Katalysatorer. Hjälp!

ConnysSvetsOTaxi
25 oktober 2014 · 196 Inlägg

Vad är skillnaden mellan en vanligt katalysator, sport katalysator och race katalysator? Och vad är det egentligen en race katalysator förbättrar jämfört med en alldeles vanlig katalysator? Se bifogade länkar för exempel.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tor-79802/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tor-79805/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tor-79804/

Tack på förhand för visad hjälpsamhet.

Christian S
25 oktober 2014 · 4 816 Inlägg

är ju bara att läsa texten som finns så ser du ju vad skillnaden är.

"vanliga" katalysatorn
Oval katalysator av universalmodell med reningskapacitet för bensinmotorer upp till 4 liters cylindervolym (sugmotorer).

sport katylysator
200 cells universal sportkatalysator. För bensinmotorer med upp till 4 l cylindervolym. Av rostfritt stål. 200 cpsi (cell per square inch) kärna av metallisk monolit som dramatiskt ökar avgasflödet och tål extrema temperaturer (max. 1300 °C).

race katylysator
100 cells universal racekatalysator. SBF- och FIA-godkänd; SBF 08-022. För bensinmotorer upp till 4 l cylindervolym. Av rostfritt stål. 100 cpsi (cell per square inch) fullflödes kärna av metallisk monolit som dramatiskt ökar avgasflödet och tål extrema temperaturer (max. 1300 °C).

står inte hur många celler det är i den vanliga katalysator men sport katten har 200 medans race katten har 100 och det är det som är den största skillnaden.

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Och vad är det egentligen en race katalysator förbättrar jämfört med en alldeles vanlig katalysator?

den har bättre flöde då den har färre celler

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ConnysSvetsOTaxi
25 oktober 2014 · 196 Inlägg

Christian S skrev:
är ju bara att läsa texten som finns så ser du ju vad skillnaden är.

"vanliga" katalysatorn
Oval katalysator av universalmodell med reningskapacitet för bensinmotorer upp till 4 liters cylindervolym (sugmotorer).

sport katylysator
200 cells universal sportkatalysator. För bensinmotorer med upp till 4 l cylindervolym. Av rostfritt stål. 200 cpsi (cell per square inch) kärna av metallisk monolit som dramatiskt ökar avgasflödet och tål extrema temperaturer (max. 1300 °C).

race katylysator
100 cells universal racekatalysator. SBF- och FIA-godkänd; SBF 08-022. För bensinmotorer upp till 4 l cylindervolym. Av rostfritt stål. 100 cpsi (cell per square inch) fullflödes kärna av metallisk monolit som dramatiskt ökar avgasflödet och tål extrema temperaturer (max. 1300 °C).

står inte hur många celler det är i den vanliga katalysator men sport katten har 200 medans race katten har 100 och det är det som är den största skillnaden.

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Och vad är det egentligen en race katalysator förbättrar jämfört med en alldeles vanlig katalysator?

den har bättre flöde då den har färre celler

Då är det helt enkelt en fråga om flöde. Då kan man inte riktigt säga att man har ett sportsystem förns man monterad en katalysator med bättre flöde? Men hur stor blir egentligen skillnaderna när man börjar tala om avgasvärden? Tänker mest ur besiktningssynpunkt.

Tack för fortsatt hjälpsamhet!

Christian S
25 oktober 2014 · 4 816 Inlägg

är inga problem att besikta med en 100cells race katt OM den är varm så om man får stå och vänta säg 10min innan det är ens tur så får man be dom köra en sväng så den blir varm igen, säger man bara som det är och berättar att det sitter en race katt på den så är det inga problem.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
volvo-93
25 oktober 2014 · 625 Inlägg

Jag har en Volvo 740 med en 100 cells race katalysator och jag har alltid avgasvärden CO 0.0 det är inga problem att besikta.

ConnysSvetsOTaxi
26 oktober 2014 · 196 Inlägg

Christian S skrev:
är inga problem att besikta med en 100cells race katt OM den är varm så om man får stå och vänta säg 10min innan det är ens tur så får man be dom köra en sväng så den blir varm igen, säger man bara som det är och berättar att det sitter en race katt på den så är det inga problem.

volvo-93 skrev:
Jag har en Volvo 740 med en 100 cells race katalysator och jag har alltid avgasvärden CO 0.0 det är inga problem att besikta.

Det låter ju kanon! Då vet jag precis vad jag ska svetsa dit när katalysatorn jag har nu ger upp.
Men hur förändras bilens karaktär med en race katalysator? Bättre respons etc?

Tack på förhand för fortsatt visad hjälpsamhet!

Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (26 oktober 2014)

volvo-93
26 oktober 2014 · 625 Inlägg

Min bil blev piggare men jag har extraktor med smile

ConnysSvetsOTaxi
26 oktober 2014 · 196 Inlägg

volvo-93 skrev:
Min bil blev piggare men jag har extraktor med smile

Så kanske någon extra häst och lite mer respons? lite som när man monterar sportluftfilter?

Tack på förhand för fortsatt visad hjälpsamhet!

ConnysSvetsOTaxi
26 oktober 2014 · 196 Inlägg

volvo-93 skrev:
Japp mer respons kan man säga smile

Låter bra! Då vet jag precis vad jag ska införskaffa när katalysatorn jag har nu ger upp! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang