Samlingstråd: Vad är min bil värd?

Rquired Allmänt envis
25 september 2014 · 12 512 Inlägg

Jag tänkte pröva en lite annorlunda vinkel: istället för att fråga om bilens värde undrar jag om den är värd att annonsera ut? Bilen är defekt och bör skickas till skroten i mina ögon men det som är skrot för en kan vara guld för någon annan.

Bilen är en Suzuki Grand Vitara V6 med automatlåda från 1998 (Generation 2 -> 98-05), motorns kedja har brustit och den har sedan stått still i ett par år. Tyvärr reparerar bilar inte sig själva och tiden ståendes har orsakat en liten lista med nya fel som kan ses med blotta ögat och den listan hade säkert blivit längre om man hade tagit en närmre titt eller rent hypotetiskt kunnat köra med den. Bilen får nog ses som en kaross, där allt skruvat på denne som går att rädda är en ren bonus för nästa ägare, men den är komplett.

Jag vet att det finns ett visst intresse för gamla jeepar (som Vitara generation 1) bland de som bygger leksaker för skogen men är även andra generationen intressant, och är den i så fall tillräckligt intressant för att det skall gå relativt snabbt och enkelt att sälja en defekt bil? Att sälja enstaka delar är inte intressant.

Om bilen hade kunnat stå kvar där den är hade jag inte frågat men nu måste den inom kort fraktas antingen till skroten eller så får jag ta hem den och göra ett försök med en annons. Frågan är om ni tror att det andra alternativet är värt besväret? Jag tror själv att det är lönlöst men det vore synd att slänga något som kan glädja någon annan så jag frågar för säkerhets skull.

Tack på förhand!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SportPilot Ubåtsingenjör
25 september 2014 · 7 217 Inlägg

Rquired skrev:
Jag tänkte pröva en lite annorlunda vinkel: istället för att fråga om bilens värde undrar jag om den är värd att annonsera ut? Bilen är defekt och bör skickas till skroten i mina ögon men det som är skrot för en kan vara guld för någon annan.

Bilen är en Suzuki Grand Vitara V6 med automatlåda från 1998 (Generation 2 -> 98-05), motorns kedja har brustit och den har sedan stått still i ett par år. Tyvärr reparerar bilar inte sig själva och tiden ståendes har orsakat en liten lista med nya fel som kan ses med blotta ögat och den listan hade säkert blivit längre om man hade tagit en närmre titt eller rent hypotetiskt kunnat köra med den. Bilen får nog ses som en kaross, där allt skruvat på denne som går att rädda är en ren bonus för nästa ägare, men den är komplett.

Jag vet att det finns ett visst intresse för gamla jeepar (som Vitara generation 1) bland de som bygger leksaker för skogen men är även andra generationen intressant, och är den i så fall tillräckligt intressant för att det skall gå relativt snabbt och enkelt att sälja en defekt bil? Att sälja enstaka delar är inte intressant.

Om bilen hade kunnat stå kvar där den är hade jag inte frågat men nu måste den inom kort fraktas antingen till skroten eller så får jag ta hem den och göra ett försök med en annons. Frågan är om ni tror att det andra alternativet är värt besväret? Jag tror själv att det är lönlöst men det vore synd att slänga något som kan glädja någon annan så jag frågar för säkerhets skull.

Tack på förhand!

jag hade lagt ut den för 3000kr på blocket smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
ich
25 september 2014 ·

Blev hänvisad till denna tråden när jag ställde en liknande fråga. Vad är rimligt pris för en Golf GTI mk4 i relativt bra skick? Hade tänkt köpa en med 150-hästarsmotorn, dvs den svagaste Golf GTI mk4:an.

Tack i förväg :-)

Senast redigerat av ich (25 september 2014)

Squidspeed #GoodToBeBad
25 september 2014 · 856 Inlägg

På en så gammal bil beror det nog mycket på miltal och skick överlag - jag har hört om folk som köpt halvtrasiga Mk4 GTI:er för 13-15k, och också sett annonser där folk begär 4-5ggr så mycket så det beror nog mycket på köparens behov/"sug".

Är Mk4 R32 helt uteslutet? Ligger i den högre halvan av Mk4 GTI och är en bra mycket roligare, snyggare och mer användbar bil..

SportPilot Ubåtsingenjör
25 september 2014 · 7 217 Inlägg

Squidspeed skrev:
På en så gammal bil beror det nog mycket på miltal och skick överlag - jag har hört om folk som köpt halvtrasiga Mk4 GTI:er för 13-15k, och också sett annonser där folk begär 4-5ggr så mycket så det beror nog mycket på köparens behov/"sug".

Är Mk4 R32 helt uteslutet? Ligger i den högre halvan av Mk4 GTI och är en bra mycket roligare, snyggare och mer användbar bil..

r32an ligger i en heeelt annan pris klass !

en vettig gti bör du få för mellan 30-40 000

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
ich
25 september 2014 ·

Squidspeed skrev:
På en så gammal bil beror det nog mycket på miltal och skick överlag - jag har hört om folk som köpt halvtrasiga Mk4 GTI:er för 13-15k, och också sett annonser där folk begär 4-5ggr så mycket så det beror nog mycket på köparens behov/"sug".

Är Mk4 R32 helt uteslutet? Ligger i den högre halvan av Mk4 GTI och är en bra mycket roligare, snyggare och mer användbar bil..

R32 blir det inte. Men kanske en Golf GTI mk5 smile mk4 R32 kostar mycket mer än en bra Golf mk4 GTI

kwamex
26 september 2014 · 221 Inlägg

Inte min bil. Men morsan funderar på att köpa!
Hon får den för 68 000, lägre än så vill säljaren inte gå. 1 ägare, otroligt fint skick. Är 68 000 rimligt? Bra köp?

Skoda Fabia 1,2 Elegance 5D -10
Mätarställning: 5040 mil
Färg: Röd
Karosseri: Halvkombi
Info: A/C, Kylfack, Färddator, Farthållare, Fjärrlås, Cd-radio, LM-fälgar, ESP-antisladd, Krockgardiner, Förar airbag, Passagerar airbag, Sido airbags

Qus
27 september 2014 · 52 Inlägg

Tror att denna tråd passar mig. Har en ibiza 01 automat med 16k mil men helt låssystemet har ballat ur totalt och kan inte låsa den alls, inte ens igenom att trycka ner piggen på dörren så går det inte. Har haft en del strul med denna sen jag köpte den och är vill bara spy på den just nu men kan ju inte lägga ut en bil som inte går att låsa på blocket. Kan man sälja den till en firma eller något som kanske tar den eller vill använda de fungerade delarna? Och vad kan man få för den?

_vikke_
30 september 2014 · 72 Inlägg

Går i tankarna om att sälja / byta bil.

Vad skulle man kunna få för denna 520D -07 (facelift) , automat, 9600mil. Sv såld, uttagen 09. drag svart skin. M&k värmare, SoV däck. m.m. Säljes uppe i jämtland.

Finns inte så många på blocket att jämföra med.

https://www1.garaget.org/archive/65/64138/339468/339468-3460054.jpg

Fler bilder på bilen finnes här: http://www.garaget.org/?car=339468

Senast redigerat av _vikke_ (30 september 2014)

BMW 520D M-sport "E60 LCI" (2007)
Angeland
30 september 2014 · 245 Inlägg

Denna då? http://www.garaget.org/?car=364162 funderar på att börja med någon annan hobby. Bilen är besiktad till slutet på nästa år

S.v.r
hangman
30 september 2014 · 2 174 Inlägg

_vikke_ skrev:
Går i tankarna om att sälja / byta bil.

Vad skulle man kunna få för denna 520D -07 (facelift) , automat, 9600mil. Sv såld, uttagen 09. drag svart skin. M&k värmare, SoV däck. m.m. Säljes uppe i jämtland.

Finns inte så många på blocket att jämföra med.

http://www1.garaget.org/archive/65/64138/339468/339468-3460054.jpg

Fler bilder på bilen finnes här: http://www.garaget.org/?car=339468

100 000 en bra dag.

ekelund88
1 oktober 2014 · 2 656 Inlägg

_vikke_ skrev:
Går i tankarna om att sälja / byta bil.

Vad skulle man kunna få för denna 520D -07 (facelift) , automat, 9600mil. Sv såld, uttagen 09. drag svart skin. M&k värmare, SoV däck. m.m. Säljes uppe i jämtland.

Finns inte så många på blocket att jämföra med.

http://www1.garaget.org/archive/65/64138/339468/339468-3460054.jpg

Fler bilder på bilen finnes här: http://www.garaget.org/?car=339468

nånstans mellan 100000-120000 tror jag är rimligt

-jimmy
12 oktober 2014 · 377 Inlägg

Volvo 940 gl -91

Rullat 30.500mil,nybesiktad,påställd,manuell låda, står på väldigt fina dubbade vinterdäck.
Finns i stort sett ingen rost alls eller någon bubbla. riktigt fräsch i lack och underrede.

Kan man begära 10.000:- ?

Annars blir det vinter/isbil som tänkt.

http://i59.tinypic.com/2w5r59t.jpg

Senast redigerat av -jimmy (12 oktober 2014)

Squidspeed #GoodToBeBad
12 oktober 2014 · 856 Inlägg

Skulle nog säga att det är i mesta laget, tror att 7-8.000kr är mer realistiskt baserat på alla de tidigare liknande 940-bilarna jag haft. Det är ändå en GL som gått 30k mil.

Som jämförelse sålde jag en 945 Turbo -93:a som i princip var fullutrustad, besiktigad och skattar 9mån framåt, men som hade lite lacksläpp på huv och en del ytrost på skärmarna. Fick 7500kr efter fem veckors annonstid. Det är inte lika lätt att få pengar för dessa bilar som det var förr tyvärr.

-jimmy
12 oktober 2014 · 377 Inlägg

Jaha okej, så det är så pass.
Man kan ju alltid hoppas att det kommer någon som uppskattar skicket på bilen, men 10.000 är nog kanske lite i överkant som sagt. hehe.

Aja, en perfekt vinterbil om inte annat. smile

Presidento Of World
19 oktober 2014 · 3 306 Inlägg

Vad tror ni om min 740? skall skattas samt besiktigas för sista gången i januari då blir den skattefri osv

-86
-25 000
-rostfri i princip så långt ögat kan se
-inge rost under
-manuell 5 petad
-230A motor
-2 tidigare ägare inklusive bilhandlare varav den varit stående i garage i några år
-inredning i nyskick
-taklucka

http://www.forumbilder.com/images/2014/10/19/740.jpg

Senast redigerat av opel_vectra_gts (19 oktober 2014)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
virre567
23 oktober 2014 · 27 Inlägg

Lite sugen på något nytt och kul att veta hur värdet står.

Mazda RX-8 2006, gått 4500mil. Orginal, slitna bakdäck. Stora motorn, 231hk. Importerad från england, högerstyrd. Andra ägaren i sverige.

Squidspeed #GoodToBeBad
23 oktober 2014 · 856 Inlägg

Svårt att få ett riktpris på de högerstyrda, men med så låga mil bör du ändå kunna begära 45-50k. Brorssan köpte som referens nyligen en svensksåld 2006:a på 8500mil med all utrustning för 70k.

aggeman
23 oktober 2014 · 12 Inlägg

Tjenare, tänkte se om någon kan luska ut/vet vad värdet kan vara på min Fiat 850 S 1966. Det lilla jag vet och tror är att 850 S, att "S" står för special. Även att det är en TYP100G.
7400 mil
Två ägare innan mig
Tyvärr penselmålade (hör och häpna) kvinnan som plockade ut bilen 1966 så lacken är ju inte den bästa. Finns även servicebok och massa papper från 1966.
Svensksåld.

Finns några dåliga bilder på den men man ser hur den ser ut smile

Lohi
2 november 2014 · 46 Inlägg

Vad kan man tänkas begära för en Skyline R33 GTS (Alltså NA modellen) obes, oskattad, 16000 mil.
Annars väl fungerande och i fint skick. Inga direkta modifikationer, inge bodykit, ljud eller annat, utan i originalutförande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang