Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

E-Klass
23 oktober 2014 · 12 Inlägg

E-Klass skrev:
Tjenare!
Är Nybörjare här också men kan ha kastat lite pengar i sjön va vet jag?

Har en w124 Kombi (300 tdt - 91) som jag byggt lite ljud i,
i den har jag;
4* 4" Gas silver,
2* 5.25" Gas silver,
2* 6.9" Gas silver,
alla högtalare drivs med;
2* GAS PRO 80.4

JBL GTO-14001 Slutsteg
JBL DualBand GTO-1204BPD Passiv Baslåda,

Alpine 105 ri stereo

Sen köpte jag en vinterbil, och stoppa i baslådan och steget.
köpte;

Alpine UTE-72BT stereo
2* 6.9" Hertz DCX högtalare
2* 4" Gas aplha högtalare

Grejen är att jag får bättre ljud, och ett goare tryck i basen i denna bil, någon som kan veta varför?

Ps. Den baslådan jag har, är basarna nått att ha i den typ att bygga vidare av? är steget nått att ha om man ska trycka på lite?

Tack för svar på förhand! smile

eftersom att jag hamnade längst ner på föregående sida antar jag att ingen sett mitt inlägg, tacksam för svar big_smile

Streethawk Billjuds Wannabe
24 oktober 2014 · 1 771 Inlägg

E-Klass skrev:

E-Klass skrev:
Tjenare!
TEXT
JBL GTO-14001 Slutsteg
JBL DualBand GTO-1204BPD Passiv Baslåda,


Sen köpte jag en vinterbil, och stoppa i baslådan och steget.
köpte;

Alpine UTE-72BT stereo
2* 6.9" Hertz DCX högtalare
2* 4" Gas aplha högtalare

Grejen är att jag får bättre ljud, och ett goare tryck i basen i denna bil, någon som kan veta varför?

TEXT
Tack för svar på förhand! smile

eftersom att jag hamnade längst ner på föregående sida antar jag att ingen sett mitt inlägg, tacksam för svar big_smile

Vad är det för bil?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
BerglunD666
25 oktober 2014 · 124 Inlägg

Någon som har tips vart man får tag i kabel grövre än 50mm2? :-)

BMW 525d (2001)
Mervolic Yawn...
25 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

Ahlsell säljer gummikabel som är 95 mm2, men tror den har 5 ledare...men det gör ju egentligen inget, koppla samman de i en plint bara. Annars tar du bara två 50 mm2-kablar och kopplar samman i en plint så har du ju 100 mm2 total area.

Edit: Kollade lite snabbt, de har även 120 mm2 svetskabel om det är intressant.

Senast redigerat av Mervolic (25 oktober 2014)

Fjong
26 oktober 2014 · 1 494 Inlägg

BerglunD666 skrev:
Någon som har tips vart man får tag i kabel grövre än 50mm2? :-)

BRL har 95mm2 och tror de va 70mm2, finns dock inte med på hemsidan. Va la hyfsat kostsam där dock, 365kr/m elr nått :o

Gl3nn
26 oktober 2014 · 137 Inlägg

mervolic om du kollad på ahlsell o de står 5x95mm2 så är det 5 ledare som är 95 mm2 i samma skal eller hur man nu skall förklara det, en brun en svart en grå en blå och en gulgrön

Senast redigerat av Gl3nn (26 oktober 2014)

Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
Mervolic Yawn...
26 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

Gl3nn skrev:
mervolic om du kollad på ahlsell o de står 5x95mm2 så är det 5 ledare som är 95 mm2 i samma skal eller hur man nu skall förklara det, en brun en svart en grå en blå och en gulgrön

Det var det jag hade för mig, ja. Men de har som sagt svetskabel också som är upp till 120 mm2 area i en och samma ledare. smile

E-Klass
31 oktober 2014 · 12 Inlägg

Streethawk skrev:

E-Klass skrev:

E-Klass skrev:
Tjenare!
TEXT
JBL GTO-14001 Slutsteg
JBL DualBand GTO-1204BPD Passiv Baslåda,


Sen köpte jag en vinterbil, och stoppa i baslådan och steget.
köpte;

Alpine UTE-72BT stereo
2* 6.9" Hertz DCX högtalare
2* 4" Gas aplha högtalare

Grejen är att jag får bättre ljud, och ett goare tryck i basen i denna bil, någon som kan veta varför?

TEXT
Tack för svar på förhand! smile

eftersom att jag hamnade längst ner på föregående sida antar jag att ingen sett mitt inlägg, tacksam för svar big_smile

Vad är det för bil?

En w124 300 tdt kombi är min ordinarie bil och vinteråket är en w201 (190e) smile

Streethawk Billjuds Wannabe
1 november 2014 · 1 771 Inlägg

E-Klass skrev:

Streethawk skrev:

E-Klass skrev:

eftersom att jag hamnade längst ner på föregående sida antar jag att ingen sett mitt inlägg, tacksam för svar big_smile

Vad är det för bil?

En w124 300 tdt kombi är min ordinarie bil och vinteråket är en w201 (190e) smile

Ah, har kört en 190e med 4st 8" i hatthyllan och vet att det kan bli rätt så bra tryck i dom bilarna. Men vad jag minns så är bakluckan helt avskild ifrån kupe'n, kan vara att du hör mindre dist än vad du gör i kombin?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
E-Klass
1 november 2014 · 12 Inlägg

Streethawk skrev:

E-Klass skrev:

Streethawk skrev:

Vad är det för bil?

En w124 300 tdt kombi är min ordinarie bil och vinteråket är en w201 (190e) smile

Ah, har kört en 190e med 4st 8" i hatthyllan och vet att det kan bli rätt så bra tryck i dom bilarna. Men vad jag minns så är bakluckan helt avskild ifrån kupe'n, kan vara att du hör mindre dist än vad du gör i kombin?

de kan jag aldrig tänka mej, bagagen är ju avskild, men basen hörs jävligt bra i 190in också, hmm

MIKK0 Designer.
1 november 2014 · 1 260 Inlägg

E-Klass skrev:

Streethawk skrev:

E-Klass skrev:

En w124 300 tdt kombi är min ordinarie bil och vinteråket är en w201 (190e) smile

Ah, har kört en 190e med 4st 8" i hatthyllan och vet att det kan bli rätt så bra tryck i dom bilarna. Men vad jag minns så är bakluckan helt avskild ifrån kupe'n, kan vara att du hör mindre dist än vad du gör i kombin?

de kan jag aldrig tänka mej, bagagen är ju avskild, men basen hörs jävligt bra i 190in också, hmm

Lådans avstämning stämmer "bättre" överens med den bilen än kombin skulle jag gissa på.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
E-Klass
2 november 2014 · 12 Inlägg

MIKK0 skrev:

E-Klass skrev:

Streethawk skrev:

Ah, har kört en 190e med 4st 8" i hatthyllan och vet att det kan bli rätt så bra tryck i dom bilarna. Men vad jag minns så är bakluckan helt avskild ifrån kupe'n, kan vara att du hör mindre dist än vad du gör i kombin?

de kan jag aldrig tänka mej, bagagen är ju avskild, men basen hörs jävligt bra i 190in också, hmm

Lådans avstämning stämmer "bättre" överens med den bilen än kombin skulle jag gissa på.

okej, tack, men min fundering va ju varför jag inte kan spela lika högt i w124 kombin? stereon är ju maxad men de låter inte så mycket som de borde göra med varken skiva, aux eller usb :o

Warsore
3 november 2014 · 367 Inlägg

Tjena!

Har ett par MDS FD-8 på G och har tänkt använda iaf en av dem i bilen i vinter.
Dock så hittar jag inte alls mycket nyttig information om dessa basar, och har lite svårt att veta hur många L jag har att jobba med, både med enkel eller dubbel sub.

Någon här inne som kommer ihåg lite info?

Det ska spela mycket Dubstep, hiphop, elektroniskt osv, Har tillgång till 2st 4" Aeroportar på ca 20cm (utan trattarna monterade) vardera om dem kan användas, annars funkar slotport med.

Sjukt tacksam för hjälp! Snickeriet görs utomhus så vore skönt om man kan knåpa ut nått innan minusgraderna kommer hit!

Mvh

More Bass To The People!
Drönirettab
3 november 2014 · 21 761 Inlägg

35 liter netto med 90 cm2 slotport (25x3,6 cm i uträkningen) som är totalt 53 cm lång, beräknad avstämning är omkring 35 Hz. Till två basar alltså, jag tycker nog att du borde använda båda två för att få hyfsat tryck iaf.

Förslaget är teoretiskt. smile

Senast redigerat av Drönirettab (3 november 2014)

Warsore
3 november 2014 · 367 Inlägg

Drönirettab skrev:
35 liter netto med 90 cm2 slotport (25x3,6 cm i uträkningen) som är totalt 53 cm lång, beräknad avstämning är omkring 35 Hz. Till två basar alltså, jag tycker nog att du borde använda båda två för att få hyfsat tryck iaf.

Förslaget är teoretiskt. smile

Tackar! Ska se hur det blir när man klottrat lite på det big_smile
Hur hade man kunnat överföra de portmåttet till 1 eller 2 av mina 4"portar?

More Bass To The People!
Drönirettab
3 november 2014 · 21 761 Inlägg

Det skulle i så fall vara 1 st 4" port som har 46 cm långt rör, sedan sätts trattar i båda ändar. smile

Warsore
3 november 2014 · 367 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det skulle i så fall vara 1 st 4" port som har 46 cm långt rör, sedan sätts trattar i båda ändar. smile

Eller 2 potar med 23cm och på med trattar. Låter bra!

Tack för hjälp smile

More Bass To The People!
Drönirettab
3 november 2014 · 21 761 Inlägg

Nej, så blir det inte. Med två portar blir de lite drygt dubbelt så långa. smile

Warsore
3 november 2014 · 367 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nej, så blir det inte. Med två portar blir de lite drygt dubbelt så långa. smile

Aj då, då går det inte. Får klura vidare på det tongue

More Bass To The People!
Canom
5 november 2014 · 27 Inlägg

Tjena gänget! Går i tankarna på ett nytt batteri till min ljudanläggning.

Tittar atm på ett banner uni bull batteri med dubbla poler, undrar dock ifall man kan använda båda?
det hade varit himla smidigt att koppla strömmen till ljudet på en uppsättning av polerna, och generator och ordinarie strömkabel på de andra två!

Polerna på batteriet ser ut enligt nedan bild: http://www.autobaterielevne.cz/Fotograf … 0-%20z.JPG

Har en standard bil med standardanslutningar till batteriet.

Länk till batteriet: http://www.bannerbatterien.com/banner/p … tterminal3

Mvh!

Senast redigerat av Canom (5 november 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang