Köpråd, för många mil?

Evildan
25 oktober 2014 ·

dawwe skrev:
Biltillverkarnas rekommenderade tryck är inte alltid det bästa ur alla aspekter. Man kan gått trycka i 0.2-0.3 mer överlag. Jag har 185/65/15 på min Passat från -96, kör med 2.6-2.7 runt om. Jag går emot o säger att du skall ha 2.5 i däcken när de är kalla

Din Passat väger uppskattningsvis 200/300kg mer än Toylådan.
Letade reda på vikterna:
Yaris 1120kg.
Passat Variant 2.0 -96 1410kg.


Men du har en Point i att det inte sällan uppges något låga rekommenderade tryck.
Jag anser att ett vinterdäck inte ska ha samma förhöjda tryck som ett sommardäck då greppytan är av annan betydelse vintertid och det tryck som rekommenderas av Toyota gällande Yaris med sommartassar är mig veterligen 2.2 och därav tycker jag att 2.3 blir lämpligt.
Det går att prova sig fram för TS vad hon tycker känns bäst att köra med, alla har vi olika smak gällande tryck och profiler.

Senast redigerat av Evildan (25 oktober 2014)

LottaFred
25 oktober 2014 · 170 Inlägg

Jag lyckas inte lista ut vilken av modellerna A, B, C och D i instruktionsboken som gäller min bil... Hur tar jag reda på det? Rekommenderat lufttryck varierar mellan 2,2-2,5 beroende på vilken man tittar på.

I eftermiddag ska en kompis, som är en mer van bilförare än jag, provköra min bil för att se om det är någon mer än jag som känner den där vingligheten. Det kan ju vara så att jag bara är ovan vid bilen... smile

Evildan
3 november 2014 ·

LottaFred skrev:
Jag lyckas inte lista ut vilken av modellerna A, B, C och D i instruktionsboken som gäller min bil... Hur tar jag reda på det? Rekommenderat lufttryck varierar mellan 2,2-2,5 beroende på vilken man tittar på.

I eftermiddag ska en kompis, som är en mer van bilförare än jag, provköra min bil för att se om det är någon mer än jag som känner den där vingligheten. Det kan ju vara så att jag bara är ovan vid bilen... smile

Har du fått någon rätsida på vingelfrågan?

LottaFred
4 november 2014 · 170 Inlägg

Evildan skrev:

LottaFred skrev:
Jag lyckas inte lista ut vilken av modellerna A, B, C och D i instruktionsboken som gäller min bil... Hur tar jag reda på det? Rekommenderat lufttryck varierar mellan 2,2-2,5 beroende på vilken man tittar på.

I eftermiddag ska en kompis, som är en mer van bilförare än jag, provköra min bil för att se om det är någon mer än jag som känner den där vingligheten. Det kan ju vara så att jag bara är ovan vid bilen... smile

Har du fått någon rätsida på vingelfrågan?

Efter att en kompis provkört bilen och tyckt att allt var i sin ordning har jag kört en hel del och nu vant mig, det är nog som du trodde att det är dubbdäcken som gör att det känns lite annorlunda...

Nu till ett annat dilemma; Almeran har nu felsökts, givarfel som skulle kosta 2600 kr att åtgärda, dessutom ett trasigt avgasrör (det har skramlat en del smile) som skulle kosta ytterligare, men ett bud på bilen på 5000 pix av någon kille där på verkstaden. Inkl de rätt sprillans nya sommar- och vinterdäcken... Kanske lika bra att acceptera? Eller??

Senast redigerat av LottaFred (4 november 2014)

zzr94092
4 november 2014 · 4 378 Inlägg

5000.- innan bilen är fixad? Isåfall bara att sälja den ,och bli av med bekymren

LottaFred
4 november 2014 · 170 Inlägg

zzr94092 skrev:
5000.- innan bilen är fixad? Isåfall bara att sälja den ,och bli av med bekymren

Kanske lika bra...

Evildan
4 november 2014 ·

LottaFred skrev:

Evildan skrev:

LottaFred skrev:
Jag lyckas inte lista ut vilken av modellerna A, B, C och D i instruktionsboken som gäller min bil... Hur tar jag reda på det? Rekommenderat lufttryck varierar mellan 2,2-2,5 beroende på vilken man tittar på.

I eftermiddag ska en kompis, som är en mer van bilförare än jag, provköra min bil för att se om det är någon mer än jag som känner den där vingligheten. Det kan ju vara så att jag bara är ovan vid bilen... smile

Har du fått någon rätsida på vingelfrågan?

Efter att en kompis provkört bilen och tyckt att allt var i sin ordning har jag kört en hel del och nu vant mig, det är nog som du trodde att det är dubbdäcken som gör att det känns lite annorlunda...

Nu till ett annat dilemma; Almeran har nu felsökts, givarfel som skulle kosta 2600 kr att åtgärda, dessutom ett trasigt avgasrör (det har skramlat en del smile) som skulle kosta ytterligare, men ett bud på bilen på 5000 pix av någon kille där på verkstaden. Inkl de rätt sprillans nya sommar- och vinterdäcken... Kanske lika bra att acceptera? Eller??

Kanonbra, då kom jag undan biltvätten så långt iaf. wink

Jag hade tveklöst släppt iväg den för fem härliga Gustaf Wasa.

Du har ju brukat Nisse en tid samt kört några mil.
Jag skulle tippa på att nybes skulle du få runt 10 för den, efter en mängd intressanta telefonsamtal eller märkliga mail.
Differansen mellan nybes och nuvarande skick:
10000-2600-5000-1000-(avgas reparation) -140 (blocket) = 1260kr innan du besiktigat den.

zzr94092
4 november 2014 · 4 378 Inlägg

inte KANSKE,utan ABSOLUT,sälj den och köp ett par trisslotter..

LottaFred
4 november 2014 · 170 Inlägg

Nämen då så, har gett klartecken för försäljning!

Evildan
4 november 2014 ·

LottaFred skrev:
Nämen då så, har gett klartecken för försäljning!

Klokt...igen.

LottaFred
22 februari 2015 · 170 Inlägg

Nu har jag haft min Yaris i några månader och är på det stora hela nöjd med den, det är lite konstigheter ibland som att den härom veckan inte ville starta (batteriet hade inte laddat ur såvitt jag vet och radio och allt annat funkade) och att den är en rackare på att få kondens på insidan när den står, kondens som fryser och blir is så att jag får skrapa både in- och utsida kalla dagar...

Jag har också insett att lastutrymmet är nära nog minimalt och eftersom jag planerar att göra diverse auktions- och loppisrundor i sommar behöver jag göra något åt detta. Takräcken verkar ju bra att ha, någon som vet vad jag behöver, vad det kan tänkas kosta och om det är något man kan greja själv?

Senast redigerat av LottaFred (22 februari 2015)

zzr94092
22 februari 2015 · 4 378 Inlägg

blir nog isåfall bara lastbågar,iallafall när jag googlade på "takräcke Yaris". drag och en liten kärra..vore en bättre idè

LottaFred
22 februari 2015 · 170 Inlägg

Den här då?

http://www.carparts.se/toyota-yaris/123 … t-tak.html

Verkar krångligt att köra med släp och lämnar mindre utrymme för impulsinköp av t ex möbler... Med sommarställe i roslagen händer det inte alltför sällan att man råkar ramla in på en loppis eller auktion smile.

LottaFred
22 februari 2015 · 170 Inlägg

Fast det kanske är "lastbågar" som jag länkade till? Vad jag är ute efter är vilken anordning på taket som helst som gör att jag kan surra fast sådant som inte går in i minilastutrymmet, har ingen koll på vad som är vad...

Evildan
22 februari 2015 ·

LottaFred skrev:
Den här då?

http://www.carparts.se/toyota-yaris/123 … t-tak.html

Verkar krångligt att köra med släp och lämnar mindre utrymme för impulsinköp av t ex möbler... Med sommarställe i roslagen händer det inte alltför sällan att man råkar ramla in på en loppis eller auktion smile.

Thule är bra bågar.
Känns priset rätt så slå till.

Ang fuktproblemet i Yarisen, har du mycket grejor liggandes och kr du ofta korta sträckor så det är mkt vatten/snö på golvet över natten?
Testa annars att ställa in en torrboll som slukar fukten, har använt själv vid tillfälle.

LottaFred
23 februari 2015 · 170 Inlägg

Ok, ska prova torrboll, det blir ju mycket korta sträckor och få långa, dessutom kan bilen lätt bli stående utan att köras alls i en vecka...

Evildan, är det bara bågar man kan få på Yarisen? Alltså, det är inte möjligt att montera längsgående takräcke på bågarna? Eller funkar det lika bra utan?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2015 · 17 376 Inlägg

(Fd Dieselsmurfen)

Då är du inte nöjd alltså. Man brukar inte bli det när bilen inte startar. Evildan får rycka ut med tvättsvampen 1 gång per månad tills vidare.

Att den får kondens på insidan är inte så konstigt om den nu står upp till en vecka ibland. Min Prius stod 6 dagar och jag körde den idag: Kondens, full fläkt hjälpte. Den står med kupevärmare på nu för här vräker det ner "Disney-snöflingor" VaFan?

Torrboll är en bra idé. Kupevärmare på timer ngr timmar per dag ännu bättre. Om möjlighet finnes...

Om bagagen inte passar damen så är den för liten. Bågar kan hjälpa men en släpkärra är bättre om du ska köpa en fotölj i hällregn. Större bil hade funkat med. Avensis Verso?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
23 februari 2015 · 6 566 Inlägg

Hjälper också att borsta av ALL snö från bilen, varit med om ett par vars det börjar "regna" inne i när man tinar upp dem. smile Blir en del kondens när folk kör runt med snö på taket och kör full värme på de.

Täppt kupéfilter kan också orsaka kondens.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2015 · 17 376 Inlägg

Malheus skrev:
Hjälper också att borsta av ALL snö från bilen, varit med om ett par vars det börjar "regna" inne i när man tinar upp dem. smile Blir en del kondens när folk kör runt med snö på taket och kör full värme på de.

Täppt kupéfilter kan också orsaka kondens.

Inte tänkt på det men det låter rimligt. Ska borsta av min sedan. Här ser ut som filmen "The day after tomorrow" på utsidan... 1 meter snö imorgon?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
23 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Jag vill bara peta in att man sällan får lasta så mycket mer än 40-50kg på takbågarna.
Vet inte varför, men det står så i instruktionsboken på många bilar har jag märkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang