Vad är detta missljud? Opel Vectra -89 (ljudfil)

Genna
18 oktober 2014 · 260 Inlägg

Min Opel är ju lite av ett evighetsprojekt - fixa en grej, få två nya problem. roll

Har just rengjort ventilkåpa + filter, men nu är ett av de återstående problemen det missljud som bilen ger ifrån sig vid start. Det torde vara någon av remmarna, eller hur? Ändå är generatorremmen och fläktremmen bytta för ett år sen, och efterspända efter bytet.

Det låter alltså vid starten, speciellt om bilen stått någon vecka, och oftast när jag lägger i ettan eller backen (fast jag gör det försiktigt). Kanske blir det värre när bakrutevärmen är igång också. Så... generatorremmen? Inte lameller eller nåt?

Så här låter det: (obs, det är inget virus!! utan en mp3 fil. Vet inget bättre sätt att lägga upp på.)

http://speedy.sh/tArb3/Missljud.mp3

Jo, btw, det luktade faktiskt lite bränt gummi från motorn efter det där oljudet idag också!

Senast redigerat av Genna (18 oktober 2014)

LeafBox Lat Perfektionist
18 oktober 2014 · 6 359 Inlägg

Jag tycker det låter lite för "metalliskt" för att vara själva remmen, men det kan ju även vara pga kvaliten på ljudet.
Och är man osäker så gör man det billigaste först, så börja med att försöka spänna remmen!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
zzr94092
18 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

hm,hur öppnar jag filen??

Genna
19 oktober 2014 · 260 Inlägg

zzr94092 skrev:
hm,hur öppnar jag filen??

Du väljer "Limited download" (Slow download). Då får du upp en ruta med "Öppna".

Genna
19 oktober 2014 · 260 Inlägg

LeafBox skrev:
Jag tycker det låter lite för "metalliskt" för att vara själva remmen, men det kan ju även vara pga kvaliten på ljudet.
Och är man osäker så gör man det billigaste först, så börja med att försöka spänna remmen!

Jag har ju känt på remmarna och tycker de verkar hyfsat spända, fast jag saknar fingertoppskänslan för sånt i och för sig... Vad skulle det metalliska ljudet kunna vara i så fall?

LeafBox Lat Perfektionist
19 oktober 2014 · 6 359 Inlägg

Genna skrev:

LeafBox skrev:
Jag tycker det låter lite för "metalliskt" för att vara själva remmen, men det kan ju även vara pga kvaliten på ljudet.
Och är man osäker så gör man det billigaste först, så börja med att försöka spänna remmen!

Jag har ju känt på remmarna och tycker de verkar hyfsat spända, fast jag saknar fingertoppskänslan för sånt i och för sig... Vad skulle det metalliska ljudet kunna vara i så fall?

Lagret i generatorn/servon tycker jag det låter som

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
zzr94092
19 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

du har inte råkat att "böja" fläktvingarna på generatorn? Tycker att det är ett för vasst ljud för att komma från generator remmen,men prova först,när det låter sådär,att spraya på vatten på remmen,blir det tyst då,så har du hittat felet=remmen,spänn eller byt

Genna
21 oktober 2014 · 260 Inlägg

Har varit dåligt väder, så det har inte varit så kul att vara ute i snöslasket och greja. Men ikväll tog jag en ny titt på motorn.

Ljudet uppkommer vid hög strömbelastning. Startade först bilen utan något extra påslaget = inget ljud. Satte på bakrutefläkten + innefläkten på max och panelbelysning = skärande ljud. Så illa att man inte kan stå nära med öppen huv. :S

Det luktar också gummi eller något liknande från motorn när ljudet uppkommer.

Prövade spreja vatten på generatorremmen. Det var svårt att komma åt, så jag tror inte jag lyckades blöta mer än en del av remmen. Det hade i alla fall ingen betydelse.

Så här ser remmen ut när jag ger den ett ganska rejält tryck (vet inte om det säger så mycket men ändå):

https://www1.garaget.org/gallery/images/141/140762/140762-f828c64d2df93578853fb0df133f3b70.jpg

Ser remmen nog spänd ut? Jag vet inte om det går att avgöra sådär på bild.

Sen, om jag ska spänna remmen, är det bult nr 1 på den här bilden? 2:an håller remskivan, eller? 2:an gav efter när jag tog lite med skiftnyckeln (den där grejen med vingarna rörde sig en bit runt), men den kanske ska vara lite lös. Jag tänkte om den ska vara hårt åtdragen normalt, och att det slirar och skär annars?

https://www1.garaget.org/gallery/images/141/140762/140762-530741e735a720df4c9a7009597e371c.jpg

Senast redigerat av Genna (21 oktober 2014)

Genna
21 oktober 2014 · 260 Inlägg

LeafBox skrev:

Genna skrev:

LeafBox skrev:
Jag tycker det låter lite för "metalliskt" för att vara själva remmen, men det kan ju även vara pga kvaliten på ljudet.
Och är man osäker så gör man det billigaste först, så börja med att försöka spänna remmen!

Jag har ju känt på remmarna och tycker de verkar hyfsat spända, fast jag saknar fingertoppskänslan för sånt i och för sig... Vad skulle det metalliska ljudet kunna vara i så fall?

Lagret i generatorn/servon tycker jag det låter som

Har du någon aning om vad det kan kosta att byta ut?

zzr94092
21 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

absolut att remmen är för dåligt spänd,iom, att den började att skrika vid högre elförbrukning. Ja,du lossar på mutter/skruv 1 som du markerat..Det är INTE lagret som låter,blir ett mer rumlande/malande ljud då..Så spänn remmen,ta någon till hjälp att trycka ,ta i rättså bra, generatorn båkåt när du drar till muttern

Genna
24 oktober 2014 · 260 Inlägg

zzr94092 skrev:
absolut att remmen är för dåligt spänd,iom, att den började att skrika vid högre elförbrukning. Ja,du lossar på mutter/skruv 1 som du markerat..Det är INTE lagret som låter,blir ett mer rumlande/malande ljud då..Så spänn remmen,ta någon till hjälp att trycka ,ta i rättså bra, generatorn båkåt när du drar till muttern

Snöstorm och allmänt jäkligt... Gjorde ett försök att spänna remmen, tog min far till hjälp, men hade behövt en hävstång för att pressa generatorn bakåt. Det vart nog inte mer spänt än innan.

Får se om jag gör ett nytt försök när vädret tillåter. Såna här gånger önskar man att man hade haft ett varmt och trevligt garage att hålla till i!

Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2014 · 10 276 Inlägg

Kan ju vara så att remmen är gammal och torr och därmed slirar trots att den är rätt spänd. Spänner man då mer så går den av ganska snart... En rem kostar inte många kronor. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
24 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

TS skriver ju att remmen inte är gammal,ser ju ny ut på bilden,tycker inte heller att den bottnar i remskivan.. Ta något järn o bryt gen, bakåt,men akta tempgivaren och ett plaströr under/bakom gen,..hm,ser nu att remmen går en bit ner i remskivan

Genna
1 november 2014 · 260 Inlägg

zzr94092 skrev:
absolut att remmen är för dåligt spänd,iom, att den började att skrika vid högre elförbrukning. Ja,du lossar på mutter/skruv 1 som du markerat..Det är INTE lagret som låter,blir ett mer rumlande/malande ljud då..Så spänn remmen,ta någon till hjälp att trycka ,ta i rättså bra, generatorn båkåt när du drar till muttern

Jag tror faktiskt att du hade rätt!! Har nu lyckats spänna remmen och - ljudet är borta! Vågade knappt tro det först , utan har bara väntat på att det skulle dyka upp igen, men än så länge har det inte gjort det. Halleluja och tusen tack! big_smile

Så här låter motorn nu (välj "Slow Download"):

http://speedy.sh/bczYE/MotorljudOchavgaser.mp3

Tycker dock det "puttrar" lite... I början är det inspelat under motorhuven på lite olika ställen, och just i slutet är det vid avgasröret. Ska det låta sådär, eller låter det ok? Låter det som misständning?

Och så här ser avgaserna ut (kan ta en stund att ladda ner, då det är en film):

http://speedy.sh/WjTVP/Avgaser.avi

Jag har haft rätt dåliga värden på senaste besiktningarna:

CO: 0,5 (0,5)
CO2500 0,3 (0,3)
HC 100 (100)
Lambda 1,02 (0,97 - 1,03)

En annan sak är att bilen lätt hugger/rycker i låg fart/låg växel och reagerar med fördröjning på gaspåslag på ettan (kan nästan få motorstopp när jag ska iväg från rödljusen, trots att jag gasar).

Har kollat tändstiften. Ett stift hade olja i gängorna, detta är rengjort (stift och gängor). Samtliga stift var lite sotiga/mörka i gängorna. Jag är dock inte säker på att det är det som var problemet...

Någon som kan luska fram något från uppgifterna ovan?

Senast redigerat av Genna (1 november 2014)

Mreque89 Oturen själv
1 november 2014 · 593 Inlägg

I början rasslar det lite i ventilerna innan oljan kommer fram ( Så hör jag det ifrån ljudet )
Sen skriker det så in i helvete från remmarna så svårt att urskilja ljud. Kan likagärna rassla hela tiden men microfonen dämpar det.. Kolla vad som inte snurrar som det ska utan remmar på..

Brum
Genna
1 november 2014 · 260 Inlägg

Mreque89 skrev:
I början rasslar det lite i ventilerna innan oljan kommer fram ( Så hör jag det ifrån ljudet )
Sen skriker det så in i helvete från remmarna så svårt att urskilja ljud. Kan likagärna rassla hela tiden men microfonen dämpar det.. Kolla vad som inte snurrar som det ska utan remmar på..

Svarar du på mitt första inlägg nu? smile Jag la upp en ny fil strax ovan, där jag tycker remmarna låter ok (spände generatorremmen). Men frågan är om jag har misständning eller något annat som "puttrar"...

Senast redigerat av Genna (1 november 2014)

Bike
1 november 2014 ·

Får ställa  3 frågor

Ändrar sig ljudet i takt med att du varvar motorn ?

ändrar sig ljudet om du vickar på ratten ?

Kom ljudet plötsligt eller har det vart till och från och bara öka med tiden?

zzr94092
2 november 2014 · 4 385 Inlägg

kan du inte få med bild så man ser var du filmar,det snabba tickandet är nog från spridarna,men avgasljudet var väl inte så jämnt o bra!!

Genna
2 november 2014 · 260 Inlägg

zzr94092 skrev:
kan du inte få med bild så man ser var du filmar,det snabba tickandet är nog från spridarna,men avgasljudet var väl inte så jämnt o bra!!

Fixat! Hoppas det inte tar en evighet att dra ner filen... tongue

http://speedy.sh/7UsYk/Untitled.avi

Hör du att det är som tre ljud: ett upprepat visslande, ett tickande och ett puttande?

Vet inte om det är viktigt, men jag torkade rent trottelhuset när jag rengjorde ventilkåpan. Nu när jag lossade bälgen och kollade fanns det senapsgult klegg där igen.

Avgaserna ryker vitt fast det inte är speciellt kallt ute.

Edit: Hittade nyss en rejäl spricka i det murkna insugsröret, säkert tre cm lång. Har tätat nu med isoleringstejp. Hur stor betydelse kan det ha?

Senast redigerat av Genna (2 november 2014)

zzr94092
2 november 2014 · 4 385 Inlägg

tar ju fyra timmar att ladda ner...tickandet skrev jag ju vad jag tror vad det är,,en spricka i insugröret? BILD på det..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang