

Jag förmodar att det som svensk medborgare inte går att betala engelsk road tax, men på något sätt måste man ju kunna köra hem bilen på lagligt vis. Någon som vet mer?

Källa: https://www.gov.uk/government/news/vehicle-tax-changes

From 1 October, when you buy a vehicle, the vehicle tax will no longer be transferred with the vehicle. You will need to get new vehicle tax before you can use the vehicle.

Är det så stor marknad på högerstyrda bilar här i Svearike? tongue har svårt att tro de skulle jaga in brittisk skatt här.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
PLindblom
20 oktober 2014 · 1 200 Inlägg

Lidborn skrev:
Gäller väl folk i England?
Bara att köra ur landet samma dag som man köper big_smile

valle22 skrev:
Är det så stor marknad på högerstyrda bilar här i Svearike? tongue har svårt att tro de skulle jaga in brittisk skatt här.

Väl ute ur England kan jag inte tänka mig att det är några bekymmer, men vad blir straffet om man stoppas i en oskattad bil, på väg till färjan eller tunneln?

Mew
20 oktober 2014 · 2 160 Inlägg

Skriv ägarbytet på nästkommande dag så är problemet ur världen. smile Förklara bara för säljaren hur det ligger till så borde det inte vara några problem.

PLindblom
23 oktober 2014 · 1 200 Inlägg

Jag har nu pratat med DVLA. Det korrekta sättet att sköta affären på är att helt enkelt betala skatten online innan man kör iväg med bilen, detta kan man göra här: www.gov.uk/vehicletax.

Man betalar förslagsvis för sex månader och begär sedan återbetalning för de hela månader man inte utnyttjar, dvs. man betalar i slutändan skatt för en månad. I mitt fall blir det lite drygt 150kr, så det är överkomligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang