Måste skaffa en bil som går billigare , men vaad? Kom med tips!

Sickan_
25 oktober 2014 · 945 Inlägg

Mortensen skrev:
Jag upplevde att min bil dricker betydligt mer när jag bytte från 16 till 18tums fälgar med betydligt bredare däck. Nått att tänka på om du inte hittar nån bil du vill ha. Mvh

Jo så vet jag att det kan vara, men jag kör ej med 18" på nu kör med 15"

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
25 oktober 2014 · 945 Inlägg

N_W skrev:
Hade tidigare en Octavia Tdi som låg på 0,5L/mil landsvägskörning. 4600kr/år i skatt.

Det verkar som du kör ca 4000mil per år, på ett år lägger du alltså 12200x4=48800kr på bensin.
Om bilen drar 0,5L/mil blir ca 4000x0,5x13,70=27400kr.
Skillnaden i skatt mellan dieselbilen och A4an lär ju vara ca 3000kr/år.
Skillnaden mellan A4an och Octavian blir då 48800-(27400+3000)=18400kr/år.

Så här har jag räknat , det stämmer att jag kör drygt 4000mil/år

Bensin samma som du räknat alltså runt 49K
Skatt på audi 1800:-
Försäkring på audi 400:-/ månad 400x12= 4800:-
Övrigt undrhåll så som olja m.m 2500:-/år
En besiktning 350:-

Totalkostnaden för min audi varje år är då ca 58 450:-

Om man kolla på en golf 4 tdi som jag kollat lite på nu så ska den ligga på 0.49 på pappret men vi avrundar till 0.5

Diselkostnad Typ så som du räknat runt 27400
Skatt 4600:-/år
Försäkring 4500:-/år
Övrigt underhåll är väl typ samma som på audin 2500:-/år
Och en besiktnig 350.-/år

Totalkostnad är då ca 39 350:-

Skillnaden mellan audin och golfen är då ca 19 100:-

Och då är ej inköp av en diselbil inräknat och inte heller eventuella problem som kan dyka upp med en ny bil.

Så om jag skall tjäna på det första året så måste jag hitta en diselbil som drar 0.5/mil för mellan 10-15 000

Jag kanske har räknat helt tokigt säg gärna till isåfall! big_smile

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
25 oktober 2014 · 945 Inlägg

ekelund88 skrev:

Sickan_ skrev:
Hej!

Är så här att jag pendlar 10 mil om dagen till och från jobbet, sen kör jag mellan 20-40 mil varje helg en normal månad. Det är nästan bara landsväg jag kör.

Just nu har jag min audi a4 och kör med men tycker den drar lite för mycket, den ligger på 0,85-0,9 landsväg.
Satt och räknade lite på det nu och kom fram till att jag lagt 12 200:- på bensin dom senaste 3 månaderna och jag tycker det är liiite för mycket tongue

Så jag är helt enkelt på jakt efter nått som e billigare, jag har funderat lite på en disel men det är ju skatten som förstör. När den är så hög kan jag inte se att en disel skulle vara lönande i mitt fall. Dock är jag inte så insatt i hur mycket dom drar, men kommer jag inte under 0,5 så är det inget alternativ.

Prisklassen jag söker i är upp till 30K +/- någon tusenlapp

Kom med förslag!

Och inga kommentarer om att det inte är så farligt för jag få dra resorna till och från jobbet i deklarationen, tack!
( Vet att jag får det men vill inte ligga ute med alla dom pengarna )

det måste ju vara nått fel på din audi , vår dricker ca 0.7 med vad jag förstår liknande landsvägs körning

Om du menar den du har på din sida så vore det väl lite konstigt om inte audi fått ner bränsleförbrukningen på 10år. Går juh inte riktigt jämföra en 96:a med en 06:a

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
ekelund88
25 oktober 2014 · 2 656 Inlägg

Sickan_ skrev:

ekelund88 skrev:

Sickan_ skrev:
Hej!

Är så här att jag pendlar 10 mil om dagen till och från jobbet, sen kör jag mellan 20-40 mil varje helg en normal månad. Det är nästan bara landsväg jag kör.

Just nu har jag min audi a4 och kör med men tycker den drar lite för mycket, den ligger på 0,85-0,9 landsväg.
Satt och räknade lite på det nu och kom fram till att jag lagt 12 200:- på bensin dom senaste 3 månaderna och jag tycker det är liiite för mycket tongue

Så jag är helt enkelt på jakt efter nått som e billigare, jag har funderat lite på en disel men det är ju skatten som förstör. När den är så hög kan jag inte se att en disel skulle vara lönande i mitt fall. Dock är jag inte så insatt i hur mycket dom drar, men kommer jag inte under 0,5 så är det inget alternativ.

Prisklassen jag söker i är upp till 30K +/- någon tusenlapp

Kom med förslag!

Och inga kommentarer om att det inte är så farligt för jag få dra resorna till och från jobbet i deklarationen, tack!
( Vet att jag får det men vill inte ligga ute med alla dom pengarna )

det måste ju vara nått fel på din audi , vår dricker ca 0.7 med vad jag förstår liknande landsvägs körning

Om du menar den du har på din sida så vore det väl lite konstigt om inte audi fått ner bränsleförbrukningen på 10år. Går juh inte riktigt jämföra en 96:a med en 06:a

1.8t motorn e ju stort sätt samma genom åren smile

dkws2
25 oktober 2014 · 176 Inlägg

du får se på den totala kostnaden, köp en skattebefriad diesel, billigare än så blir det inte, om den skulle dra några decliter mer än en modern bil så tjänar du ändå in de på skatten plus inköpspriset. problem solved

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2014 · 13 736 Inlägg

dkws2 skrev:
du får se på den totala kostnaden, köp en skattebefriad diesel, billigare än så blir det inte, om den skulle dra några decliter mer än en modern bil så tjänar du ändå in de på skatten plus inköpspriset. problem solved

en gammal golf1  med en 130hk pd maskin..både skattefritt och går som aset smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
25 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

Fast köper man en 30år gammal bil så måste man ha i tanke om att allt går "inte" att köpa längre.

Finner man grejerna = Dyrt.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2014 · 13 736 Inlägg

Malheus skrev:
Fast köper man en 30år gammal bil så måste man ha i tanke om att allt går "inte" att köpa längre.

Finner man grejerna = Dyrt.

ja är man korkad nog att köpa något ovanligt stämmer det.

men till en golf mk1 finns ALLT att köpa nytt så inga problem smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dkws2
25 oktober 2014 · 176 Inlägg

de finns gott om delar iaf till en skattebefriad merca diesel, och säkert billigare än till en lite modernare bil

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
xXSammy
25 oktober 2014 · 6 569 Inlägg

Growe skrev:

Malheus skrev:
Fast köper man en 30år gammal bil så måste man ha i tanke om att allt går "inte" att köpa längre.

Finner man grejerna = Dyrt.

ja är man korkad nog att köpa något ovanligt stämmer det.

men till en golf mk1 finns ALLT att köpa nytt så inga problem smile

Vi tar det absolut enklaste och vanligaste exemplaret av delar.

Hur ser det ut med tillgängligheten av en framruta?

(Fast Golf 1 är lite fusk, med tanke på hur länge Golf 1 & 2 har tillverkats i U-länder. wink )

De/Dem
dkws2
25 oktober 2014 · 176 Inlägg

finns mängder av nytillverkade framrutor gå in på blocket å kolla. hade en unimog från 1962 å hedin hade precis varenda pinal till den "bilen"

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Kevaz Hellre basa än gasa.
25 oktober 2014 · 1 093 Inlägg

Malheus skrev:

Growe skrev:

Malheus skrev:
Fast köper man en 30år gammal bil så måste man ha i tanke om att allt går "inte" att köpa längre.

Finner man grejerna = Dyrt.

ja är man korkad nog att köpa något ovanligt stämmer det.

men till en golf mk1 finns ALLT att köpa nytt så inga problem smile

Vi tar det absolut enklaste och vanligaste exemplaret av delar.

Hur ser det ut med tillgängligheten av en framruta?

(Fast Golf 1 är lite fusk, med tanke på hur länge Golf 1 & 2 har tillverkats i U-länder. wink )

Han pratade ju dock om att han ville ha en relativt säker bil.
En golf 1a är ju ungefär lika säker som en colaburk när det kommer till säkerheten. neutral

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2014 · 13 736 Inlägg

Malheus skrev:

Growe skrev:

Malheus skrev:
Fast köper man en 30år gammal bil så måste man ha i tanke om att allt går "inte" att köpa längre.

Finner man grejerna = Dyrt.

ja är man korkad nog att köpa något ovanligt stämmer det.

men till en golf mk1 finns ALLT att köpa nytt så inga problem smile

Vi tar det absolut enklaste och vanligaste exemplaret av delar.

Hur ser det ut med tillgängligheten av en framruta?

(Fast Golf 1 är lite fusk, med tanke på hur länge Golf 1 & 2 har tillverkats i U-länder. wink )

det är det enda riktiga valet.. eller så väljer man en mb samma sak där det finns MASSOR av delar till dom.

så valet är golf mk1 med en td 90hk eller en pd maskin den sistnämnda är jhu vättigast.

eller en mb med valfri maskin.

den sistnämnda får du rostlaga röven ur dig hela tiden och dessutom drar det dubbla mot en mk1 diesel smile



eller så är man riktigt korkad och köper en gammal pegga 504 diesel och får rostlaga och leta reservdelar resten av livet..  det är jhu valfritt.. antingen kan man göra korkade köp eller smarta köp.    nu bort ser jag från krocksäkerhet och hur bekväma dom är att åka i.   fördelen med en mk1 är att det inte gör det minsta ont att krocka.. det är över snabbt i en mb så gör det ont sen dör man endå smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2014 · 13 736 Inlägg

Kevaz skrev:

Malheus skrev:

Growe skrev:

ja är man korkad nog att köpa något ovanligt stämmer det.

men till en golf mk1 finns ALLT att köpa nytt så inga problem smile

Vi tar det absolut enklaste och vanligaste exemplaret av delar.

Hur ser det ut med tillgängligheten av en framruta?

(Fast Golf 1 är lite fusk, med tanke på hur länge Golf 1 & 2 har tillverkats i U-länder. wink )

Han pratade ju dock om att han ville ha en relativt säker bil.
En golf 1a är ju ungefär lika säker som en colaburk när det kommer till säkerheten. neutral

en tolkningsfråga..   ganska lätt..  för det första ge fan i att krocka.. det löser liksom alla problem.

skulle man nu råka krocka så är det totalt smärtfritt..  vad väljer du dö snabbt eller sitta och plågas och dö efter 2dagar på sjukhuset ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
EGGxDesign
25 oktober 2014 · 70 Inlägg

Jag vet inte hur säkerheten är, Men jag kör runt i en lupo 1,4 bensin 75hk, ganska pigg liten bil drar 0,52 och kostar 900kr i skatt per år, man ler varje gång man tankar! tankar fullt för under 400kr och kommer ca 40-45 mil! jag ljuddämpade min i taket och dörrar för den varvar ju 3000 i 100km/h så de var lite skramligt, men nu är de riktigt trevligt och åka! smile en vettig lupo ligger kring 20-25 smile finns även som diesel, dock har dessa ofta strul med automatlådan....

Nissan S13 (1992)
Kevaz Hellre basa än gasa.
25 oktober 2014 · 1 093 Inlägg

EGGxDesign skrev:
Jag vet inte hur säkerheten är, Men jag kör runt i en lupo 1,4 bensin 75hk, ganska pigg liten bil drar 0,52 och kostar 900kr i skatt per år, man ler varje gång man tankar! tankar fullt för under 400kr och kommer ca 40-45 mil! jag ljuddämpade min i taket och dörrar för den varvar ju 3000 i 100km/h så de var lite skramligt, men nu är de riktigt trevligt och åka! smile en vettig lupo ligger kring 20-25 smile finns även som diesel, dock har dessa ofta strul med automatlådan....

Inte för att vara den som är den men om du tanker 400kr så får du ~28 liter i dagsläget.
Om du nu använder dig av 28 liter för att komma 40 mil så drar din bil 0,7. wink

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Evildan
25 oktober 2014 ·

Caprice-classic skrev:
Varför inte en riskokare dom ligger stadigt på 0.54 liter milen inköp för en 00 ligger på 12 till 16 lax helt ok som vinterbil

Riskokare = Japansk bil.

Japanska bilar finns i en uppsjö av märken och modeller vilket innebär att merparten utav riskokarna förbrukar inte låga 0.54 eller kostar så lite.
Det är till och med som så att -00 är det en ovanligt låg snittförbrukning även för en liten japs liknande Yaris 1.0 68hk med sin uppgivna förbrukning om 0.57 eller Honda Logo 1.3 med sina 0.63.

Däremot är en liten asiat ett billigt bilägande totalt sett jämfört med många andra förslag som kommit upp i tråden.

Evildan
25 oktober 2014 ·

Growe skrev:

Kevaz skrev:

Malheus skrev:

Vi tar det absolut enklaste och vanligaste exemplaret av delar.

Hur ser det ut med tillgängligheten av en framruta?

(Fast Golf 1 är lite fusk, med tanke på hur länge Golf 1 & 2 har tillverkats i U-länder. wink )

Han pratade ju dock om att han ville ha en relativt säker bil.
En golf 1a är ju ungefär lika säker som en colaburk när det kommer till säkerheten. neutral

en tolkningsfråga..  ganska lätt..  för det första ge fan i att krocka.. det löser liksom alla problem.

skulle man nu råka krocka så är det totalt smärtfritt..  vad väljer du dö snabbt eller sitta och plågas och dö efter 2dagar på sjukhuset ;-)

Du är medveten om att oavsett hur bra förare någon anser sig vara eller till och med är går det inte alltid att undvika att bli påkörd av någon smartphonepillande mottrafikant?

Evildan
25 oktober 2014 ·

Cracksoup skrev:
Vill även rekommendera Peugeot 307. Skön motor på 136hk, drar 0,56l/mil och skatt på knappt 2800:-
Större och skönare för längre resor än Cittran (om du är villig att betala lite mer).
http://www.blocket.se/sodermanland/Peug … 21&w=3
Även den 2 ägare och tydligen fullstämplad servicebok (enligt artikeln)

Hur tänkte du nu?

Jokabsson
25 oktober 2014 · 1 175 Inlägg

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:
Vill även rekommendera Peugeot 307. Skön motor på 136hk, drar 0,56l/mil och skatt på knappt 2800:-
Större och skönare för längre resor än Cittran (om du är villig att betala lite mer).
http://www.blocket.se/sodermanland/Peug … 21&w=3
Även den 2 ägare och tydligen fullstämplad servicebok (enligt artikeln)

Hur tänkte du nu?

Jag tänkte ganska logiskt. Större bil brukar innebära högre komfort. Men ja, det måste ju inte vara så. TS får väl åka och testa.

Senast redigerat av Cracksoup (25 oktober 2014)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang