Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

rcy
23 oktober 2014 · 1 705 Inlägg

joH900 skrev:
jag köpte i och för sig en rotor på typ BDS och fick den i en kartong märkt Facet, typ 90kr. Hittade en identisk (storleksmässig) kartong på Biltema bara att den inte hade något färgtryck utan bara var vit, rotorn ser identisk ut och båda är stämplade med MADE IN ITALY.

Biltema tog 39kr eller nåt sånt

Det var i alla fall ett solklart fall att det var samma prylar. Det är såklart ingen garanti att det är samma tillverkare nästa gång de köper in, men det händer ju man får bra skit när man handlar på Biltema också.

Det funkar oftast så att det finns en fabrik någonstans som tillverkar komponenter.
En leverantör, exempelvis Bosch, köper sedan komponenter därifrån med förutbestämda kvalitetskrav. Produkterna måste klara Bosch lägstanivå för att få kallas Bosch.
Så fabriken tillverkar en miljon komponenter. Hälften av dessa klarar kvalitetstestet och säljs till Bosch, den andra hälften säljs till någon annan som inte har lika höga krav på kvalitet.

Och det är alltså därför grejerna ser exakt likadana ut och ibland till och med levereras i likadana kartonger, men inte håller samma kvalitet.

Sen bör man väl kanske påpeka att fabrikernas kvalitetskontroller givetvis inte är helt hundraprocentigt idiotsäkra och aldrig missar.
Ibland smiter en halvtaskig komponent igenom och blir stämplad som en Bosch, och ibland så ramlar några av dom riktigt bra komponenterna av bandet och blir sålda som lågprisgrejer.
Detta förklarar varför man ibland kan få en trasig Bosch men även varför man ibland får bra grejer på Biltema. wink

gamlingen
23 oktober 2014 · 5 198 Inlägg

Har alltid fått bra grejer på Biltema

phortlund
23 oktober 2014 · 71 Inlägg

gamlingen skrev:
Har alltid fått bra grejer på Biltema

Då har du haft en jäkla tur wink

Volvo 944 ltt "Stridsvagnen" (1995)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
23 oktober 2014 · 2 390 Inlägg

gamlingen skrev:
Har alltid fått bra grejer på Biltema

Håller med, har aldrig behövt reklamera någon produkt. Och då har jag även en snål farsa som handlar där ofta till sina pendlar bilar, som i snitt går 15 mil om dagen smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
pukan2
23 oktober 2014 · 3 182 Inlägg

_Performance_ skrev:

gamlingen skrev:
Har alltid fått bra grejer på Biltema

Håller med, har aldrig behövt reklamera någon produkt. Och då har jag även en snål farsa som handlar där ofta till sina pendlar bilar, som i snitt går 15 mil om dagen smile

jag är en stor kund där med har aldrig reklamerat nåt jag häller.

Henkix
23 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

har kört i ca 2½ år (2000 mil) med biltema fördelarlock o rotor i b230f wink utan några problem

Senast redigerat av Henkix (23 oktober 2014)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
below_ slappt&fint
23 oktober 2014 · 376 Inlägg

kopplingen är ju inte att tala om fick en koppling som inte ens passade på axeln diametern på hålet var 3 mm för litet

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
fadret
24 oktober 2014 · 1 125 Inlägg

Visst kan dom ha fel på sina grejer,men jag har inte haft några problem med dom sakerna jag köpt där,och det är mycket kan jag säga,det är ju så också att folk river i sakerna och det inte hamnar i rätt kartong,såg faktiskt ett exempel i förrgår,var en kille som kollade på en bromsskiva Volvo,och en skiva Ford,såg när han gjorde detta,han la Fordskivan i Volvokartong,skiljde 90 kr i pris,han tog till Volvo enligt kartongen

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
lewwan Överladdad gröngöling
24 oktober 2014 · 1 302 Inlägg

Någon som har testat biltemas nya mätare?

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
granadadr
24 oktober 2014 · 7 287 Inlägg

fadret skrev:
Visst kan dom ha fel på sina grejer,men jag har inte haft några problem med dom sakerna jag köpt där,och det är mycket kan jag säga,det är ju så också att folk river i sakerna och det inte hamnar i rätt kartong,såg faktiskt ett exempel i förrgår,var en kille som kollade på en bromsskiva Volvo,och en skiva Ford,såg när han gjorde detta,han la Fordskivan i Volvokartong,skiljde 90 kr i pris,han tog till Volvo enligt kartongen

förjävligt,, jag hade sagt åt både honom och personal,, för det är brottsligt att göra så

JoXzy Rec,Glas,Plåt & Service Mekaniker
25 oktober 2014 · 24 Inlägg

Måste bara brista ut i skratt om Biltema/Feltemas grejer tongue
Vissa saker fungerar fint som en kall på freda kväll, om man tänker på priset tongue
Men vissa saker är rena skräpet eller andrahandsortering hmm köpte en lambda till vinter bilen, en kabel på.
Den höll ca 5 min, hitta inte kvittot på skiten så fick köpa en till...ååå den höll ju länge!? eller inte...gick 10 min ungefär sen gick bilen skit igen! Lämna in skiten å fick tillbaka pengarna å köpte en begagnad lambda på skroten gått 15000 mil (bosch) ett par tusen mil senare å me fulbränsle så håller den än smile Det är skillnad på kvalité å kvalité tongue

Har en till angående en yttre styrled som gummit höll i en vecka trots bilen bara rullat ut å in garaget tongue
så ja de finns nog många åsikter på kvalitén på deras grejer, man får va man pröjsar för tongue

Peugeot skadad, vart fan kom torx-skruven ifrån?
trubbelturbo
25 oktober 2014 · 1 459 Inlägg

fadret skrev:
Visst kan dom ha fel på sina grejer,men jag har inte haft några problem med dom sakerna jag köpt där,och det är mycket kan jag säga,det är ju så också att folk river i sakerna och det inte hamnar i rätt kartong,såg faktiskt ett exempel i förrgår,var en kille som kollade på en bromsskiva Volvo,och en skiva Ford,såg när han gjorde detta,han la Fordskivan i Volvokartong,skiljde 90 kr i pris,han tog till Volvo enligt kartongen

Sånt där borde man absolut säga till personalen om, förutom att det är en stöld så är det inte särskilt kul för den person som eventuellt köper den där Volvo-skivan till sin Ford. För att sen när han väl plockat av dem gamla bromsskivorna inser att dem inte passar blir tvungen att montera på allt skit igen för att åka in o byta. mad

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2014 · 13 736 Inlägg

rcy skrev:

joH900 skrev:
jag köpte i och för sig en rotor på typ BDS och fick den i en kartong märkt Facet, typ 90kr. Hittade en identisk (storleksmässig) kartong på Biltema bara att den inte hade något färgtryck utan bara var vit, rotorn ser identisk ut och båda är stämplade med MADE IN ITALY.

Biltema tog 39kr eller nåt sånt

Det var i alla fall ett solklart fall att det var samma prylar. Det är såklart ingen garanti att det är samma tillverkare nästa gång de köper in, men det händer ju man får bra skit när man handlar på Biltema också.

Det funkar oftast så att det finns en fabrik någonstans som tillverkar komponenter.
En leverantör, exempelvis Bosch, köper sedan komponenter därifrån med förutbestämda kvalitetskrav. Produkterna måste klara Bosch lägstanivå för att få kallas Bosch.
Så fabriken tillverkar en miljon komponenter. Hälften av dessa klarar kvalitetstestet och säljs till Bosch, den andra hälften säljs till någon annan som inte har lika höga krav på kvalitet.

Och det är alltså därför grejerna ser exakt likadana ut och ibland till och med levereras i likadana kartonger, men inte håller samma kvalitet.

Sen bör man väl kanske påpeka att fabrikernas kvalitetskontroller givetvis inte är helt hundraprocentigt idiotsäkra och aldrig missar.
Ibland smiter en halvtaskig komponent igenom och blir stämplad som en Bosch, och ibland så ramlar några av dom riktigt bra komponenterna av bandet och blir sålda som lågprisgrejer.
Detta förklarar varför man ibland kan få en trasig Bosch men även varför man ibland får bra grejer på Biltema. wink

kvalitetssäkeringen är jhu bara ett sätt att ha lite kontroll på sakerna man kan ha tur och otur oavsätt märke.
men tror dom mesta som hållt på en stund med bilar att det är sämre kvalite över lag på biltema grejerna.

ta tex en original handbromsback till en 850 sen jämför du med dito från tema.  det är en JÄVLA skillnad.
en blind skulle känna skillnaden.
skiljer nog 1cm i bredd på bromsbanden. med andra ord handbromsen tar inte med biltemas grejer..  något jag själv råkat ut för.    gick utmärkt att slå en handbromsvändning på torrasfalt med original grejerna men bytte skivor bak och tänkte att lika bra att byta handbromsbackarna bak men det skulle jag aldrig gjort.. den orka inte ens låsa på grus efter det =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Extrazz En 5a är Livet.
25 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

Handbromsar från feltema till 850 har jag aldrig fått att fungera perfekt. Eller man kan spänna ena sidan men andra sidan förbli ospänd och man slipar ner belägget samtidigt. Har nog testat 4st från feltema på olika bilar. En bil med helt nya feltema skivor. Inte ens en van mekaniker fick det att lira ordentligt.

Slet ut en länkarmsbussning på 3 veckor normal körning. Tokslut! glappade mer än vad den snudd på 20 år gamla andra länkarmen var sliten.

Feltema må ha bra saker för ett bra pris. Men oftast så är det lite sämre.


Vem som helst som har spikat ihop något med billig skitspik som böjer sig vet exakt vad man talar om.
Det funkar men med frustrationen det skapar så får det fan kosta lite mer för bättre grejor.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Gronwalls
26 oktober 2014 · 1 808 Inlägg

Bilteams Värmepistol hur är den?

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
primeramannen
26 oktober 2014 · 907 Inlägg

Gronwalls skrev:
Bilteams Värmepistol hur är den?

Helt okej

Dodge Dart "Darten" (1965)
Extrazz En 5a är Livet.
26 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

Både den dyra och billiga funkar.

Sladden luktar och känns lite B dock. Även knappen mellan läge 0-1-2 känns lite trög ibland. Men för 130kr? och 300kr? så är det väl inget att klaga på?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dr_struts
26 oktober 2014 · 1 861 Inlägg

Gronwalls skrev:
Bilteams Värmepistol hur är den?

Min började brinna så håll ett öga på den! Haha

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Glesmark
26 oktober 2014 · 1 938 Inlägg

Kör på Julas för 299, får en OK väska och man kan ställa tempen på den efter behov.

fadret
26 oktober 2014 · 1 125 Inlägg

trubbelturbo skrev:

fadret skrev:
Visst kan dom ha fel på sina grejer,men jag har inte haft några problem med dom sakerna jag köpt där,och det är mycket kan jag säga,det är ju så också att folk river i sakerna och det inte hamnar i rätt kartong,såg faktiskt ett exempel i förrgår,var en kille som kollade på en bromsskiva Volvo,och en skiva Ford,såg när han gjorde detta,han la Fordskivan i Volvokartong,skiljde 90 kr i pris,han tog till Volvo enligt kartongen

Sånt där borde man absolut säga till personalen om, förutom att det är en stöld så är det inte särskilt kul för den person som eventuellt köper den där Volvo-skivan till sin Ford. För att sen när han väl plockat av dem gamla bromsskivorna inser att dem inte passar blir tvungen att montera på allt skit igen för att åka in o byta. mad

Självklart påpekade jag detta för personalen,så dom tog honom utanför.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang