Audi S2 avant -93

Start Nov 2012- Målet med bygget är att skapa en rolig busbil som fungerar sommar som vinter.. Har tröttnat lite på att åka med rensad inredning osv som jag har i den gula turbo golfen min så denna blir en bil som ja ska kunna åka med till jobbet, lasta hunden i eller barnvagnen i framtiden.. Den ska vara relativt STD invändigt och utvändigt, bruksskick men ändå lite MER så att säga. Under byggets gång har planerna ändrats TOTALT! Vid inköp så var tanken att bara slå ihop en original maskin och åka med ca300hk, men de ändrades väldigt fort och planerna blev att bygga en 2.5l maskin för mkt vrid och lagomt med effekt istället. Så har under åren samlat på mig alla delar och bygger just nu ihop maskinen (april 2015). Ca 1 år efter inköp (augusti/september 2013) så tröttnade jag på att bara ha s2an stående utan maskin så köpte en s4 -93a och flyttade över maskinen ifrån till s2an. Byggde ihop och om allting så de blev och funka, besikta bilen och bruksade vintern 13-14...
  • 103 Följare
  • 110 255 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 oktober 2020
golf666
14 januari 2014 · 275 Inlägg

Cuefa skrev:
Skoj att motorbygget fortsätter smile
Du kommer spåra ur lika illa med den här som med gulingen, det är jag helt säker på... ^^

Ja de var dax att ta tag i saker o ting smile
Haha nja inte fullt lika mkt, denna kommer alltid behålla inredning osv.
Men motormässigt/chassiet kanske wink Men ska fortfarande gå att åka normalt i den.


Jespersson skrev:
Roligt projekt! smile Håller oxå på att bygga 2.5 liter smile tog du block å vev från en audi eller volvo?

Kul, projekt tråd? smile
De är nog ett audi block har ja för mig..
Köpte grejerna ifrån CP-service då de tog mitt gamla block med stakar och vev i byte.

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Jespersson
17 januari 2014 · 206 Inlägg

golf666 skrev:

Cuefa skrev:
Skoj att motorbygget fortsätter smile
Du kommer spåra ur lika illa med den här som med gulingen, det är jag helt säker på... ^^

Ja de var dax att ta tag i saker o ting smile
Haha nja inte fullt lika mkt, denna kommer alltid behålla inredning osv.
Men motormässigt/chassiet kanske wink Men ska fortfarande gå att åka normalt i den.


Jespersson skrev:
Roligt projekt! smile Håller oxå på att bygga 2.5 liter smile tog du block å vev från en audi eller volvo?

Kul, projekt tråd? smile
De är nog ett audi block har ja för mig..
Köpte grejerna ifrån CP-service då de tog mitt gamla block med stakar och vev i byte.

Nä, inte än men man kanske skulle starrtat en, börjar ju ta fart nu. smile
okejokej, visste inte ens att dom tog grejer i inbyte. smile
De är urfräst för vevstakarna redan i audi blocken va? Jag bygger på ett volvoblock och de är det inte i dom. smile 
Skulle du kuna ta ett mått på ditt åt mig isf? wink

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..
golf666
4 februari 2014 · 275 Inlägg

Jespersson skrev:
Roligt projekt! smile Håller oxå på att bygga 2.5 liter smile tog du block å vev från en audi eller volvo?
Nä, inte än men man kanske skulle starrtat en, börjar ju ta fart nu. smile
okejokej, visste inte ens att dom tog grejer i inbyte. smile
De är urfräst för vevstakarna redan i audi blocken va? Jag bygger på ett volvoblock och de är det inte i dom. smile 
Skulle du kuna ta ett mått på ditt åt mig isf? wink

Tror mitt är ett audi block från början, ser inte ut som om jag behöver ta ur ngt i blocket för att allt ska gå fritt iaf smile
Nja var väl lite special då polaren känner Thomas o har gjort en del affärer där!

Vad är de för mått du skulle behöva?



[UPDATE]

Hänt lite på siståne iaf smile
Viktor o CO på DBR svetsade fäste på toppen för kamtriggern häromveckan.
Så nu är toppen klar så när som på ett par kammar!
Har ju en del annat kvar som är viktigare prio på än att köpa kammar smile
Står lite still igen pga andra prioriteringar, bytte åt mig en a4 1.8t -97 med lite små fix mot min fiddy.
Så donar lite med audin innan den åker ut på annons till förmån för att köpa delar till nya maskinen till s2an smile

Sen kunde ja inte låta bli att köpa ännu en bil när tillfälle bjöds via jobbet.
En Vw Bora 1.6 -01 med rasad koppling! Gav knappt ngt för bilen så kunde inte låta bli.
En bra affär att tjäna cash på wink Och med vinter ute så passar jag på att åka lite skoter på ledig tid med.
+ ett ev. husköp som stundar så hägrar lixom de i planerna just nu.

2.5l maskinen tar jag tag i när jag fått klar bilarna och de är på väg att säljas ! smile

Var ju iaf tvungen att fixa vintersulor till S2an, de dubbfria kina däcken som satt på var snorhala rent utsagt!
En bekant hade 4st Bridgestone Noranza 2 - 205/55 16" däck liggande med ca 6,5 mm kvar på att sälja.
Köpte dom och krängde på dom på sommarfälgarna som följde med a4an ja nyss bytte åt mig (sommardäcken var ändå slut).



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-38d315c72ad85525ec64a650b1d640c3.jpg
Pålagda!



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-0aff012f667cfb3226f8a93d4f5ffea9.jpg
Ordentlig tvätt krävdes...


https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-087e8491950e3b1199fc9286529dd4cd.jpg
Sådär BETYDLIGT renare smile tur vi har bra medel på jobbet!



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-8cd05f3731e9f43b6ac17118dffc2fd8.jpg
Quattro väder <3 smile Sjukt kul o sladda haha! Som ett barn på julafton och man kan inte låta bli att trycka lite extra på gasen hahaha!

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
_Fredrik
4 februari 2014 · 2 788 Inlägg

Ser riktigt bra ut smile När fortsätter bygget på 2,5-litersmaskinen då? big_smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
golf666
4 februari 2014 · 275 Inlägg

_Fredrik skrev:
Ser riktigt bra ut smile När fortsätter bygget på 2,5-litersmaskinen då? big_smile

tackar! Som ja skrev ovan: Och med vinter ute så passar jag på att åka lite skoter på ledig tid med.
+ ett ev. husköp som stundar så hinner inte med så mkt annat just nu när man ska få ihop en bora och en a4a för försäljning med..

2.5l maskinen tar jag tag i när jag fått klar bilarna (bora+a4) och de är på väg att säljas !

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Sweeper Rostskadad
4 februari 2014 · 194 Inlägg

Kul projekt smile har själv en audi 80 2.8 quattro ståendes i garaget med rasad låda som jag ska byta snart. Tyvärr så har all snö smält här i skåne igen sad Du vet inte nån som har en s2 kofångare liggandes? smile

Cassius Hobbymekaniker
5 februari 2014 · 470 Inlägg

Nu vet jag inte om värmebekymren löste sig på AAN motorn? Men annars brukar ju en ökande motortemp vid last kunna vara en indikering på dålig topp-packning med. Jobbar du på bilverkstad har ni väl utrustning för att se om det finns avgasrester i kylvattnet? smile

Bara en tanke.. Oftast "skönare" att kunna byta en sån sak Innan den går helt wink

I övrigt ett kul projekt, hade gärna haft mer flås i min Quattro också.. men jag är mer sugen på 2 cylindrar och 1,6 liter till i volym.. Får väl se om det nånsin blir nått av med det, eller om man köper en "färdig" sådan bil istället wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
WobbzGurka
6 oktober 2014 · 725 Inlägg

hur går det? mycket trevligt projekt!

Tottii Audiskadad
20 oktober 2014 · 1 287 Inlägg

Hur gåre mannen??smile

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)
golf666
23 oktober 2014 · 275 Inlägg

Sweeper skrev:
Kul projekt smile har själv en audi 80 2.8 quattro ståendes i garaget med rasad låda som jag ska byta snart. Tyvärr så har all snö smält här i skåne igen sad Du vet inte nån som har en s2 kofångare liggandes? smile

Tackar, tyvärr inte!

Cassius skrev:
Nu vet jag inte om värmebekymren löste sig på AAN motorn? Men annars brukar ju en ökande motortemp vid last kunna vara en indikering på dålig topp-packning med. Jobbar du på bilverkstad har ni väl utrustning för att se om det finns avgasrester i kylvattnet? smile

Bara en tanke.. Oftast "skönare" att kunna byta en sån sak Innan den går helt wink

I övrigt ett kul projekt, hade gärna haft mer flås i min Quattro också.. men jag är mer sugen på 2 cylindrar och 1,6 liter till i volym.. Får väl se om det nånsin blir nått av med det, eller om man köper en "färdig" sådan bil istället wink

Nja, dåligt flöde genom original kylaren verkar ha varit problemet.
Inga avgaser i kylvattnet som det verkar iaf.

Tackar, Ja ska till o beställa och montera en ny kylare snart faktiskt smile
Massa annat som tagit min tid sista delen av året.. hehe!

WobbzGurka skrev:
hur går det? mycket trevligt projekt!

Tottii skrev:
Hur gåre mannen??smile

Tackar! big_smile

Stått still sedan i vintras wink
Har köpt hus/garage och div. andra projekt har tagit tid.
Nu har jag snart kommit igång med bygget igen troligen, köpt på mig div. delar och fått hem de mesta till mitt eget garage hemma på tomten. Så snart ska de väl kunna bli fart med 2.5l bygget.

Har fixat och donat massa hemma i huset, på tomten och i garaget sista halvåret sedan vi blev husägare.
Vilket är för jäkla skönt att vara. Ha allt sitt eget på hemmaplan big_smile
Nu kan man gå ut i garaget när man vill utan att behöva planera dagen för att åka till garaget med mat, hund osv.



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-cf055b8451f0e2a5667307a36fc929c2.jpg
En översikt från vägen på vårat hus smile Gamla a6an (förra bruksbilen) parkerad framför garaget...



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-db9bb88f470d608132ba79347105288f.jpg
Dimljuset fick stryka på foten förra vintern efter lite närkontakt wink Även 1st extraljus och stötfångaren fick ge med sig lite. Nåja! Sånt som händer...



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-46a3485cb2e7f0f65b0157ae776f685f.jpg
Men fyndade ett beg. dimljus på NA-swapmeet för 150:- smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-5f937aaf538c03892ee8450df5d80ea5.jpg
Tog hem s2an till huset i våras med såklart och placerade den framför garaget. Fortfarande med vinterhjulen på t.o.m smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-126570dac8c3d6b0855011f4d8d79f42.jpg
Lagomt till hösten så köpte jag mig ett CP-service grenrör av en kille neråt i sverige som hade byggt nå nytt eller ja de hade blivit över efter nå bygge iaf smile
Blev enklare och snabbare gjort såhär än att bygga ett eget..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-30738cec58fdd79e30103912abf005da.jpg
Parade ihop grenröret tillsammans med mitt 5862 aggregat och en nydonad audi original wastegate för att se hur de skulle bli. Blir nog fint under huven sen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-b5c9ae3a8b3a0551024d9eeb23630b34.jpg
Och häromdagen fick jag hem en lätt begagnad 4-pucks sinterlamell och en 707-tryckplatta. Nu är nästan alla delar inköpta till 2.5l bygget iaf! smile

Saknas väl spridare, kammar och ett justerbart kamdrev.
+ nån packning och första biten downpipe skall tillverkas.
En värre kylare skall beställas utav en kille vid namn Vidar ifrån Norge som special bygger en åt mig efter mina önskemål. Då jag har s4ans insug så blir kylaren ngt försänkt där på höjden, men för att kompensera upp det så är den istället tjockare. Hans kylare ser mkt bra ut och snart kommer jag lägga en beställning på en sån smile

Just nu håller jag på och färdigställer garaget så man kan tillbringa lite tid där i vinter smile
Har sedan vi flyttat in målat golvet, installerat luftvärmepump och en hel del hyllor och köpt på mig verktyg m.m.

Till helgen nu kommer en klinkers kant längst ner på väggen sättas dit för att skydda gips väggarna mot fukt som lätt bli när man kör in skotern efter en tur i snön eller kör in en snöig bil smile

Och eftersom vi flyttat en bit utanför stan och de blir lite mer bilåka blev det även en ny bruksbil.
Sålde av gamla a6 1.8t quattron och köpte mig en Passat Variant R-line 2.0Tdi DSG -2010 istället..
Att man inte skaffat bil med automat tidigare, slippa växla hela tiden big_smile

Ja är nöjd och självklart har ja inte kunnat hålla händerna ifrån att pilla på den heller wink
Lite fälgar, lite toning, slutrör, diod konvertering här o var och lite smått o gott så ser den ut såhär:
https://www1.garaget.org/archive/20/19262/360022/large_360022-3464397.jpg

Så snart kanske man kan börja lite smått med maskinen till s2an...
kanske blir lite tätare uppdateringar framöver iaf i bästa fall wink

stay tuned.....

Senast redigerat av golf666 (23 oktober 2014)

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
MatsaBusen
23 oktober 2014 · 515 Inlägg

Det låter som du har haft dig ett händelserikt halvår du! får passa på att gratulera till huset smile
Får man fråga vad kylaren kostar dig? smile skulle kanske kunna vara intresserad av en jag också.

Audi_S1Quattro
23 oktober 2014 · 158 Inlägg

kul att det börjar hända grejer här igen! och grattis till huset big_smile köpte precis diesel automat jag med så vet exakt vad du menar wink

golf666
23 oktober 2014 · 275 Inlägg

MatsaBusen skrev:
Det låter som du har haft dig ett händelserikt halvår du! får passa på att gratulera till huset smile
Får man fråga vad kylaren kostar dig? smile skulle kanske kunna vara intresserad av en jag också.

Ja nog har de hänt en hel del alltid big_smile
Men kunde inte må bättre, eller jo slippa förkylningen sen hade de mesta varit på topp wink

Vi har disskuterat en del och den kommer landa på 4000kr inkl. frakt.



https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-0b3e26b3e34eb5f94bb987ece56b6f2a.jpg
Nya kylaren blir såhär ungefär.. Blir nog skaplig skillnad när den kan stå rakt upp och inte luta ner som den gör idag!

Audi_S1Quattro skrev:
kul att det börjar hända grejer här igen! och grattis till huset big_smile köpte precis diesel automat jag med så vet exakt vad du menar wink

Kul att du tycker det smile
Och tackar för det, hehe jaså. Va blev det för ngn?

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Cuefa Ain't no place like home...
23 oktober 2014 · 4 628 Inlägg

Ja, inte är det dumt med tomatlåda inte! smile Får nog röra om i tanken själv ett tag jag, dock... Blir för dyrt med DSG som det verkar :-/
Kul med lite updates på S2an! Kylarn ser riktigt manlig ut :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
golf666
23 oktober 2014 · 275 Inlägg

Cuefa skrev:
Ja, inte är det dumt med tomatlåda inte! smile Får nog röra om i tanken själv ett tag jag, dock... Blir för dyrt med DSG som det verkar :-/
Kul med lite updates på S2an! Kylarn ser riktigt manlig ut :-P

Nej verkligen inte smile
Ja lite dyrare men de är lätt värt, kommer nog inte välja nå annat i nästa bruksbil heller big_smile
Tankarna går mot tiguan alt. nyare passat från 2011.. men vi får väl se wink
Tänkte ha passaten i ca 1 år och slippa looosa så mkt värdeminskning.. lite blir de ju alltid!
Men så länge man får igen kontantinsatsen och lite till så kan man uppgradera sig varje eller vartannat år för att hålla milen nere på bilen och hela tiden åka relativt ny bil med garantier osv!

Ja kylaren blir rätt bastant big_smile

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Cuefa Ain't no place like home...
24 oktober 2014 · 4 628 Inlägg

Trist att ni inte kan ta personalbil på ditt jobb. Det är ju en fantastisk lösning för att hela tiden kunna ha nya bilar! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
golf666
24 oktober 2014 · 275 Inlägg

Ja men frågan är va inte de kostat i månaden o då lär man ju ha dom original antar ja wink

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Cuefa Ain't no place like home...
24 oktober 2014 · 4 628 Inlägg

Mja, för dej som inte kör så mkt så är det överkomligt. Blir värre för mej med 6k mil/år...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Audi_S1Quattro
24 oktober 2014 · 158 Inlägg

golf666 skrev:

MatsaBusen skrev:
Det låter som du har haft dig ett händelserikt halvår du! får passa på att gratulera till huset smile
Får man fråga vad kylaren kostar dig? smile skulle kanske kunna vara intresserad av en jag också.

Ja nog har de hänt en hel del alltid big_smile
Men kunde inte må bättre, eller jo slippa förkylningen sen hade de mesta varit på topp wink

Vi har disskuterat en del och den kommer landa på 4000kr inkl. frakt.



http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-0b3e26b3e34eb5f94bb987ece56b6f2a.jpg
Nya kylaren blir såhär ungefär.. Blir nog skaplig skillnad när den kan stå rakt upp och inte luta ner som den gör idag!

Audi_S1Quattro skrev:
kul att det börjar hända grejer här igen! och grattis till huset big_smile köpte precis diesel automat jag med så vet exakt vad du menar wink

Kul att du tycker det smile
Och tackar för det, hehe jaså. Va blev det för ngn?

blev en c30 med d5a smile

Twins Twins Bil & Plåt
25 oktober 2014 · 2 577 Inlägg

fan vad bra det blir, riktigt snygg pasaten blev !

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang